گروه بنگاه‌های اقتصادی- فاطمه بهادری: مدیر‌عامل بانک سپه گفت: آمادگی واگذاری یک کرسی از کرسی‌های بانک سپه را در شرکت سرمایه‌گذاری امید در سال جاری داریم که مبلغ آن به افزایش سرمایه بانک اختصاص خواهد یافت. سید‌کامل تقوی‌ن‍ژاد با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳درصد از سهام سرمایه‌گذاری امید در اختیار سایر اشخاص است؛ اظهار کرد: ۳ درصد از این سهام نیز در سال گذشته عرضه شد و با مذاکراتی که تا کنون انجام شده؛ آمادگی واگذاری یک کرسی از سهام سرمایه‌گذاری امید را داریم.

وی تصریح کرد: ۶۷درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید را در اختیار داریم.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین‌ شاخص‌های نظام بانکی سرمایه است، افزود: در سال گذشته مطرح شد که بانک سپه از نظر میزان کفایت سرمایه وضعیت مناسبی نداشت که با تلاش صورت گرفته از این مرحله عبور کردیم و به یکی از نسبت‌های قابل قبول رسیدیم و با رشد ۹ برابری کفایت سرمایه به ۵/۴ رسیده است یعنی سرمایه بانک از ۸۵۰۰ میلیارد ریال به ۷۲ هزار میلیارد ریال رسید.

وی با اشاره به اینکه بحث خروج از بنگاهداری یکی دیگر از رویکردهای بانک بوده است، تاکید کرد: ۱۵۰میلیارد تومان نقدینگی از محل فروش اموال و دارایی‌ها به دست آمد.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه میزان سپرده‌های بانک تا پایان آذر‌ماه سال‌جاری ۳۹۴ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال بوده است، اظهار کرد: این میزان سپرده نسبت به سپرده‌های مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی میزان سپرده‌های موثر بانک در پایان آذرماه سال جاری را ۳۶۲ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: رشد این سپرده‌ها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۲۰/۵درصد است. رئیس هیات مدیره بانک سپه در ادامه از وصول ۱۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال از مطالبات بانک اعم از اصل، سود و وجه التزام تا پایان آذر ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: از مبلغ فوق بیش از ۹هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال یعنی حدود ۷۰ درصد مربوط به اصل این مطالبات می‌باشد. وی افزود: ۶۸ درصد از مبلغ وصولی مطالبات مربوط به مطالبات سررسید گذشته، ۲۱ درصد مربوط به مطالبات معوق و ۱۱ درصد هم سهم وصولی از مطالبات مشکوک‌الوصول طی ۹ ماه سال‌جاری است. مدیر‌عامل بانک گفت: بیشترین میزان وصولی مطالبات معوق طی ۹ ماه سال‌جاری مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال مربوط به بخش بازرگانی است که حدود ۴۴درصد از کل مطالبات وصولی را شامل می‌شود.

افزایش حدود ۹ برابری سرمایه بانک سپه

مدیرعامل بانک سپه سرمایه این بانک را ۷۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با همراهی دولت سرمایه بانک از ۸ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال به ۷۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. تقوی‌نژاد از جمله اقدامات مهم و تاثیرگذار صورت‌گرفته در بانک سپه طی سال‌جاری را بهبود نسبت کفایت سرمایه این بانک عنوان و اظهار کرد: این شاخص (نسبت کفایت سرمایه) در ۱۰ ماه سال‌جاری از منفی ۱۹ صدم درصد در سال گذشته به ۴/۱۵ درصد مثبت در سال جاری رسیده که بیانگر رشد قابل توجه است.