شاتا: مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات بیش از ۹۴۴ میلیون دلاری صنایع نساجی در ۹ ماه منتهی به آذر امسال خبر داد و گفت: صادرات این صنعت ابتدای سال کم شده بود اما الان به نقطه سربه‌سر رسیده است. گلناز نصراللهی افزود: طی همین مدت ۳۵۰ هزار تن مواد اولیه نساجی وارد کشور شده است و ۹۰ هزار تن نیز واردات نخ داشته‌ایم. به گفته نصراللهی، واردات سالانه پوشاک از سایت‌های رسمی

۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ بوده است. کمتر از ۵۰ درصد واردات نساجی از طریق گمرگات و مناطق آزاد و بقیه از طریق قاچاق صورت گرفته است. همچنین ۶ تا ۷ میلیون تخته پتو نیز از همین طریق وارد کشور شده است. وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید بداند دیوارهای بلند تعرفه دیر یا زود کوتاه می‌شود و بنابراین به کیفیت، بهره‌وری، مد و طراحی و خواسته بازار باید توجه شود که برخی مسائل در دولت و برخی در خود بنگاه قابل انجام است. وی با اشاره به مشکلات این بخش گفت: قیمت تمام شده در این صنعت بالا است و به مد و طراحی هم باید توجه کنیم، در غیر این صورت تولید و اشتغال از بین می‌رود. برخی محدودیت‌های داخلی باید برای نیازهای پوشاک برطرف شود؛ چراکه در غیر این صورت کشورهای دیگر جای آن را خواهند گرفت.

در همین رابطه، محمدمهدی رئیس‌زاده، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گفت: این صنعت پایین‌ترین درصد سرمایه‌گذاری صنعتی و بالاترین میزان اشتغال را در مقایسه با سایر صنایع پیشران دارد. به گفته رئیس‌زاده، منابع ارزی در دولت قبل صرف پروژه‌های بزرگ نفتی و گازی شد که البته در جای خود درست است، اما از صنایعی مانند نساجی غافل ماند و این صنعت مورد بی‌توجهی وغفلت واقع شد. رئیس‌زاده تصریح کرد: تا سال ۸۴ و ۸۵ سرمایه‌گذاری خوبی برای نوسازی ماشین‌آلات نساجی شد، اما ادامه نیافت درحالی‌که ماشین‌آلات این صنعت نیز یک دوره استهلاک دارند.

این فعال بخش خصوصی یکی از دلایل داخلی عدم پیشرفت صنعت پوشاک را در طرح و مد و عوامل فرهنگی برشمرد و گفت: بیشتر از ۹۰ درصد برندهای خارجی که در بازارهای داخلی عرضه می‌شوند تقلبی هستند که البته در لایحه رفع موانع تولید، بحث برند مورد توجه ویژه بوده است. وی بخشی از مشکلات این صنعت را ناشی از کم‌اظهاری در گمرک و برخی دیگر از قوانین برشمرد که باعث قاچاق رسمی آن می‌شود.

همچنین مشاور اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک صنعتی تهران نیز گفت: تعرفه گمرکی میراثی است از زمان جنگ و در زمان خودش کارساز بوده و معمولا برای مدت زمان ۳ تا ۵ ساله برای رقابت‌پذیر کردن کالاهای داخلی با واردات انجام می‌شود، اما الان نمی‌تواند به نفع صنعت و تولید کشور باشد. محمدجواد صدق‌آمیز تاسیس کارگروه راهبردی پوشاک را در وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالیت در حوزه برنامه‌ریزی و تدوین نقشه‌های راهبردی را مهم و مایه حمایت و دفاع واقعی از تولید دانست. به گفته وی، حمایت واقعی از تولید با جلوگیری از قاچاق، کاهش هزینه‌های تولید و با رفع برخی از موانع قانونی انجام می‌شود. وی تاکید کرد: هدف باید ورود به بازارهای جهانی و صادرات در آن حوزه باشد؛ چرا که یکی از صنایع مزیت‌دار ما در صادرات صنعت نساجی و پوشاک است. صدق‌آمیز با اشاره به اینکه صنعت نساجی و پوشاک یکی از صنایع مزیت‌دار کشور است، بر کیفیت، بهره‌وری و توجه به مد و طراحی در این صنعت تاکید کرد.