روزهای خوب در انتظار پلیمرها؟

منیره نظامیوند چگینی: در روزهای اخیر نوسانات بهای نفت، به نسبت گذشته شدت کمتری پیدا کرده که در پی آن، شاهد کندتر شدن روند ریزشی بهای بازارهای وابسته به نفت و در راس آنها بازار محصولات پتروشیمی هستیم. از اواسط سال گذشته میلادی بازار محصولات پلیمری با بروز عواملی چند از جمله رشد میزان ذخایر انبارهای تحت نظارت بورس لندن و نیز افت و خیزهای بهای نفت و همچنین تغییر در میزان تقاضا در اقصی‌نقاط جهان مخصوصا چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده اکثر محصولات بازارهای مهم؛ در مسیری نزولی قرار گرفت که در نهایت این روند در برخی بازه‌های زمانی کوتاه مدت تحت تاثیر رخدادهای ژئوپلیتیک یا اقتصادی از جمله تصمیم‌گیری‌های مهمی همچون تصمیم اوپک در آخرین جلسه خود مبنی بر عدم افزایش میزان تولید نفت، تشدید شده و گاهی نیز در مسیری شیب‌دار و پیوسته به سمت پایین حرکت کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از چم اوربیس (ChemOrbis)؛ بر‌اساس آمارها، این روند نزولی که تقریبا از ماه جولای سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده و به‌تدریج اوج گرفت، با شیب نسبتا تندی در حرکت بوده که البته این سرعت ریزش به اندازه میزان شیب افت بهای نفت، زاویه‌دار نبوده است.

با آغاز سال جاری میلادی این نوسانات همچنان ادامه یافت و در نهایت در روزهای اخیر از میزان شدت ریزش قیمت‌ محصولات پتروشیمی کاسته شد. در حال حاضر برخی از تحلیلگران بر این باورند که بعد از یک دوره کاهشی نسبتا طولانی و نگران‌کننده، بهای محصولات پلیمری تا حدودی به ثبات رسیده که این موضوع می‌تواند چشم‌انداز مثبت و روشنی را برای این محصولات ترسیم کند.

سالی که گذشت مملو از اخبار و رخدادهای گوناگون بود که بازارهای جهانی و داخلی را با افت و خیزهای زیادی روبه‌رو‌ ساخت. در این میان با بررسی میزان واردات محصولات پلیمری در سال ۲۰۱۴ میلادی در‌می‌یابیم که این میزان برای چین و ترکیه به نسبت سال ۲۰۱۳ میلادی با رشد همراه بوده است. بر اساس گزارش پلاتس؛ آخرین آمار ارائه شده برای ماه دسامبر سال ۲۰۱۴، حاکی از شکسته شدن رکورد واردات پلیمر چین به نسبت سال ۲۰۱۳ میلادی است، این رقم برای چین با رشدی در حدود ۴۰ هزار تن به نسبت سال قبل همراه بوده، در حالی‌که واردات کلی ترکیه، تنها ۲ درصد بیشتر از رکورد ثبت شده برای سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است، هرچند این ارقام از تفاوت‌های بالا حکایت ندارند، اما از حرکت ممتد و نسبتا خوب بازار محصولات پتروشیمی خبر می‌دهند.

بنابر این گزارش؛ هر دو کشور با وجود این واقعیت که قیمت نفت خام از نیمه دوم سال ۲۰۱۴ میلادی در مسیری نزولی قرار گرفت و در نهایت بهای محصولات پلیمری را به‌طور پیوسته در محدوده‌های پایین قیمتی وادار به نوسان کرد، موفق شدند میزان حجم کلی واردات خود را نزدیک سطح بالای وارداتشان در سال ۲۰۱۳ نگه دارند.

به‌طور کلی چین، بزرگ‌ترین وارد‌کننده محصولات پلیمری در جهان، همچون سال ۲۰۱۳ میلادی، تلاش خود را برای اضافه کردن ظرفیت‌های جدید تولید پلی‌پروپیلن (PP) و پلی‌اتیلن (PE) در سال ۲۰۱۴ نیز ادامه داد که منجر به کند‌تر شدن سرعت رشد این محصولات شد. گفتنی است براساس آمارها؛ میزان رشد واردات پلی پروپیلن برای دو کشور مزبور به‌صورت سالانه تنها ۲ درصد در سال ۲۰۱۴ بوده؛ در حالی که میزان کوتاه‌مدت واردات کوپلیمر در بازه مذکور عمدتا بدون تغییر بوده است. همچنین واردات پلی‌اتیلن سبک خطی (LLDPE) نیز ۴ تا ۵ درصد در سال افزایش داشته، در حالی که میزان واردات پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) حدود ۲ الی ۳ درصد کاهش ثبت کرده است. از سوی دیگر، میزان واردات پلی‌اتیلن سبک (LDPE) رشد سالانه نسبتا بالایی در حدود ۱۹ درصد داشته است.