پیاده نظام‌ها وارد می‌شوند!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: این روزها جدل بین کارلوس کی‌روش و امیر قلعه‌نویی به بالاترین حد ممکن رسیده است. سرمربی پرتغالی که پیش از این عادت نداشت وارد مجادلات کلامی شود، بعد از حذف تیم ملی کشورمان مقابل عراق عنان اختیار از کف داد و در استرالیا به تندی علیه سرمربیان استقلال و البته پرسپولیس مصاحبه کرد. کی‌روش حتی بعد از بازگشت به ایران هم «ول‌کن» نبود. سرمربی تیم ملی در برنامه ۹۰ در توضیح مصاحبه‌های تندش گفت حس کرده اگر بیشتر از این سکوت کند، حمل بر «ترس» خواهد شد، بنابراین جواب منتقدانش را داده تا آنها بدانند او نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. وقتی قلعه‌نویی در کنفرانس خبری بعد از بازی استقلال و سپاهان یک بار دیگر علیه مربی پرتغالی و حامیانش سخن گفت، بعید به نظر می‌رسید کی‌روش واکنش نشان بدهد، اما نفر اول تیم ملی دومرتبه جواب امیر را داد تا مشخص شود حریم‌ها بین این دو نفر کاملا از بین رفته است. حالا اما این جنگ عجیب وارد فاز متفاوتی شده است. در حقیقت اگرچه کی‌روش روز شنبه از ایران خارج شد، اما به نظر می‌رسد شاگردان او و افراد نزدیک به امیر قلعه‌نویی در دو صف جداگانه رودرروی هم ایستاده‌اند و همچنان به جدال ادامه می‌دهند.

دو اردوگاه متضاد

حقیقت آن است که خط‌کشی‌ها بین دو اردوگاه تیم ملی و استقلال، از مدت‌ها قبل ایجاد شده بود. وقتی جواد نکونام پیش از آغاز مسابقات لیگ چهاردهم به تندی علیه امیر قلعه‌نویی مصاحبه کرد، خیلی از هواداران فوتبال حدس زدند این گفت‌وگوها با کی‌روش هماهنگ شده است. این همان مصاحبه‌ای است که پرونده‌اش هنوز در دادگاه فرهنگ و رسانه مفتوح است و قرار بود بعد از پایان مسابقات جام ملت‌های آسیا دوباره پیگیری شود. همین اواخر هم اظهارات بی‌سابقه آندرانیک تیموریان علیه سرمربی استقلال شبهات مشابهی را به وجود آورد. هافبک دفاعی سابق آبی‌پوشان که در تیم ملی بر خلاف استقلال عملکرد بسیار درخشانی داشت، بعد از پایان حضور ایران در جام شانزدهم طی مصاحبه‌ای به شدت از کی‌روش تمجید کرد و به انتقاد از قلعه‌نویی پرداخت. این در حالی است که در اردوگاه مقابل نیز تحرکات عجیبی به چشم می‌خورده است. غیر از موضع‌گیری‌های افشارزاده، فکری و دیگران علیه سرمربی تیم ملی، یک مورد جالب دیگر به عدم حمایت ملی‌پوشان استقلال از کارلوس کی‌روش بعد از خروج ایران از جام ملت‌های آسیا مربوط می‌شد. پنج‌شنبه‌شب گذشته زمانی که علیرضا منصوریان میهمان برنامه ۹۰ بود، فردوسی‌پور بخشی از گفت‌وگوهای بازیکنان تیم ملی به سود مربی پرتغالی را به شکل تیتروار پخش کرد. در همین حین عادل با نگاهی شیطنت‌آمیز خطاب به سرمربی نفت تهران گفت: «نکته جالب این است که تقریبا همه ملی‌پوشان در حمایت از کی‌روش صحبت کرده‌اند غیر از بازیکنان استقلال!» پس از آن، این بخش با لبخند معنادار طرفین به پایان رسید.

