تورم سه رقمی نزدیک است

جیم وایس مترجم: پندار نیک منبع: میامی هرالد چند روز پس از آنکه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا اقداماتی را به منظور مهار بحران اقتصادی اعلام کرد، روث کاردونا، خدا رو شکر می‌کند که فرزند یا فرد بیماری در خانواده‌اش ندارد. او می‌گوید: «پوشک پیدا نمی‌شود و صفی که جلوی داروخانه‌ها تشکیل شده وحشتناک است.»

کاهش قیمت نفت، کشورهای سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، اما در کشورهای اندکی چنین تاثیر نمایانی بر جا گذاشته است. نفت ۹۶ درصد از درآمدهای صادراتی ونزوئلا را تشکیل می‌دهد و با توجه به کاهش درآمدهای صادراتی، پول کافی برای تامین کالاهای وارداتی وجود ندارد و همه چیز از گوشت گرفته تا پوشک به سختی به دست می‌آید.

این کمبودها(و حتی شایعه کمبودها) فقط موجب هجوم بیشتر برای خرید، احتکار بیشتر، دلالی بیشتر و صف‌های هزاران نفری شده است. کاردونا، زن خانه‌داری است که در حومه کاراکاس زندگی می‌کند. او می‌گوید دو هفته است که خرید نکرده است چون نمی‌توانست در ازدحام جمعیت حتی سرش را تکان دهد. بنابراین او سراغ دلالان رفته است. او می‌گوید: «افرادی در همسایگی من هستند که از طریق خرید هرآنچه که می‌توانند و فروش آنها به قیمت بالاتر، زندگی‌شان را می‌گذرانند. اگر نتوانید زود خود را به سوپرمارکت برسانید، همه چیز تمام می‌شود.»

این شرایط تحقیرآمیزی است که ونزوئلا در آن قرار گرفته است. چند سال قبل، این کشور از ثروت نفتی کلان خود برای کمک به متحدانی همچون کوبا استفاده می‌کرد. اما اکنون، به نمونه‌ای از سوءمدیریت اقتصادی تبدیل شده است.

در همان روزی که مادورو اقداماتی را برای مهار بحران اعلام کرد، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد اقتصاد ونزوئلا در سال ۲۰۱۵، معادل۷ درصد کوچک خواهد شد. این در شرایطی است که این صندوق پیش‌بینی کرده است اقتصاد جهان در این سال با رشد ۵/۳ درصدی رو به رو خواهد شد.

این خبر به‌ویژه برای کشوری که از ناآرامی‌های اقتصادی رنج می‌برد، خبر بدی است. در سال ۲۰۱۴، ۹۲۸۶ مورد تظاهرات و راهپیمایی که بالاترین رکورد محسوب می‌شود، رخ داد. اعتراضاتی که در ماه فوریه علیه جنایت و شرایط بد اقتصادی آغاز شد، دست‌کم ۴۳ کشته بر جا گذاشت. اما همه این تنش‌ها زمانی رخ داد که میانگین قیمت نفت ونزوئلا در سال ۲۰۱۵ بشکه‌ای ۸۸ دلار بود و برای این کشور درآمد ۶۶ میلیارد دلاری به وجود آورده بود. آلفردو کروز، تحلیلگر سیاسی و اقتصادی در کاراکاس می‌گوید: امسال اگر قیمت نفت ونزوئلا به بشکه‌ای ۵۰ دلار برگردد، این کشور خوش‌شانس خواهد بود. نفت ۵۰ دلاری درآمد ۳۵ میلیارد دلاری را برای ونزوئلا به ارمغان خواهد آورد. درحال حاضر قیمت نفت ونزوئلا حدود بشکه‌ای ۵۲/۳۹ دلار است. کروز می‌گوید: «ما در شرایطی قرار داریم که دولت انتخابی ندارد و مردم مجبورند بین رفتن سر کار و ساعت‌ها انتظار در صف‌ برای خرید مایحتاج‌شان یکی را انتخاب کنند. به اعتقاد من مشکلات بزرگی در راه است و من نمی‌دانم چگونه سال را بدون تظاهرات و اعتراض سپری کنیم.» دولت تلاش می‌کند کنترل اوضاع را به دست بگیرد. مادورو برخی اصلاحات اقتصادی ازجمله کاهش کنترل نرخ ارز و امکان افزایش قیمت بنزین را اعلام کرده است. او همچنین افزایش ۱۵ درصدی دستمزدها و مزایای بازنشستگی، تخصیص یارانه به بخش مسکن و گسترش برنامه‌های بورس تحصیلی را مطرح کرده است. گرچه این برنامه‌ها جذاب هستند، اما درعین حال تورم‌زا هستند. ونزوئلا در سال ۲۰۱۴ با تورم ۶۴ درصدی، یعنی بالاترین تورم جهان روبه‌رو بود، اما به گفته جان مگدالنو، تحلیلگر سیاسی در کاراکاس، احتمالا در سال ۲۰۱۵ تورم این کشور سه رقمی خواهد شد و با توجه به این که مردم شاهد ازمیان رفتن قدرت خرید خود هستند، نارضایتی ادامه خواهد یافت. او می‌گوید: «جو ناآرامی و آزردگی جمعی درحال رشد است. مردم زمان بسیاری را در صف‌های سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها تلف می‌کنند. پرسش این است که ظرفیت دولت برای کنترل این تنش‌های اجتماعی چقدر است؟»

به شیوه‌های فراوان، به نظر می‌رسد مادورو بر تنش‌ها غلبه کرده و مخالفان را مقصر خشونت‌ها و ناآرامی‌ها معرفی ‌کند. او به تازگی ادعاهای خود را تکرار کرده و گفته بحران اقتصادی، بخشی از یک توطئه بین‌المللی گسترده علیه او است. مادورو در پنجاه و هفتمین سالگرد پایان دیکتاتوری مارکوس پرز خمینز به طرفداران خود گفت: «در ونزوئلا یک کودتای اقتصادی در جریان است. من از مردم درخواست می‌کنم علیه این کودتا بجنگند.» این در شرایطی است که ائتلاف احزاب مخالف موسوم به میزگرد اتحاد دموکراتیک (ام‌یو‌دی)، خواستار اعتراضات ضددولتی شده‌اند. خسوس تورآلبا، دبیر اجرایی سازمان ام‌یودی، در بیانیه‌ای گفت: «تا زمانی که ما از این مدل اقتصادی که بدبختی تولید می‌کند پیروی می‌کنیم، راه‌حلی برای کمبودها در کشور وجود نخواهد داشت.» کارشناسان معتقدند در سال جاری و در شرایطی که ونزوئلا برای انتخابات مجلس ملی آماده می‌شود، اعتراضات افزایش خواهد یافت. زمان برگزاری این انتخابات هنوز مشخص نشده است، اما این انتخابات چالشی بزرگ برای دولت مادورو محسوب می‌شود. محبوبیت مادورو به کمترین سطح سقوط کرده است. موسسه تحقیقاتی استراتفور در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «پیامدهای بحران اقتصادی به‌طور پیوسته چشم‌انداز سیاسی ونزوئلا را تغییر داده است به طوری که رای‌دهندگان از حزب حاکم، حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا، روی‌گردان شده‌اند زیرا سیاست‌های دولت، رفاه آنها را تحت‌تاثیر قرار داده است. در چنین جوی کاپریلس و احزاب مخالف می‌توانند به حکومت ۱۰ ساله حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا پایان دهند.»