یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

چهارمین گام شفاف‌سازی در تالار شیشه‌ای
دیروز، در حالی شاخص همچنان مسیر خود را در کانال 65 هزار واحدی ادامه داد، که چهارمین گام در جهت شفاف‌سازی بورس برداشته شد. در این میان، می‌توان به اقدامات قبلی مانند واگذاری تعیین بلند مدت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دولت که باعث ایجاد ثبات در این صنعت می‌شود، اشاره کرد. در ادامه می‌توان به تعویق طرح کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها تا پایان سال 98 و همچنین موضوع کاهش نرخ بهره مالکانه معادن از 30 به 25 درصد در مجلس اشاره کرد. در این شرایط، از مصوبات جدید کمیته ثبات بازار می‌توان به‌عنوان گام چهارم شفاف‌سازی در بازار سرمایه نام برد. در این میان، مواردی مانند تعیین نرخ خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی با دستورالعمل مشخص، بازگرداندن مطالبات مربوط به پیش از سال 91 پتروشیمی‌های اوره‌ساز و خرید محصولات بدون در نظر گرفتن طرح کیفی‌سازی برای پالایشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند.


بازار ارز

حرکت دلار روی خط صاف
دیروز، هر دلار آمریکا با قیمت 3 هزار و 460 تومان معامله شد. به این ترتیب، حرکت آرام دلار را بعد از کنترل‌های ایجاد شده در بازار ارز مشاهده می‌کنیم. در این شرایط، میانگین تغییرات یک دهم درصدی قیمت دلار در دو هفته اخیر (بعد از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها) مشاهده می‌شود. در این میان، با توجه به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در روز جمعه می‌توان جو انتظاری را دوباره احساس کرد (کاهش حجم معاملات). دراین شرایط، قرار قبلی برای رسیدن به توافق سیاسی میان ما و اعضای 1+5 در 10 اسفند‌ماه نیز می‌تواند بر جو روانی بازار ارز، تاثیر بگذارد. در این رابطه، جمعه نیز در مونیخ دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز می‌شود و تا رسیدن نتایج مشخص از این مذاکرات، احتمالا روند کم نوسانی را در بازار ارز شاهد هستیم.



بازار سکه

عوامل منفی در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با کاهش سه هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان در بازار معامله شد. در این شرایط، کاهش 5 تومانی قیمت دلار در بازار ارز از یک سو و کاهش قیمت اونس طلای جهانی از سوی دیگر، افت قیمتی سکه را رقم زدند. در این شرایط، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) همچنان در این بازار دیده می‌شود و این موضوع به رغم کمبود تقاضا، در مقابل افت شدید قیمت سکه مقاومت می‌کند. در این میان، انتظار و آرامش کنونی ناشی از کنترل‌ها بر ارز، ثبات نسبی را در این بازار سبب شده است. در این شرایط به نظر می‌رسد که بازار طلای جهانی نیز در قیمت‌های کنونی با نوسانات کم ادامه مسیر بدهد. در نتیجه، انتظار نوسانات قیمتی در سکه در شرایط کنونی
وجود ندارد.


بازار طلای جهانی

نوسان اونس طلا حول ۱۲۸۰ دلار
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش(ساعت15) طلای جهانی به قیمت 1277 دلار بر اونس معامله می‌شد. افت نسبی قیمت طلا در روز گذشته عمدتا به علت فشار فروش ناشی از شناسایی سود برخی معامله‌گران پس از رشد قابل توجه پایان هفته و همچنین ضعف اقتصاد چین، بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده شمش طلا بود. با این حال، کارشناسان معتقدند به علت نگرانی‌های مربوط به اقتصاد جهانی در کوتاه‌مدت طلا بالای 1250 دلار معامله شود. در این شرایط، افت بازارهای سهام نیز به عدم افت بیشتر قیمت طلا کمک کرد. از سوی دیگر، در بازار آتی، صندوق‌های پوشش ریسک (hedge funds) سرمایه‌گذاری خود را با نگاه «گاوی» (انتظار افزایش قیمت) افزایش داده‌اند (بیشترین مقدار در دو سال اخیر)؛ همچنین، فعالیت سفته‌بازان (speculators) نیز در موقعیت‌های بلند (انتظار رشد قیمت) 80 درصد افزایش یافته است که همگی از قیمت طلا حمایت می‌کنند.


بازار اوراق مسکن

مخالفت با وام ۸۰ میلیونی مسکن
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) با رشد 6/2 درصدی به قیمت 81 هزار و 248 تومان معامله شدند. با این حال، تداوم این مسیر صعودی به علت نبود تقاضای کافی در بازار مسکن، دور از انتظار است. در این رابطه دیروز، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از مخالفت این بانک با وام 80 میلیون تومانی مسکن خبر داد. به گفته میرمحمدصادقی، با همین مصوبات فعلی (افزایش نرخ تسهیلات برای زوج‌های جوان تا 50 میلیون وام و وام 35 میلیونی صندوق مسکن بانک مسکن به علاوه 10 میلیون وام تعمیرات برای هر دو وام مزبور) سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانک‌ها از 13 درصد به 25 درصد رسیده است که در نتیجه اعطای وام 80 میلیونی را غیرمنطقی نشان می‌دهد. بر این اساس، ضعف تقاضای مسکن در این شرایط نمی‌تواند به زودی احیا شود.


بازار نفت

افت و خیزهای شدید قیمت نفت
دیروز، بازار نفت در حالی کار خود را آغاز کرد که پس از جهش قیمتی روز جمعه، عده‌ای با شناسایی سود در نقش فروشنده ظاهر شدند و افت بیش از یک دلاری نفت در ساعات ابتدایی را رقم زدند، اما در ادامه، سرمایه‌گذاران (با توجه به اینکه قیمت نفت به کف خود نزدیک شده است) در قیمت‌های پایین اقدام به خرید کرده و قیمت‌ها رشد پیدا کردند. در این میان، درگیری‌های منطقه‌ای و همچنین کاهش تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا به این مسیر کمک کردند. با این حال، در 9 پالایشگاه آمریکا، کارگران برای دومین روز متوالی اعتصاب کردند که علت آن کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های جدید و کمبود کار در اثر افت شدید قیمت نفت محسوب می‌شود. این موضوع اثر دوگانه دارد، نخست کاهش تقاضای نفت (تعطیلی پالایشگاه‌ها) و دوم رشد قیمت محصولات نفتی نظیر بنزین.