تدوین  لیست سیاه مالیاتی

دنیای اقتصاد: نشست خبری علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی روز گذشته در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و عسکری در این نشست مشکلات موجود در سازمان امور مالیاتی، علل عدم تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت و میزان معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی را تشریح کرد.

افزایش ۵۲ درصدی درآمدهای مالیاتی

عسکری در ابتدای نشست به عملکرد سازمان امور مالیاتی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۴۸ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی مصوب محقق شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۵۲ درصد رشد داشته است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تا پایان دی ماه سال جاری ۹۷ درصد مالیات‌های مستقیم به میزان ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان محقق شده که در مقایسه با سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: همچنین مالیات کالا و خدمات با ۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد و ۹۴ درصد تحقق نزدیک به ۸۱ درصد رشد داشته است. رئیس سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از این نشست خبری به صدور کارت‌های بازرگانی بدون هماهنگی با دفاتر مالیاتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶۰۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی در بحث کارت‌های بازرگانی وجود دارد اما بازهم بی‌محابا به هر فردی کارت داده می‌شود، در صورتی که قانون می‌گوید این کارت به بازرگانان باید داده شود. یکی از معضلات با اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و وزارت صنعت صدور کارت بدون هماهنگی با ادارات مالیاتی است که امروز به عنوان یک دغدغه مطرح است. رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: بخش‌های متولی به کمک نظام مالیاتی بیایند چون اگر نتوانیم کنترلی بر این موضوع داشته باشیم، زمینه فساد اقتصادی در کشور فراهم می‌شود. عسکری با اشاره به اینکه بسیاری از موسسات به فروش فاکتور اقدام می‌کنند، اظهار کرد: به‌رغم اینکه برخی از آنها شناسایی شدند، اما به صورت قارچ‌‌گونه ظاهر می‌شوند و بدون هیچ کنترل و نظارتی ثبت می‌شوند.

قوه قضائیه به داد نظام مالیاتی برسد

وی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه به داد نظام مالیاتی برسد، گفت: این شرکت‌ها زمینه فساد اقتصادی را فراهم می‌کنند و نام آنها در سایت سازمان مالیاتی به‌عنوان شرکت‌های لیست سیاه مطرح است. وی افزود: موسسه‌ای در اصفهان که از جمله این شرکت‌ها بوده را به قوه قضائیه معرفی کرده‌ایم که به آن ورود کردند اما موسسه دیگر در تهران را که به مراتب موضوع آن بزرگ‌تر از مورد اصفهان بود را نیز معرفی کرده بودیم اما قوه قضائیه هنوز ورود نکرده است. وی همچنین درباره پایه مالیات‌های جدید گفت: مالیات سبز یا محیط‌زیست که لایحه آن به دولت ارائه شده که شامل مالیات‌های خاص برای کالاهای لوکس یا شامل کالاهایی که گروه‌های خاص از آن استفاده می‌کنند، می‌شود که علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده باید مالیات مضاعف بپردازند که شامل سیگار و ماشین‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی است.

