گروه بازار پول: افت ۶۱ دلاری طلا در دو هفته کاری گذشته برآیند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت در مورد روند این فلز گرانبها را کاهشی کرده است، اما اونس فلز زرد هفته کاری جدید را با جهش از کف قیمتی سه هفته گذشته شروع کرد. اونس که در هفته کاری گذشته از بهای ۱۲۸۳ دلار به قیمت ۱۲۳۳ دلار رسیده بود، روز دوشنبه تا ساعت ۳۰/ ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۴۱ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز هفته ثبت شده باشد.

داده‌های تراز تجاری چین

آنچه روز گذشته به رشد طلا کمک کرد اخبار اقتصادی و سیاسی چین، یونان و اوکراین بود. بازارها دوشنبه را با دریافت اخبار بد از دومین اقتصاد بزرگ و بزرگ‌ترین واردکننده طلای جهان آغاز کردند. داده‌های نامطلوب مربوط به وضعیت تجارت خارجی چین موجب شد تا شاخص‌های بازارهای سهام آسیا با افت و طلا در بازارهای آسیایی با رشد روبه‌رو شود. داده‌های روز یکشنبه چین نشان می‌دهد که صادرات چین در ماه ژانویه نسبت به یک سال قبل ۳/ ۳ درصد افت کرده است. واردات این کشور نیز در مدت مشابه ۹/ ۱۹‌درصد کاهش داشته است. هر دو این داده‌ها بدتر از انتظارها بودند تا تمام بازارهای مالی و کالایی تحت‌تاثیر قرار بگیرند. آمار روز دوشنبه آخرین مورد از یکسری داده‌های بد از اقتصاد چین بود که ماه‌ها است نگرانی‌هایی را به بازارهای مختلف تزریق کرده است. البته اثر این داده چین می‌تواند مقطعی باشد.

ساز مخالف یونان

اما خبری که در نخستین روز کاری هفته بسیار مورد توجه قرار گرفت آخرین اخبار رسیده از مواضع دولت تازه چپ یونان بود. روز دوشنبه بازارهای سهام اروپا علاوه بر اخبار چین به اخبار یونان نیز با افت شاخص واکنش نشان دادند. مواضع تازه مقام‌های حزب «سیریزا» احتمال به توافق نرسیدن دولت یونان با وام‌دهندگان بین‌المللی را تشدید کرده است. آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان روز یکشنبه ادامه بازپرداخت وام‌های بین‌المللی را رد و اعلام کرد برخی اصلاحاتی که توسط وام‌دهندگان بین‌المللی به این کشور تحمیل شده است باید لغو شود. این مواضع جایگاه یونان را در منطقه یورو نیز به خطر انداخته است. بازار سهام آتن روز دوشنبه ۵ درصد سقوط کرد و بازارهای سهام اروپا نیز تحت‌تاثیر قرار گرفتند. طلا در این شرایط با افزایش خرید به‌عنوان سرمایه امن مواجه و همچنین از خروج سرمایه از بازارهای سهام منتفع شد.

اثر بحران اوکراین

البته تشدید بحران اوکراین هم روز دوشنبه به کمک فلز زرد آمد. بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ اثر بسیار بیشتری بر بازار داشت و بازارهای مختلف تا حد بسیار زیادی نسبت به اخبار آن عادت کرده‌اند، با این همه اخبار تازه از میدان جنگ این کشور موج تازه‌ای از نگرانی‌ها را به بازارها تزریق کرده است. تشدید درگیری‌ها در شرق اوکراین و همچنین به نتیجه نرسیدن مذاکرات رهبران اروپایی با کرملین بر سر تنش‌های بی‌سابقه اوکراین، باعث تحت‌تاثیر قرار گرفتن بازارها در هفته کاری تازه شده است.

روز دوشنبه نفت خام هم پس از اعلام داده‌های چین افت کرد، اما تضعیف شاخص دلار در جهت رشد طلا عمل کرد. افت دلار در واقع پایین آمدن از اوج نرخ‌های برابری‌ای بود که به کمک آمار بهتر از انتظار بازار کار ایالات‌متحده در روز جمعه ممکن شده بود. طبیعی است که دوشنبه یورو با توجه به شرایط افت کرد. اینها همه در روز دوشنبه به رشد طلا منجر شد، اما هنوز تا پایان هفته راه درازی در پیش است، هفته‌ای که کارشناسان برای آن تداوم افت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. کارشناسان بازار فلزهای گرانبها برای هفته گذشته نوسان‌های شدید را پیش‌بینی کرده بودند، امری که اتفاق افتاد و اونس فلز زرد را با ۵۰ دلار سقوط به بهای ۱۲۳۳ دلار رساند که کمترین قیمت در سه هفته گذشته بود. اونس تنها در روز جمعه ۲ درصد افت کرد تا افتی که از آغاز هفته شروع شده بود با سقوط قیمت‌ها تحت‌تاثیر عملکرد بهتر از انتظار بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تکمیل شود. این سقوط قابل‌توجه باعث شده که کارشناسان برای هفته کاری جدید نیز انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را داشته باشند.