گروه خبر: واکنش‌ها و اظهارنظر درباره محتوای نامه محمدرضا رحیمی به محمود احمدی‌نژاد همچنان مهم‌ترین موضوع حاشیه‌ای جلسات علنی مجلس را طی شش روز اخیر به خود اختصاص داده است؛ هرچند این موضوع در برخی اظهارنظرها در قالب تذکرات، از سوی نمایندگان در صحن علنی نیز مطرح می‌شود. در همین راستا، آنچه در نامه مذکور، زیر عنوان «کمک مالی به ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هشتم» مطرح شده بود، دیروز ۲۰ نماینده مجلس را برآن داشت تا پس از گذشت شش روز از رسانه‌ای شدن نامه رحیمی، با ارسال دو نامه جداگانه به رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه خواستار اعلام اسامی نامزدهای مجلس هشتم شوند که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند. این نمایندگان صراحتا از قوه قضائیه خواسته‌اند «اسامی ۱۷۰ نامزد مجلس هشتم که از رحیمی پول گرفته‌اند، منتشر شود.» در میان واکنش‌ها و اظهارنظرهای مختلفی که این روزها در این باره از مجلس شنیده می‌شود، برخی موضوع ادعا شده از سوی معاون اول رئیس جمهوری سابق را مورد تردید قرار می‌دهند؛ از میان این دسته از نمایندگان، احمد توکلی که چهره نام‌آشنای اصولگرا در مجلس است، می‌گوید: «از آنجا که رحیمی فردی است که مجرم است و جرم او در دادگاه اثبات شده، قول (اظهارنظر) او درباره تعداد نمایندگان و کسانی که به گفته او به آنها پول داده‌شده، اعتبار ندارد.» براساس آنچه «ایسنا» از گفت‌وگو با توکلی نوشته است، این نماینده مجلس اگرچه اصل مساله را درست می‌داند اما بر این باور است که نباید به استناد حرف یک متهم محکوم شده که دچار فساد بوده کل مجلس را متهم کرد زیرا این کار باعث تضعیف اعتماد مردم به نمایندگان و از آن طرف قوه مقننه می‌شود.

او نیز همچون سایر نمایندگان، از دستگاه قضایی خواسته است با انتشار اسامی نامزدهای انتخابات مجلس هشتم که در نامه رحیمی به آنان اشاره شده است، سره از ناسره بازشناخته شود. از سوی دیگر نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان نیز در این باره به «ایرنا» گفته که در صورت اثبات ادعای رحیمی، موضوع مذکور در موعد انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی لحاظ می‌شود. همه این واکنش‌ها به آنچه رحیمی در نامه خود با عنوان «کمک به ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هشتم» یاد کرده است، در شرایطی از سوی نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد که یکی از نمایندگان به شکلی دیگر ادعای رحیمی را با سوالاتی روبه‌رو ساخته است. عوض حیدرپور دیروز در گفت‌وگو با سایت خبری «انتخاب»، اگرچه اصل «کمک مالی» را تایید کرده اما گفته است که موضوع این کمک مالی، انتخابات مجلس هشتم نبوده است. بنابر آنچه این نماینده مجلس مدعی شده است، رحیمی بابت استیضاح علی کردان، یکی از وزیران کشور دولت دهم، به نمایندگان پول داد، نه انتخابات. او در توضیح گفته‌های خود تاکید کرد: «در سال ۸۷، نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح مرحوم کردان بودند. رحیمی به قصد جلوگیری از استیضاح کردان، ۵ میلیون تومان به برخی نمایندگان مجلس پول داد.» بر اساس ادعای این نماینده مجلس، رحیمی به دستور احمدی‌نژاد پولی به بهانه کمک به مساجد پرداخت کرد و سعی کرد کردان را در وزارت کشور ماندگار کند. حیدرپور اضافه کرد: «بخشی از نمایندگان آن پول را دریافت کردند اما تاکید می‌کنم که آن وجه برای انتخابات نبود.»

احمد توکلی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه اصل ماجرای دریافت پول از سوی نمایندگان درست است، گفت: «بنده نماینده‌ای را می‌شناسم که به او چک داده شد اما دریافت نکرده و بنده کپی چک را در اختیار دارم. همچنین نماینده‌ای را می‌شناسم که گفته پول را دریافت کرده و در انتخابات آن را خرج کرده است که به او گفتم آن مبلغ را به حساب رحیمی برگردان و احتمال می‌دهم که این کار را کرده باشد.» او در ادامه گفت: «نماینده دیگری را سراغ دارم که گفته فکر می‌کرده از جای صحیحی این پول به وی رسیده و آن را در انتخابات خرج کرده است، همچنین نماینده دیگری را سراغ دارم که رحیمی به او اصرار کرده که شماره حساب بدهد و وی نیز گفته تا نداند این مبلغ از کجا آمده قبول نمی‌کند.» محمدرضا رحیمی شامگاه سه‌شنبه گذشته در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد که در اختیار «ایلنا» قرار داده بود، نوشت: «همواره در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی و راهبری امر انتخابات توسط جریانات سیاسی تشکیل می‌شود. در این راستا برای انتخابات مجلس هشتم نیز کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا تشکیل و بنا شد از کاندیداهای اصولگرا در سطح کشور از طریق کمک‌های غیردولتی پشتیبانی مالی شود. در میان افراد کمک‌کننده فردی به نام جابر ابدالی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و اجرایی به اینجانب معرفی شده بود، برای کمک اعلام آمادگی کرد. بنده نیز به‌واسطه حساسیت و اطمینان خاطر از سالم بودن کمک‌های نامبرده همچون سایر موارد درخصوص وی از طریق حراست دیوان محاسبات از مجاری ذی‌صلاح استعلام کردم که پس از اطمینان و پاسخ مثبت که اسناد آن ضمیمه پرونده است، برای دریافت کمک از وی اعلام آمادگی کردیم و از وی خواستیم که به کاندیداهایی که ما معرفی می‌کنیم از محل حساب شخصی و با چک بانکی خودش کمک کند. در نهایت نامبرده درمجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیه اسناد و کپی چک‌های صادره که به قریب ۱۷۰نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید؛ بنابراین کل این مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده و عینا به حساب نامزدها پرداخت شده است.»