معوقات مالیاتی ۱۲ هزار میلیارد تومان شد

عسکری همچنین در بخشی از اظهارات خود به بحث معوقات بانکی اشاره کرد و درباره میزان دقیق آن گفت: براساس بررسی‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی بابت اصل مالیات طلب داریم که بخشی از آن قابل حصول و بخشی دیگر غیرقابل حصول است. وی تاکید کرد: رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان اصل بدهی‌ها است و نزدیک این رقم و کمی بیشتر جرایم متعلق به آن است که شامل بدهی و معوقات دولتی‌ها و خصوصی‌ها و سایر پایه‌های مالیاتی می‌شود و بخش عمده بدهی‌ها مربوط به اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی، مشاغل و ارزش افزوده می‌شود. وی ادامه داد: صدور بی‌رویه کارت‌های بازرگانی توسط دستگاه‌ها، یکی از دلایل افزایش معوقات مالیاتی است و در حالی که کارت بازرگانی باید برای بازرگانان صادر شود این کارت‌ها برای افراد مختلفی توسط اتاق بازرگانی و اتاق تعاون صادر می‌شود. رئیس سازمان مالیاتی تاکید کرد: به مسوولان ذی‌ربط دستور داده‌ام، اگر اتاق بازرگانی یا دیگر اتاق‌ها بدون هماهنگی کارت بازرگانی صادر کنند، طبق قانون صادرکنندگان نیز مسوول بوده و پیگیر مطالبات حقوقی خواهیم شد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر اتاق‌های بازرگانی و تعاون، کارت بازرگانی را صادر کنند که سازمان مالیاتی نتواند مودی آن را برای اخذ مالیات پیدا کند، ما در اجرای قانون به عنوان شخص ثالث بدهی‌ها را از سازمان صادرکننده کارت دریافت خواهیم کرد، گفت: سازمان مالیاتی تاکنون به اجرای این قانون ورود نکرده اما از این به بعد این کار را خواهیم کرد و کسانی که بدون هماهنگی سازمان مالیاتی این کارت‌ها را صادر کنند، مطالبات از آنها دریافت خواهد شد.

امکان تامین هزینه‌های جاری با درآمد مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه نشست خبری به میزان درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده برای دولت در سال آینده اشاره کرد و افزود: دولت توانایی پرداخت هزینه‌های جاری را از محل مالیات دارد اما باید ابزارهای لازم در این زمینه برای تبادل اطلاعات در جریان پول، کالا و سرمایه وجود داشته باشد و اگر شفافیت برای نظام مالیاتی فراهم شود، نمی‌توان آن را اجرایی کرد. عسکری با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت نفت در منابع بودجه به ۳۰ درصد رسیده است، گفت: در صورتی که عزم مسوولان جزم شود طی ۲ تا ۳ سال می‌توان به این نقطه رسید که تمام هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی محقق شود اما در حال حاضر امکان چنین موضوعی وجود ندارد. معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره معافیت‌های مالیاتی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران معاف از مالیات است، تصریح کرد: هرچند فکر می‌کردیم که ۲۵۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم اما بررسی‌ها در سال ۹۱ نشان می‌دهد ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی اعطا شده است که این موضوع نشان‌دهنده هدفمند نبودن اقتصاد بوده و نسبت مالیات اخذ شده به فعالیت‌های اقتصادی زیاد است. وی با تاکید بر اینکه باید معافیت‌های مالیاتی هدفمند شوند، گفت: متاسفانه هم اکنون این‌گونه نیست و بسیاری از معافیت‌های مالیاتی ایجاد شده ناکارآمد هستند. رئیس سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از این نشست خبری به موضوع بدهی مالیاتی معاون اول رئیس دولت دهم اشاره کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی از کارمندان دولت پیش از واریز حقوق مالیات را اخذ می‌کند و آقای رحیمی بدهی مالیاتی دیگری ندارد. رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با اخذ مالیات از تولیدکنندگان گفت: سازمان امور مالیاتی از تولیدکنندگان حمایت می‌کند و در صورتی که تولیدکنندگان به سوددهی نرسند از آنها مالیات اخذ نخواهد شد و تنها در صورت کسب سود مالیات پرداخت می‌کنند. در صورتی که تولید زیان کند نه تنها مالیات نمی‌دهد، بلکه در دفاتر ثبت شده و در سال‌های بعد مستهلک می‌شود. اکنون مشکل تولید، گردش سرمایه است و برای کمک به آنها تقسیط صورت می‌گیرد. عسکری همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اخذ مالیات از صندوق توسعه ملی با بیان اینکه اخذ مالیات از صندوق توسعه ملی طبق روال قانونی بوده است، گفت: برای بخشی از دارایی‌ها که سرمایه اطلاق می‌شود مالیات اخذ نشده و فقط برای فعالیت‌های سودآور مالیات اخذ می‌شود.