همکاری سیا و موساد در ترور عماد مغنیه

محمدحسین باقی- افشای این خبر که «سیا» با همکاری «موساد» در ترور عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب‌الله در سال ۲۰۰۸ دست داشت، باعث تشدید «ستیز» میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی خواهد شد. برخی تحلیلگران حتی از «جنگ نیابتی» و هدف قرار گرفتن منافع آمریکا در نقاط مختلف جهان سخن به میان می‌آورند. واشنگتن‌پست در نوشته‌ای اختصاصی که جمعه شب به صورت آنلاین منتشر کرد، گزارش داد که سازمان جاسوسی آمریکا با همکاری موساد در فوریه ۲۰۰۸ یک حمله با خودرویی بمب‌گذاری شده در دمشق انجام داد که عماد مغنیه را به شهادت رساند. واشنگتن پست در گزارش خود «عماد» را فرمانده‌ای خطاب کرده بود که علیه سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ حملاتی انجام داده و نیروهای آمریکایی در عراق هم از حملات او مصونیت نداشتند. در این گزارش شهادت مغنیه به تایید و تصویب مقام‌های دولت جورج بوش رسیده بود. گزارش واشنگتن‌پست می‌افزاید که عملیات ترور مغنیه برای رسیدن به موفقیت نیاز به همکاری گسترده میان این دو سازمان جاسوسی داشت. یکی از مسوولان آمریکایی در همین رابطه می‌گوید برخی عوامل «سیا» در یکی از مراکز سیا در کارولینای شمالی به صورت تمرینی ۲۵ بمب را منفجر کردند تا «اطمینان یابند که درست هدف گرفته‌اند»؛ یعنی ترور مغنیه بدون آسیب رساندن به شهروندان. این گزارش همچنین می‌گوید بمب واقعی از راه دور در تل‌آویو توسط عوامل موساد منفجر می‌شد اما عوامل سیا در دمشق به عنوان «دیده‌بان» حضور داشته و می‌توانستند این حمله را در صورت لزوم لغو کنند.

«سمیر حاج»، تحلیلگر لبنانی نزدیک به حزب‌الله، می‌گوید این گزارش تاییدکننده این برداشت در میان مسوولان حزب‌الله است که عوامل مخفی اسرائیل در واشنگتن دوره دیده‌اند. او می‌گوید افشاسازی‌های این گزارش بر اشتیاق حزب‌الله برای حمله به اسرائیل افزود. «حاج» می‌گوید:«ما تمایزی میان سیا و موساد قائل نیستیم. آنها دو روی یک سکه هستند.» او می‌افزاید که حزب‌الله از مشارکت آمریکا در ترور مغنیه آگاه بود. چنین بود که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی اخیر خود به اسرائیل هشدار داد که از جنگ نمی‌هراسد و به یاری خدا پیروز خواهد شد.

حزب‌الله از توانمندی‌ نظامی برخوردار بوده و در کنار مرز اسرائیل حضور خود را افزایش داده است. «هیونیلر»، گزارشگر واشنگتن‌پست مستقر در بیروت، می‌نویسد: حزب‌الله دارای زرادخانه نظامی بزرگی است و تصور بر این است که نیروهای این گروه در مرز اسرائیل مستقر شده‌اند تا در صورت بروز ناشیگری از سوی این رژیم، جنگ را به درون خاک اسرائیل بکشانند. وی می‌نویسد ظرفیت‌های نظامی حزب‌الله پس از جنگ سال ۲۰۰۶ با این رژیم به شدت افزایش یافته است. «یوسی ملمان»، روزنامه‌نگار اسرائیلی، می‌گوید سیستم جاسوسی اردن هم به موساد و سیا در برنامه ترور مغنیه یاری رساند و بمب هم از طریق اردن به سوریه قاچاق شده بود.

عماد سلامی، استاد سیاست در دانشگاه آمریکایی بیروت، می‌گوید این افشاگری‌ها از یک نظر شاید به ضرر حزب‌الله باشد. این گروه می‌خواهد پاسخ دهد اما به دلیل مذاکرات هسته‌ای ایران نمی‌تواند.

به نظر می‌رسد عمدی وجود داشته باشد که ۷ سال پس از ترور مغنیه، این افشاگری‌ها در این زمان انجام می‌شود. ظاهرا برخی مایلند تحولات مربوط به حزب‌الله و ترور مغنیه را به نوعی به پرونده هسته‌ای ایران ربط دهند. «طلال اَتریسی»، تحلیلگری که گفته می‌شود نزدیک به حزب‌الله است، می‌گوید این افشاگری از سوی حزب‌الله و ایران تلاشی از سوی دولت‌های قبلی و فعلی آمریکا تلقی می‌شود برای اخلال در مذاکرات هسته‌ای ایران. او می‌گوید اسرائیل از شکست در مذاکرات بسیار استقبال می‌کند. اتریسی می‌گوید:«ایران معتقد است مذاکرات هسته‌ای برای ایران مهمتر از هر موضوع دیگری در گذشته است به‌ویژه از زمانی که حزب‌الله روش‌ها و تمرکز خود را تغییر داده و متفاوت‌تر از دهه ۸۰ شده است.»

کارشناسان اسرائیلی معتقدند اکنون حزب‌الله در موقعیت برتری نسبت به گذشته است. آنها معتقدند که حزب‌الله از توان بازسازی بالایی برخوردار بوده و با استقرار نیروهایش نزدیک مرزهای اسرائیل درصدد است تا نوک پیکان خود را به سوی سرزمین‌های اشغالی نشانه رود. رهبران حزب‌الله- در لفافه- می‌گویند این‌بار در صورت بروز هر جنگی با صهیونیست‌ها، صحنه درگیری نه جنوب لبنان که داخل سرزمین‌های یهودی خواهد بود. به نظر می‌رسد آن تعداد از نیروهای نظامی حزب‌الله که چندی پیش با حملات موشکی اسرائیل شهید شدند در حال ارزیابی منطقه و وضعیت مرزهای اسرائیل برای استقرار نیروهای خود بودند. واشنگتن‌پست می‌نویسد جنگ احتمالی آینده برای اسرائیل بسیار پرخطرتر و پرهزینه‌تر خواهد بود چرا که هم توانمندی نظامی حزب‌الله در مقایسه با سال‌های قبل افزایش یافته و هم با استقرار نیروهای حزب‌الله در مرز اسرائیل دسترسی این نیروها به سرزمین‌های اشغالی بیشتر خواهد شد. برخی ناظران، نزدیکی حزب‌الله به خاک اسرائیل را نزدیکی ایران به مرزهای این رژیم ارزیابی کرده‌ و می‌گویند پیروزی حزب‌الله در چنین جنگی معنایی جز پیروزی ایران ندارد.