گروه خودرو: واردات خودرو سیر صعودی خود در دی‌ماه را نیز حفظ کرده؛ به‌طوری‌که تا دی‌ماه سال جاری ۷۹‌هزار و ۲۱۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده است. هر چند بسیاری از دست‌اندرکاران بازار معتقدند که با مقررات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال آینده واردات خودرو با افت چشمگیری همراه خواهد بود؛ اما ثبت سفارش‌های قابل‌توجهی که تا پایان سال جاری صورت گرفته نشان از روند صعودی واردات تا ماه‌های ابتدایی سال آینده دارد. شورای سیاست‌گذاری خودرو در پی اجرای طرح ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش و واردات را منحصر به ۳۵ وارد‌کننده رسمی کرد؛ این در شرایطی است که با توجه به مصوبه مذکور، وارد‌کنندگان متفرقه نیز از سیستم ثبت سفارش این وزارتخانه حذف شدند. این مصوبه هر چند با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد، اما وزارت صنعت به استناد شکایت برخی از مشتریان از عدم ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی مناسب خودروهایی که به‌صورت متفرقه خریداری شدند، همچنان بر اجرای مصوبه خود اصرار دارد، اما به آمار واردات ۱۰ ماه گذشته برمی‌گردیم، آماری که همچنان حکایت از روند صعودی واردات خودرو به کشور دارد. طبق آمار گمرک واردات خودرو سواری در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال با افزایش ۵۱ درصدی به ۷۹ هزار و۲۱۰ دستگاه خودرو رسید.

همچنین ارزش این تعداد دستگاه خودرو به یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون دلار رسیده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد خودروهای سواری وارداتی ۵۲ هزار و۳۶۳ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۷۹ میلیون دلار بوده است.

به این ترتیب واردات خودرو سواری در ۱۰ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد ۵۱ درصد و از لحاظ ارزش ۵۰ درصد رشد داشته است.

همچنین میزان واردات خودرو سواری در دی‌ماه امسال ۹۴۰۰ دستگاه به ارزش ۱۹۴ میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر در دی‌ماه سال گذشته ۷۶۰۸ دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده بود که این آمار افزایش ۲۴ درصدی واردات خودرو سواری در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.