گروه گردشگری: رئیس سازمان میراث فرهنگی با اهدای لوح تقدیری از سفیر بلژیک به دلیل تلاش دولت و مسوولان این کشور برای بازگرداندن اشیای تاریخی خوروین به ایران، قدردانی کرد. به گزارش میراث آریا لوح تقدیر از دولت و ملت بلژیک به دلیل تلاش‌ و حرکت شایان توجه در بازگرداندن اشیای تاریخی خوروین، توسط مسعود سلطانی‌فر، به فراسوا دله سفیر بلژیک در تهران اهدا شد.

معاون رئیس‌جمهور در این مراسم که با حضور ۵۰ تن از سفرای کشورهای مختلف در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: امروزه دنیا روند جهانی شدن را در پیش گرفته و با سرعتی هرچه تمام‌تر در مسیر یکپارچگی فرهنگی حرکت کرده و این سبب گسترش پیوندها و ارتباطات متقابل فراتر از دولت‌ها می‌شود؛ این در حالی است که مستحیل شدن فرهنگ و هویت بومی ملت‌ها یکی از آسیب‌های اجتناب ناپذیر این پدیده فراگیر است.

سلطانی‌فر در ادامه یادآور شد: در تمامی جوامع، اموال فرهنگی و تاریخی همواره به عنوان ابزاری برای فرهنگ‌سازی و هویت بخشی به ساکنان آن جامعه شناخته شده و ما نیز به‌عنوان مسوولان حوزه فرهنگ و میراث موظف به صیانت از این آثار ملی برای آیندگان هستیم.

وی ادامه داد: به همین منظور اقداماتی در این راستا توسط سازمان‌های بین‌المللی تخصصی نظیر یونسکو به عمل آمده که از آن جمله می‌توان به تصویب کنوانسیون ۱۹۷۰ در رابطه با ممانعت از ورود، صدور و مالکیت غیرقانونی اموال فرهنگی-تاریخی اشاره کرد. این کنوانسیون، کشورها را ملزم به حفظ هویت بومی خود و رعایت حقوق فرهنگی کشورهای دیگر می‌کند. رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: تلاش برای حفاظت از فرهنگ بومی، وظیفه هر انسان است اما کوشش در جهت حمایت از فرهنگ بومی کشورها و ملل دیگر اقدامی قابل تقدیر است.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم این حرکت الگویی برای کلیه دولت‌ها و ملت‌های فرهنگ دوست دنیا شود و منشا استرداد اموال فرهنگی به خاستگاه اصلی خود باشد.