سوت آغاز فستیوال سینمای ایران

گروه فرهنگ و هنر: سینمای ایران شنبه شب بزرگ‌ترین رویداد سالانه خود را جشن گرفت و فرش قرمز جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر، چهره‌های مطرح سینمایی را به سالن همایش‌های برج میلاد هدایت کرد و کار فستیوال سینمایی کشور به شکل رسمی با اکران فیلم‌ها از روز گذشته در سینماهای پایتخت آغاز شد. جشنواره فیلم فجر امسال یکی از حساس‌ترین دوره‌های برگزاری خود را به نمایش می‌گذارد و تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های مدیران سینمایی کشور را در دولت اعتدال مورد ارزیابی قرار خواهد داد. اگرچه جشنواره سال گذشته هم با تیم مدیریتی دولت دکتر حسن روحانی اجرا شد. اما خیلی‌ها معتقد بودند که سیاست‌های دوره مدیران محمود احمدی‌نژاد در جشنواره سی‌ودوم عملی شده و فرصتی برای تغییر وجود نداشته است.

حالا بعد از یک‌سال این جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که نقاط مثبت و منفی این فستیوال به پای مدیران سازمان سینمایی خواهد بود.

در مراسم گشایش جشنواره سی و سوم فیلم فجر که با ۴۵ دقیقه تاخیر آغاز شد، سید‌مهدی شجاعی در ابتدای این برنامه متنی را در رثای پیامبر اکرم (ص) قرائت کرد و سپس نماهنگی با مضمون پیامبر اعظم (ص) و صدای زنده‌یاد فرهاد و آهنگ معروفش والا پیامدار محمد (ص) پخش شد. در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر؛ با پخش کلیپی از هنرمندان درگذشته یک‌سال اخیر سینمای ایران یاد شد.

پارت پایانی بزرگداشت‌ها

در مراسم بزرگداشتی که در آیین افتتاحیه جشنواره برگزار شد‌، از تکنولوژی لابراتوار و فعالان آن در سینما، محمدعلی کشاورز و حسین جعفریان تقدیر شد. کشاورز که با همراهی حمید‌فرخ‌نژاد و بهرام رادان روی سن آمده بود، گفت: بین زن‌ها و مردان ایران هیچ فرقی نمی‌کند و همه باید در بزرگی، رفاه و فرهنگ مملکت خودمان همان‌طور که بودیم‌، باشیم.

او همچنین در بخشی از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: من هرچه دارم در درجه اول از مردم مملکتم دارم و نیز از استادانی که به من ایرانیت یاد دادند. کشاورز با ابراز تشکر از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی‌ربیعی وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی که در مراسم حاضر بودند خطاب به آنها گفت: ما از این دو مرد فرهیخته می‌خواهیم تا آنجا که در توانشان است به هنر این مملکت کمک کنند. وی همچنین گفت: مملکت ما با تاریخ چند هزار ساله دارای فرهنگ عجیبی بوده است، همان‌طور که اشخاصی مثل فردوسی، سعدی‌، حافظ‌ و مولوی‌ انسان‌های نخبه‌ای هستند که در هیچ کجای دنیا مثل آنها وجود ندارد.

