سخنرانی امام در مدرسه علوی

گروه تاریخ و اقتصاد: «امام: کاری نکنید مردم را به جهاد دعوت کنیم» و در ادامه آمده که ‌دولت اسرائیل: بازگشت خمینی به ایران باعث بروز تندروی‌های خشن و به خطر افتادن کوشش‌‌های جاری صلح خاورمیانه می‌شود. سیزدهم بهمن سال ۵۷ روز جمعه بود و در آن روز روزنامه‌‌ها منتشر نشد. اسناد تاریخی نشان می‌دهد که اخبار زیاد و عطش مردم برای اطلاع از اخبار باعث شد که روز چهاردهم بهمن - روز بعد-، روزنامه‌ها زیاد روی پیشخان دکه نمانند و غالبا کارشان به چاپ‌های بعدی برسد.

آن روز هنوز دولت بختیار رسما از قدرت کنار نگرفته بود؛ امام(ره) هم در سخنرانی مدرسه علوی، شرط ملاقات با بختیار را استعفای او دانستند و گفتند: «کاری نکنید مردم را به جهاد دعوت کنیم». جمله‌ای که تیتر یک کیهان شد. از جمله فرازهای سخنرانی امام این بخش بود: «بنده در این مدت که از ایران خارج بودم دعاگوی همیشه آقایان بودم و حالا هم که برگشتم به خدمت آقایان برای خدمتگزاری، خدمت به روحانیت، خدمت به آقایان علما و فضلا، خدمت به جامعه ایرانی، حالا می‌بینم که رفقایی که ما داشتیم با ریش سیاه اینجا گذاشتیم با ریش سفید تحویل می‌گیریم.»

«ما اشخاصی در زندان داشتیم که وقتی از پیش ما رفتند در زندان، سالم بودند، قوی بودند، وقتی که از زندان بیرون آمده‌اند ضعیف شده‌اند، این نیروهایی که از دست ما رفته است، این از همه چیزها بالاتر بود، جنایاتی که سلسله پهلوی در جامعه ما کرد، شاید هیچ جنایتی بالاتر از این جنایت نبود که نیروهای فعال انسانی ما را، یا از بین بردند یا فعالیت آنها را خنثی کردند برای مدت‌های زیاد، آنهایی که باید به این امت خدمت کنند، مثل علمای اعلام و اشخاص روشنفکر، اینها را در زندان بردند، ده سال، پانزده سال، پنج سال،.. صرف‌نظر از آن زجرهایی که به اینها دادند، این نیروها را هدر دادند، یعنی نیرویی که باید در جامعه فعال باشد... تمام اینها را به هدر دادند.»