دنیای اقتصاد: این روزها خبرهای گوناگونی درخصوص هک سایت‏های مختلف و حملات سایبری می‏شنویم. براساس گزارش‏های مختلف حمله‌های سایبری به کامپیوترها در حال حاضر به بیشترین سطح در طول تاریخ دیجیتال رسیده است.

آلودگی توسط بدافزارها و کدهای مخربی که تحت‌عنوان ویروس و کرم کامپیوتری می‌شناسیم سر افراد زیادی را گرم کرده‌اند. تعداد بدافزارهایی که توسط AV-Test (شرکتی که قدرت تاثیرگذاری آنتی ویروس‌ها را محک می‌زند) در سال ۲۰۱۴ کشف شده از مرز ۱۴۳ میلیون هم عبور کرده است که ۷۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. قرار نیست در خصوص افزایش این حملات و خرابکاری‏هایی که این ویروس‏ها انجام داده‏اند بیشتر از این صحبت کنیم بلکه می‏خواهیم به شما بگوییم که با کمک برخی نرم‏افزارها یا افزونه‏ها می‌توانید جلوی ویروسی شدن کامپیوتر شخصی و از دست دادن اطاعتتان را تا حد زیادی بگیرید.

اگر در اینترنت فایل‏های گوناگونی را دانلود می‏کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما افزونه Dr.Web LinkChecker را روی مرورگر خود نصب کنید. با نصب این افزونه می‏توانید به راحتی هر لینکی را که در اینترنت باز می‏کنید چک و از ویروسی نبودن آن اطمینان پیدا کنید. در واقع با نصب DR.Web می‏توانید از کامپیوتر خود در برابر حمله‏های ویروسی محافظت کنید. خوشبختانه این افزونه به صورت رایگان روی اکثر مرورگرهای معروف مانند Internet Explorer, Firefox, Opera Chromeو Safari قابل نصب است و با نسخه‏های جدید این مرورگرها نیز سازگاری کامل دارد. برای دریافت این افزونه کافی است به آدرس www.freedrweb.com مراجعه کنید. همچنین در این زمینه اگر به محافظت بیشتری هنگام مرور در وب احتیاج دارید استفاده از افزونه NoScript نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این افزونه دستگاه شما را در مقابل انواع حملات اینترنتی محافظت می‏کند.اگر اطلاعات و محتوایی قرار باشد از مرورگر و سیستم شما به سایت‏هایی که به آنها سر می‏زنید ارسال شود، با کمک این افزونه شما تصمیم‏گیری خواهید کرد که این اتفاق رخ دهد یا خیر. در واقع تنها سایت‏هایی که مورد تایید شما هستند داده‏های معمول مرور شما در وب را دریافت می‏کنند. این افزونه تنها برای کاربران مرورگر فایرفاکس قابل استفاده است. برای شروع کار بهتر است به قسمت adds-on مرورگر فایر فاکس بروید و NoScript را در این قسمت روی مرورگرتان نصب کنید. اما کاربران مرورگر کروم برای مقابله با حملات اینترنتی بهتر است افزونه ScriptSafe را از طریق فروشگاه گوگل کروم دریافت کنند.

افزایش امنیت در برابر حملات اینترنتی