جنتی و ربیعی پس از پایان صحبت‌های محمدعلی کشاورز با اهدای هدایا و لوح تقدیر از او قدردانی کردند و حضور این هنرمند روی سن با تشویق‌های زیاد حاضران همراه بود.حسین جعفریان هم یکی دیگر از هنرمندانی بود که در افتتاحیه جشنواره فجر مورد تقدیر قرار گرفت. این مدیر فیلمبرداری ابتدا با عذرخواهی از گروه فیلمبرداری که به‌دلیل تاخیر منتظرش هستند از اینکه کارش در سطحی تشخیص داده شده که برایش بزرگداشت بگیرند، تشکر کرد. مدیر فیلمبرداری فیلم‌های «چ»، «رستاخیز» و «درباره الی» اظهار کرد: در طول دوران کاری‌ام این فرصت پیش آمد که با کارگردان‌های خوبی کار کنم، البته در این سال‌ها تنها نبودم و همیشه با گروهی همکاری می‌کردم. جعفریان همچنین گفت: ما سینماگران زندگی بسامانی نداریم چون شب و روز‌، تعطیل و غیرتعطیل نداریم. بنابراین شریک زندگی ما باید آدم فداکاری باشد که این شرایط را تحمل کند، به همین دلیل از همسرم تشکر می‌کنم. در این بخش که به بزرگداشت حسین جعفریان اختصاص داشت، قرار بود محمود کلاری و نیکی کریمی هم روی سن حضور داشته باشند اما به‌دلیل بی‌برنامه‌گی و ناهماهنگی این اتفاق دیرتر رخ داد که البته باعث گله و ناراحتی کلاری هم شد.

کلاری که پس از پایان صحبت‌های جعفریان روی سن آمد با بیان اینکه حضور در بزرگداشت حسین جعفریان برای خودش و نیز جشنواره فجر افتخار بزرگی بوده است‌، اظهار کرد: نقش حسین جعفریان چیزی نیست که به‌طور خلاصه و در آخر مراسم بیان شود‌ و حقیقتا حالم گرفته است و امیدوارم این اتفاق در جای درستی بیفتد. در ادامه مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر تقدیر از فعالان لابراتوارها و استودیوها یکی دیگر از بخش‌های این برنامه بود. در این بخش با حضور حجت‌الله ایوبی و فیروزآبادی قائم‌مقام وزیر تعاون از بهمن کریمیان، امیر بدیل‌، کیهان خسروانی‌، حسین شمسی‌، مسعود کلانتری‌، بیژن جباری‌، اکبر عالمی‌، محمدتقی شاهرخ‌، هاشم محمدی‌فر‌ و ناصر انصاری‌ که از مدیران استودیوهای مختلف بودند، تقدیر شد.

حاشیه‌های افتتاحیه

مراسم آغازین جشنواره فیلم فجر، حاشیه‌های جالبی هم داشت که شاید یکی از مهمترین آنها به عدم پخش مستقیم مراسم از رسانه ملی مربوط می‌شد. تلویزیون برخلاف روندی که در سال‌های اخیر در جهت پخش زنده مراسم‌ افتتاحیه و اختتامیه جشنواره‌ فیلم فجر طی کرده بود، مراسم افتتاحیه سی‌وسومین جشنواره را زنده پوشش نداد. در این دوره از استقبال باشکوه دوره‌های گذشته خبری نبود و سینماگران که با تشریفات جشنواره به برج میلاد آمده بودند، با استقبال ساده‌ای مواجه ‌شدند.

نام بردن از فیلم «گنج قارون» توسط وزیر کار مورد اشاره احسان کرمی مجری مراسم قرار گرفت که او از آن به عنوان اتفاق ویژه‌ای یاد کرد و به صحبت‌های سعید راد در افتتاحیه سال گذشته جشنواره اشاره کرد. در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر هنرمندانی همچون سید مهدی شجاعی، خسروسینایی، ابوالحسن داوودی، بهرام رادان، نیکی کریمی، باران کوثری، ویشکا آسایش، ستاره اسکندری، آنا نعمتی، هانیه توسلی، همایون اسعدیان‌، گلاب آدینه، ‌بیژن امکانیان، عبدالحسن برزیده، زرین‌دست، مصطفی کیایی، پژمان بازغی، نوید محمدزاده، جعفر صانعی مقدم، احمد رمضان‌زاده، آزیتا موگویی، منصور لشکری قوچانی، سعید آقاخانی، الهام کردا، علی سرتیپی، رویا تیموریان، رویا نونهالی، مهتاب کرامتی، هومن سیدی، حسین یاری، معین کریم‌الدینی، محسن خان جهانی، محمد رضا اصلانی و... حضور داشتند.