چشم‌انداز پلیمرها روشن می‌شود؟

منیره نظامیوند چگینی: نفت کالایی است که از دیرباز موقعیتی استراتژیک در بین بازارهای دیگر داشته و به نوعی نقش لیدر تعیین‌کننده را برای آنها ایفا کرده است. در ماه‌های اخیر شاهد نوسانات بسیاری در بازار نفت بودیم که تصمیمات اعضای اوپک و نیز رخدادهای ژئوپلیتیک بیشترین تاثیر را در شدت گرفتن این افت و خیزها داشته‌اند. پس از مدت‌ها افت قیمتی نفت تا حدود سطوح ۴۰ دلاری، این ماده مهم با برخورد به کف کانال مذکور، اخیرا به ثباتی نسبی رسیده که در پی آن، می‌توان بازگشت آرامش را پس از یک دوره طولانی ریزش، به بازارهای کالایی بالاخص آن دسته از بازارها که قرابت بیشتری با نفت دارند، مشاهده کرد. در این میان، محصولات پتروشیمیایی از مهم‌ترین تاثیرپذیران نوسانات بهای نفت محسوب می‌شوند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از رویترز؛ در شرایط کنونی و با پشت سر گذاشتن یک دوره نسبتا میان‌مدت ریزش قیمت نفت؛ شاهد بروز ثبات در بازار آن هستیم که این رخداد بر سر پلیمرها بالاخص متانول و سایر محصولات مشابه سایه افکنده است. در عین حال نیز شاهد رشد قیمت بنزین در بازارهای جهانی هستیم که خود عاملی برای ایجاد موجی از خوش‌بینی در جهت بازگشت بازار محصولات پتروشیمی به روزهای اوج و نیز تکرار روند صعودی آن است.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران موسسات معتبر در پیش‌بینی‌های اخیر خود؛ دوره میان‌مدت تا بلند‌مدت پیش‌رو برای محصولات پلیمری و همچنین مشتقات را با‌ثبات اعلام کرده‌اند که با توجه به موارد مذکور و در پی بروز ثبات در بازار نفت؛ می‌توان به چشم‌انداز ثبات برای بازار پلیمرها امیدوار بود؛ چرا که بسیاری از تولید‌کنندگان محصولات پتروشیمی برای سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی، قیمت‌های محصولات خود را ثابت اعلام کرده و با این عمل در واقع مانعی برای ریزش شدیدتر و هرچه بیشتر بازار محصولات پتروشیمی ایجاد کرده‌اند. در این میان و با بروز ثبات، اندکی می‌توان انتظار رشد برای پلیمرها را محتمل دانست.

در ایام اخیر میزان مصرف و تقاضا برای پلیمرها به‌طور عام و متانول به‌طور خاص تا سطوح بسیار پایینی افت داشته که چند روزی است ثبات قیمت نفت به نوعی توانست جبران خسارت کرده و بازار پلیمرها را اندکی به سمت بالا سوق دهد. براساس آمارها؛ به‌طور کلی میزان تقاضای متانول در سرتاسر دنیا و به‌طور خاص در چین با کاهش چشمگیری همراه بوده که با کمک اهرم رشد مقدار موجودی انبارهای تحت نظارت بورس لندن؛ به ریزش قیمت‌ها در بازار این محصول دامن زده است. در واقع بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان از این موقعیت استفاده کرده و فرصت را برای خرید و فروش محصولات خود در قیمت‌های نزولی غنیمت شمرده‌اند، به آن امید که ریزش‌های بیشتری در این بازارها رخ داده و بتوانند بعدا در قیمت‌های تعدیل شده اقدام به معامله کنند.

به گزارش پلاتس؛ از میان هفت محصول اصلی مورد معامله در بازار محصولات پتروشیمی، متانول به تبع کاربرد بالا و نیز حساسیت بیشتر نسبت به بهای نفت، با افت و خیز بیشتری به نسبت سایر پلیمری‌ها همراه بوده است. براساس اطلاعات و آمارهای رسمی موجود؛ در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی بهای هر تن متانول در چین تا محدوده ۲۴۵ دلار قرار داشته است. متانول در چین به دلیل پایین بودن بهای آن به‌عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در این کشور، مدتی است که تولیدکنندگان داخلی براساس نرخ‌های کنونی، نمی‌توانند در میدان رقابت باقی بمانند و به‌تدریج رفته‌رفته از این گود خارج می‌شوند. از دیگر سو، پایین آمدن چشمگیر تقاضای چین برای محصولات پتروشیمی نیز عامل مهمی در تعیین مسیر آتی پلیمرها است. چین یکی پرقدرت ترین قطب‌های اقتصادی در سراسر دنیا به شمار می‌رود که به تنهایی حدود بیش از نیمی از مصرف و خرید محصولات مختلف و مهم بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است.