وقتی جنگ اوج می‌گیرد

در این میان باورنکردنی‌ترین اتفاق ممکن، قطعا به درگیری کلامی میلاد فخرالدینی با سردار آزمون و علیرضا بیرانوند مربوط می‌شود. مهاجم ایرانی روبین‌کازان که از هواداران سرسخت کی‌روش محسوب می‌شود، از زمان بازگشت کاروان تیم ملی به ایران موکدا خواهان حفظ سرمربی پرتغالی شده است. او حتی در فرودگاه بین‌المللی تهران سراغ علی کفاشیان رفت و در مکالمه خصوصی‌اش با رئیس فدراسیون فوتبال از وی خواست به همکاری با کی‌روش ادامه بدهد. ظاهرا همین مسائل باعث شد قلعه‌نویی بعد از بازی با سپاهان شاکی شود و خطاب به خبرنگاران بگوید: «مگر یک بچه ۲۰ساله باید برای تیم ملی تصمیم بگیرد؟» در ادامه میلاد فخرالدینی هم به انتقاد از تعریف و تمجیدهای آزمون و بیرانوند از کی‌روش پرداخت تا آنها نیز به سخنان مدافع راست استقلال واکنش نشان بدهند. بامداد یکشنبه شدت درگیری چنان بالا رفت که آزمون با انتشار مطلبی در اینستاگرام از هوادارانش خواست به فخرالدینی بد و بیراه نگویند. میلاد اما دست بردار نبود و دیروز دست‌کم در گفت‌وگو با سه خبرگزاری بار دیگر به این دو ملی‌پوش حمله کرد. شاگرد قلعه‌نویی به کاپ می‌گوید: «آزمون و بیرانوند به تازگی وارد فوتبال شده‌اند و حالا حالاها باید بدوند تا بازیکن مطرحی شوند. این دو وقتی نمی‌دانستند فوتبال چیست من به تیم ملی دعوت شده بودم. حالا دری به تخته خورده و آزمون در تیم ملی بازی می‌کند. فوتبال چقدر بدبخت شده که سردار آزمون از مردم می‌خواهد کی‌روش در تیم ملی بماند.» همچنین او به خبرگزاری فارس می‌گوید: «کی‌روش مربی بزرگی است و من منکر بزرگی وی نیستم اما کی روش هیچ خروجی برای تیم ملی ما نداشته است. باخت ما به عراق جای انتقاد دارد ولی بعضی‌ها نمی‌توانند این موضوع را درک کنند زیرا می‌دانند با رفتن کی‌روش جایی در تیم ملی ندارند. فوتبالیست‌ها باید توانایی خود را در زمین نشان دهند و سپس به تیم ملی بروند. من دوست ندارم به هر طریقی به تیم ملی دعوت شوم. متاسفانه این بچه‌ها تازه وارد فوتبال شده‌اند و نمی‌دانند چه خبر است.» در همین راستا بخشی از پاسخ بیرانوند به فخرالدینی را هم در مصاحبه او با سایت کاپ بخوانید: «متاسفانه صحبت‌های وی باعث شده در صفحه اینستاگرام خیلی‌ها بیایند و به من فحش بدهند، اما اینطور رفتار کردن درست نیست زیرا من خانواده دارم. فخرالدینی بی‌ادبی کرده و باید پای حرفش بایستد. او باید از تمام ملی‌پوشان عذرخواهی کند زیرا بازیکنان بزرگی در تیم ملی هستند که فخرالدینی اصلا در سطح آنها نیست. آقای فخرالدینی! راه دعوت به تیم ملی مصاحبه کردن نیست و باید سرت را پایین بیندازی. همین کار را امثال من و رضاییان انجام دادیم که به تیم ملی رسیدیم. رضاییان باورش نمی‌شد که به تیم ملی دعوت شده اما این اتفاق برای همه شدنی است.»

فیتیله را پایین بکشید

دیروز اما رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم به ماجرای اصطکاک‌های به وجود آمده بین کی‌روش و مربیان پرسپولیس و استقلال واکنش نشان داد. علی‌اکبر محمدزاده در این مورد به خبرگزاری فارس می‌گوید: «من در تماسی که با قلعه‌نویی و درخشان داشتم از آنها خواستم برای اینکه این مساله کش پیدا نکند دیگر مصاحبه‌ای انجام ندهند. ما همین مطلب را به کی‌روش هم منتقل می‌کنیم تا دیگر بیش از این به حواشی پرداخته نشود. این نوع رفتارها نوعی خودزنی‌ است و صلاح نیست اهالی فوتبال ایران علیه هم چنین صحبت‌هایی را مطرح کنند.» بعد از این تذکر، حالا باید دید آتش جنگ در جبهه‌های فرعی هم فرومی‌نشیند یا نه؟!