گروه خبر: هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری ۱۹ و ۲۰ اسفندماه برگزار می‌شود. این خبری است که سید احمد خاتمی، از اعضای هیات‌رئیسه مجلس خبرگان اعلام کرده است. خاتمی در گفت‌وگو با «ایرنا»، با بیان اینکه در نشست اخیر هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری هفدهمین اجلاس انجام شد، تاکید کرده است که انتخاب هیات‌رئیسه جدید مجلس خبرگان در دستور کار این اجلاس قرار دارد. از ۱۴ خردادماه امسال که آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان، به دلیل کسالت جسمی به کما رفت، آیت‌الله سید محمود‌هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه‌قضائیه و نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان، ریاست موقت این مجلس را بر عهده گرفت. حال آنکه موضوع انتخاب ریاست جدید مجلس خبرگان پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی در آخرین روزهای مهرماه، جدیت یافت. احمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، روز چهارم تیرماه امسال و در حالی که بیست روز از به کما رفتن آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌گذشت، در گفت‌وگویی با اشاره به ماده ۱۰ آیین‌نامه این مجلس گفته بود: «اگر عضوی از هیات‌رئیسه استعفا دهد یا فوت کند در اولین جلسه مجلس خبرگان انتخاب مجددی انجام می‌شود تا جایگزین این فرد مشخص شود.»

با این همه و با توجه به اظهارات دیروز سید احمد خاتمی درباره برگزاری هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان که انتخاب هیات‌رئیسه جدید نیز در دستور کار آن قرار دارد، همه در انتظارند که چه کسی با رای نمایندگان این مجلس، ریاست آن را بر عهده خواهد گرفت. سید احمد خاتمی دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» همچنین از برگزاری اجلاس مذکور در محل مجلس قدیم شورای اسلامی خبر داد و تاکید کرد: نامزدهای هیات‌رئیسه در هفدهمین اجلاس داوطلبی خود را اعلام می‌کنند و پس از برگزاری انتخابات، رئیس و اعضای هیات‌رئیسه جدید انتخاب می‌شوند.

مطلقا نامزد ریاست مجلس خبرگان رهبری نمی‌شوم

از سوی دیگر، سید احمد خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نامزد می‌شوید، اعلام کرد: «بنده به احترام بزرگانی که در مجلس خبرگان رهبری هستند و برای من حکم پدر را دارند مطلقا نامزد ریاست نمی‌شوم.» او همچنین اعلام کرد که پس از اجلاسیه، اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند و به زیارت مرقد مطهر امام راحل خواهند رفت.

رای‌گیری برای انتخاب رئیس و اعضای هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و طی آن رئیس و اعضای هیات‌رئیسه این مجلس با رای اعضا انتخاب می‌شوند.