ایرنا: با اضافه شدن فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به جمع فازهای صادرکننده میعانات گازی پارس جنوبی، میزان تولید و صادرات میعانات گازی این میدان عظیم گازی افزایش یافت. رضا فروزش، مجری فاز ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی با اشاره به بارگیری و صادرات ٥٠٠ هزار بشکه میعانات گازی فار ١٥ و ١٦ میدان مشترک پارس جنوبی، اظهار کرده است: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا اواخر این هفته دومین محموله میعانات گازی این فاز نیز به حجم ٥٠٠ هزار بشکه بارگیری می‌شود. مجری فاز ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی با اشاره به اجرای برخی تعمیرات و تغییرها در سیستم‌های پالایشی این فاز از روز گذشته، گفت: به زودی با اجرای این عملیات تولید گاز شیرین در این پالایشگاه به روزانه ٤٠ میلیون مترمکعب می‌رسد. هدف از توسعه فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه ۶/۵۶ میلیون متر‌مکعب گاز طبیعی، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه ۰۵/۱ میلیون تن گاز مایع «LPG» (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت در پتروشیمی عنوان کرد

پرداخت تدریجی بدهی پتروشیمی‌ها

به وزارت نفت

فارس: مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به وزارت نفت از محل تحویل خوراک گفت: پتروشیمی‌ها در حال پرداخت تدریجی بدهی خود هستند و چون مدت زیادی این پول را پرداخت نکرده‌اند، به صورت یکجا نمی‌توانند آن را بپردازند.عباس شعری‌مقدم با بیان اینکه پتروشیمی‌ها قیمت فعلی ۱۳ سنتی خوراک گاز را می‌پردازند و مشکلی ندارد، اظهار کرد: بدهی پتروشیمی‌ها مربوط به گذشته است که چون نقدینگی ندارند آن را نپرداخته‌اند؛ اما به تدریج در حال پرداخت آن هستند.وی افزود: به عنوان مثال هلدینگ خلیج فارس ۴۰ درصد از بدهی خود را بابت خوراک پرداخته است و به پرداخت آن ادامه می‌دهد. هلدینگ خلیج فارس مجموعا ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی داشته که ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن را پرداخته است.

برگزاری مناقصه ۵/۱ میلیارد دلاری ساخت خطوط لوله صادرات گاز به عراق

شانا: مناقصه ۵/۱ میلیارد دلاری ساخت خطوط لوله و تاسیسات مربوط به صادرات گاز ایران به عراق به روش B.O.T (بازگشت همه هزینه‌های سرمایه‌گذار از محل درآمدهای ناشی از صادرات گاز به عراق) از طریق مناقصه عمومی به زودی برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، علیرضا غریبی درخصوص مدت اجرای این پروژه‌ها افزود: برای اجرای خطوط لوله و ایستگاه‌های کنترل فشار و اندازه‌گیری مرتبط، یک سال و برای اجرای تاسیسات تقویت فشار گاز، دو سال زمان در نظر گرفته شده است.وی یادآور شد: دوره بازپرداخت هزینه‌‎های سرمایه‌گذار (مبلغ قرارداد) ظرف سه سال پس از شروع صادرات، (۶ ماه دوره تنفس پس از شروع صادرات، پرداخت‎ها در پنج قسط هر ۶ ماه یکبار به ترتیب ١٠ درصد، ١٥ درصد، ٢٠ درصد، ٢٥ درصد، ٣٠ درصد کل هزینه‎های سرمایه‌گذاری) صورت خواهد گرفت.

پتروشیمی لرستان با مشارکت بانک صنعت و معدن افتتاح می‌شود

گروه بنگاه‌های اقتصادی: شرکت پتروشیمی لرستان تولید‌کننده سالانه ٣٠٠ هزار تن اتیلن سبک وسنگین خطی و ٣٠ هزارتن

بوتن -١ با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور امروز (دوشنبه ١٣ بهمن‌ماه) افتتاح می‌شود. با آغاز به کاراین شرکت که از ٢٣٣ میلیون یورو تسهیلات بانک صنعت و معدن استفاده کرده است برای ٥٨٠ نفرامکان اشتغال ایجاد خواهد شدکه با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی این رقم تا ٥ هزار شغل افزایش پیدا می‌کند. پتروشیمی لرستان درسه فاز راه‌اندازی شده که نخستین آن شامل سرویس‌های جانبی ودر شهریورماه سال ١٣٩٢ بوده، دومین فاز مربوط به تولید بوتن -١ بوده و در فروردین ماه سال ١٣٩٣ راه‌اندازی شده است و در فاز نهایی که در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود، پلی‌اتیلن سبک و سنگین خطی تولید خواهد کرد. در طرح پتروشیمی لرستان از آخرین فناوری جهانی برای حفظ محیط زیست استفاده شده و تامین مالی و پیمانکاری آن از طریق منابع و متخصصان داخلی انجام شده است. عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی لرستان از اول مهر‌ماه سال ١٣٨٨ آغاز شده و در سیزدهم بهمن ماه امسال، بهره‌برداری ازآن آغاز می‌شود.