یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

لمس کانال ۶۵ هزار واحدی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 182 واحدی (معادل 3/0درصد) مواجه شد. در شرایطی که شاخص در ساعات ابتدایی وارد کانال 65 هزار واحدی شده بود، با فشار فروش در نمادهای بزرگ بورسی مانند «فارس» و «فملی» از این کانال عقب نشینی کرد. در این میان، با توجه به پایداری قیمت نفت بالای 50 دلار، اثرات آن را می‌توان در قیمت کالاها نیز مشاهده کرد که در این رابطه، ثبات نسبی و حتی رشد قیمت در برخی کالاها مانند مس و محصولات پتروشیمی (مانند اوره و متانول) نسبت به هفته قبل مشاهده می‌شود. در این شرایط، افت شاخص را می‌توان از طولانی شدن جو انتظاری بازار دانست که در پی آن بر تعداد فروشندگان افزوده شده است. با این حال، با تخلیه هیجان فروش در بازار سرمایه، انتظار بازگشت آرامش به این بازار وجود دارد.


بازار ارز

افت دلار با سیگنال کاهش تقاضا
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به قیمت 3 هزار و 415 تومان معامله شد. طی روزهای گذشته، فاصله گرفتن قیمت ارز حواله‌ای و بازاری مشاهده می‌شد (نسبت به حالت معمول خود در گذشته)؛ در این میان اما، دیروز افت شدید ارز حواله‌ای، بر قیمت ارز بازاری فشار وارد کرد و در نتیجه، کاهش فاصله به حالت معمول را سبب شد. در این شرایط، برخی علل افت ارز حواله‌ای را به شروع تعطیلات سال نوی چین (پنج‌شنبه) ارتباط داده و معتقدند که این تعطیلات، تقاضا در بازار ارز را کاهش می‌دهد. در این شرایط، به دنبال سیگنال‌هایی ناشی از افت تقاضا، معامله‌گران بازار ارز در نقش فروشنده فعال‌تر شدند. در این میان، به رغم وجود نشانه‌های کاهش تقاضا به نظر می‌رسد که کف 3400 تومانی از قیمت ارز حمایت کند.


بازار سکه

سکه یک کانال دیگر عقب‌نشینی کرد
دیروز، هر سکه طرح جدید با کاهش 10 هزار تومانی به قیمت 983 هزار تومان معامله شد و با یک پله نزول، زیان 6 درصدی را نسبت به دوران اوج خود به ثبت رساند. در این شرایط، دلار کاهش 15 تومانی و اونس طلا افت 12 دلاری را تجربه کردند که هر دو مورد به قیمت سکه فشار وارد کردند. در این میان، در بازار ارز انتظار می‌رود سطح 3400 تومانی با افت بیشتر قیمت‌ها مقابله کند. از سوی دیگر، بازار طلای جهانی وضعیت نامشخصی دارد و انتظار درخصوص نتایج نشست‌های پیشین فدرال رزرو کانون توجه بازار شده است. بر این اساس، به‌رغم عوامل مثبتی که برای فلز زرد وجود دارد، خوش‌بینی به اقتصاد آمریکا به تنهایی از رشد قیمت‌ها جلوگیری کرده است. در این شرایط انتظار می‌رود سکه با دلار همگامی بیشتری داشته باشد.


بازار طلای جهانی

بی‌توجهی اونس به حوزه یورو
دیروز و تا ساعت 16، هر اونس طلا به قیمت 1221 دلار معامله می‌شد. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد توافق یونان و اتحادیه اروپا با شکست مواجه شده است. در این شرایط، اونس طلا توجه زیادی به این وضعیت نکرد و با کاهش قیمت مواجه شد. امروز نتایج نشست‌های پیشین فدرال رزرو ارائه می‌شود که با دقت توسط معامله‌گران بررسی شده و شاید انتظار درخصوص این نتایج عامل افت قیمت طلا باشد. در این میان، سال جدید چینی‌ها پنج‌شنبه آغاز می‌شود که احتمالا پایانی بر تقاضای فصلی شمش طلا در این کشور باشد. از سوی دیگر، موقعیت‌های بلند (انتظار افزایش قیمت) در بازار آتی کاهش یافت که نشان از بی‌توجهی عمده معامله‌گران به وقایع حوزه یورو دارد؛ به عبارت دقیق‌تر، انتظار افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، کانون توجهات آنها شده است.


بازار اوراق مسکن

اوج‌گیری «تسه»‌ها با سیگنال تقاضا
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه9201) با رشد 6/1 درصدی با قیمت 84 هزار و 517 تومان معامله شدند و به این ترتیب در بالاترین قیمت خود در دو ماه اخیر قرار گرفتند. در این شرایط، با توجه به آنکه تامین منابع تسهیلات مسکن فقط توسط بانک مسکن انجام می‌شود و در نتیجه محدود بودن منابع مزبور، انتظار رشد قیمت همراه با افزایش تقاضا وجود دارد. در این رابطه، به‌رغم انتشار اخباری مبنی بر خروج آرام بازار مسکن از رکود از بهمن ماه، همچنان انتظار جهش قیمت مسکن وجود ندارد. بنابراین، باتوجه به این موضوع که با افزایش قیمت «تسه»ها، سود واقعی وام مسکن نیز افزایش می‌یابد، خرید اوراق در قیمت‌های بالاتر از نظر اقتصادی صرفه کمتری پیدا می‌کند. این در حالی است که در صورت عدم تقویت سمت عرضه، رشد قیمت‌ها ناگزیر خواهد بود.


بازار نفت

بی‌تفاوتی نفت به عوامل کاهشی
دیروز و تا ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/53 دلار معامله می‌شد. ناآرامی‌های خاورمیانه (فعالیت گروه تروریستی داعش در لیبی و عراق)، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت شیل آمریکا و افزایش موقعیت‌های گاوی (انتظار رشد قیمت) در بازار آتی به بیشترین مقدار از جولای 2014، مهم‌ترین عوامل تقویت‌کننده قیمت نفت هستند. همچنین، حمله جنگنده‌های مصری به نیروهای داعش در لیبی و لغو آتش‌بس در اوکراین از قیمت نفت حمایت می‌کنند. در این میان اما، به عقیده موسسه گلدمن ساکس، کاهش فعلی تعداد دکل‌های حفاری آمریکا نمی‌تواند رشد تولیدات را کاهش دهد و در سه ماه چهارم امسال، 600 هزار بشکه در روز به تولیدات آمریکا افزوده می‌شود. همچنین، افزایش نفت ذخیره شده در ماه‌های اخیر، از دیگر نگرانی‌های طرفداران ناپایداری رشد قیمت نفت است و به عقیده آنها، اکنون معامله‌گران نسبت به این مساله بی‌توجهند.