گروه بنگاه‌های اقتصادی:‌ کشتی‌های عظیم واله با نام «واله مکس» قابلیت پهلوگیری در ۵ بندر چین را پیدا کردند. Rogerio Nogueira، مدیر سرمایه‌گذاری واله در کنفرانسی در ریودوژانیرو با بیان این مطلب گفت: هدف ما افزایش تعداد بنادری است که این کشتی‌ها در آنها قابلیت پهلوگیری داشته باشند. در همین حال صاحبان کشتی‌های چینی مخالف حضور این کشتی‌های بزرگ ۴۰۰ هزار تنی با نام واله مکس (Valemax) هستند، چراکه معتقدند وجود این کشتی‌ها می‌تواند شرایط حمل و نقل دریایی را نامناسب‌تر کند.

در این رابطه کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین‌الملل انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران معتقد است: با افزایش امکان پهلوگیری کشتی‌های واله‌مکس ۴۰۰هزار تنی در بنادر چین زنگ خطر مضاعفی جهت کاهش قیمت سنگ‌آهن و تنگ شدن عرصه به تجار ایرانی به‌صدا درآمده است.

وی تصریح کرد: ابتدای امسال یک فروند کشتی واله‌مکس جهت پهلوگیری به بندر دالیان به مشکل برخورد کرد و در نهایت شرکت واله بعد از ۷-۶ ماه چالش با طرف‌های چینی مجبور شد با انجام جابه‌جایی بارسنگ‌آهن این کشتی را در کشتی‌های هندی مکس ۵۰ هزار تنی دردریا تخلیه کند تا در بنادر ژاپن و کره جنوبی پهلوگیری کنند که باعث خسارت سنگینی برای واله شد. در سال گذشته نه‌تنها مالزی و اندونزی بلکه ایتالیا و همسایه جنوبی ما، عمان نیز میزبان کشتی‌های واله‌مکس بودند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت واله برزیل تعداد ۳۵فروند (هنوز ۲ فروند در حال ساخت می‌باشند) از این کشتی‌ها را در اختیار دارد و فعلا فقط ۱۴ فروند از آنها جهت حمل سنگ‌آهن طی یک قرارداد ۲۵ ساله با شرکت حمل‌ونقل‌ دریایی چین اجازه پهلوگیری به بنادر ۵ گانه فوق را دارا هستند ولی به تدریج با افزایش تعداد بنادر چین ظرف ۲ سال آینده به ۱۱عدد، کل ناوگان واله‌مکس وارد مدار خواهند شد تا هزینه حمل بالا که بابت فاصله ۳ برابری برزیل به چین در مقابل استرالیا می‌باشد را کاهش دهند.

وی در همین رابطه یادآور شد: واله برنامه دارد ظرف مدت ۵ سال آینده ظرفیت صادرات سنگ‌آهن خود را ۲ برابر کند و سهم ۳/۱۸درصدی خود در مقابل ۸/۵۸ درصدی استرالیا در سال ۲۰۱۴ را به حداقل ۳۵ درصد افزایش

دهد. وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد استرالیا نیز بیکار ننشسته و امکان افزایش صادرات خود به سقف حداکثری ۶۵ درصد را خواهد داشت. به عبارت دیگر در ۵ سال آینده ۱۰۰ درصد صادرات سنگ‌آهن به چین فقط از کشورهای برزیل (به نسبت یک‌سوم) و استرالیا (به نسبت دو‌سوم) تامین خواهد شد.