گروه جهان: گره یونان با اتحادیه اروپا همچنان بسته ‌ماند. گره‌ای که پس از پیروزی حزب ضد ریاضتی سیریتزا زده شده و حالا به ‌نظر می‌رسد که با دندان هم باز نمی‌شود. روز دوشنبه وزرای مالی اتحادیه اروپا با رو کردن یک بسته کمک‌های مالی به آتن پیشنهاد دادند در صورت تن دادن آلکسیس سیپراس، نخست‌‌وزیر یونان به برنامه‌های ریاضتی اروپا، کمک‌های مالی این اتحادیه را به سمت آنها سرازیر خواهد کرد. آتن اما می‌گوید که شرایط وام‌دهندگان برای آنها قابل قبول نیست و یونان را با همان مشکلات سابق سرگرم می‌کند.

به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا روز دوشنبه، یک هفته یه یونان ضرب‌الاجل داد تا برنامه تمدید ۶ ماهه دریافت کمک مالی از حوزه یورو را بپذیرد و در غیر این صورت برای اجرای تعهدات مالی‌اش باید تنها روی توانایی‌های خود حساب باز کند. یونان با رد این برنامه، شروط وام‌دهندگان را «غیرمنطقی و غیرقابل قبول» خوانده است. به دنبال موضع دولت آتن، مذاکرات در مورد کمک‌های مالی بین‌المللی به یونان در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد پس از اینکه وزیران امور دارایی ۱۹ کشور حوزه یورو روز دوشنبه نتوانستند با دولت یونان در زمینه تسهیل ریاضت اقتصادی این کشور به توافق دست پیدا کنند، نگرانی سرمایه‌گذاران از اینکه مذاکرات میان طرفین به نتیجه نرسد، تشدید شده است. به دنبال اعلام ناکامی این گفت‌وگو‌ها در روز دوشنبه، یورو، واحد پول اروپایی، به شدت سقوط کرد. اما یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان، تاکید کرده است که توافق میان این کشور با اتحادیه اروپا به‌زودی به دست می‌آید و پیشرفت محسوسی حاصل خواهد شد. مقامات حوزه یورو می‌گویند؛ در صورتی که دولت جدید چپگرای یونان بر نظر خود مبنی بر پایان دادن به ریاضت مالی و عدم همکاری با بازرسان اروپا و صندوق بین‌المللی پول اصرار ورزد، مذاکرات را باید بی‌نتیجه و

خاتمه یافته تلقی کرد.

برخی ناظران معتقدند در صورت وقوع چنین حالتی، بعید نیست که یونان اعلام کند از حوزه یورو خارج خواهد شد و راسا برای خود پول ملی چاپ خواهد کرد. پول سابق یونان در زمره ضعیف‌ترین پول‌های اروپایی به حساب می‌آمده که تا پیش از پیوستن این کشور به حوزه یورو، قدرت بالایی نداشته است. یونان به دنبال بحران مالی سال ۲۰۱۰، تاکنون ۲۴۰ میلیارد یورو بسته نجات مالی از خارج دریافت کرده است، اما دولت جدید که ماه گذشته تشکیل شد، می‌گوید حاضر به ادامه ریاضت اقتصادی نیست.

در این میان، والدیس دمبرووسکیس نایب رئیس کمیسیون اروپا بعد از اجلاس چهار ساعته بی‌نتیجه با یونان گفت: شرکای اروپایی تنها زمانی که دولت آتن دیدگاه خود را تغییر دهد، مایل به بازگشت به مذاکرات هستند. ولفگانگ شویبله، وزیر اقتصاد و دارایی آلمان، نیز قبل از آغاز مذاکرات با یونان گفته بود که یونان به مدت طولانی بیش از منابع درآمدی خود خرج کرده است و اروپا رغبتی برای دادن پول بیشتر به این کشور بدون دریافت ضمانت‌های قابل اجرا ندارد.

روز دوشنبه، فرانسه پیش از نشست بروکسل اعلام کرده بود که باید در مورد یونان کمی تساهل و تسامح به خرج داد. اتریش اما به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا خواستار برخورد جدی با یونان بوده است. در نشست بروکسل این دوگانگی هم دیده می‌شده است، اما در نهایت طرفداران اقتصاد ریاضتی از آتن خواسته‌اند برای دریافت کمک‌های مالی باید سیاست‌های خود را با ناحیه یورو هماهنگ کند. خبرگزاری رویترز می‌نویسد که بی‌نتیجه ماندن مذاکرات، نگرانی‌ها پیرامون ترک حوزه یورو توسط یونان را دامن زده است.

در این میان یک مقام ارشد بانکی یونان به رویترز گفته است که اصرار دولت جدید یونان بر موضع خود روزانه باعث زیان ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورویی بر اقتصاد کشور می‌شود و این برای سهام شرکت‌ها، بازار و بانک‌ها مشکل‌آفرین است. ولی وزیر اقتصاد یونان در مقاله جدیدی که برای روزنامه نیویورک تایمز نوشته، گفته است: اینکه با کشورش به‌عنوان «مستعمره بدهی» رفتار شود و با عمیق‌تر شدن مشکلات مالی مجبور به ریاضت هر چه بیشتر شود را رد می‌کند.

وی گفته است که خطوط قرمز ما نباید زیر پا گذاشته شود. پیش از این نیز آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان چنین سخنرانی مشابهی در پارلمان یونان داشته و گفته است که کشورش هرگز زیر بار اقتصاد ریاضتی نخواهد رفت. این نخستین بار است که در یکی از کشورهای حوزه یورو، حزبی پیروز از صندوق‌های آرا بیرون می‌آید که مخالف طرح‌های ریاضتی است. طرحی که حامی نخست آن آلمان است و از کشورهای دیگر می‌خواهد برای خروج از بحران با رویکرد سیاست‌های ریاضتی، اقتصاد کشورشان را ترمیم کنند تا دوران بحران به سرآید.

وزیر اقتصاد یونان اما می‌گوید: دولت جدید این کشور به دنبال شانه خالی کردن از بدهی‌های خود نیست، بلکه خواهان دادن چند ماه فرصت به دولت آتن است که برخی اصلاحات اقتصادی که مردم یونان به خاطر آن به این دولت رای داده‌اند، اجرا شود. وی در مقاله‌ مورد اشاره تصریح می‌کند: «با این اصلاحات ما می‌توانیم دوباره به خود بیاییم و بدهی‌های شرکای اروپایی را پرداخت کنیم.» با این حال در نظرسنجی انجام شده در یونان، ۶۸ درصد مردم این کشور خواستار سازش «عادلانه» با شرکای اروپایی هستند، در حالی که ۳۰ درصد مردم خواستار ایستادگی به هر قیمتی هستند. در این میان ۷۰ درصد نیز خواهان ماندن یونان در حوزه یورو هستند.

روزنامه گاردین روز گذشته نوشت که پیچیده شدن مذاکرات بروکسل بازار یونان را با یک رکود قابل توجهی مواجه کرده است. از این کشور خبر می‌رسد بازار سهام این کشور در یک روز با افت ۵/ ۴درصدی در داد و ستد خود مواجه شده است. آنگوس کالینز، کارشناس اقتصادی موسسه اکونومیست می‌گوید: مذاکرات بین یونان و اتحادیه اروپا مثل حرکت قطار روی ریل‌های خراب بوده است. با به بن‌بست رسیدن مذاکرات روز دوشنبه، اینک همگان منتظر پاسخی هستند که قرار است آتن به نمایندگان اتحادیه اروپا بدهد. وزیر امور مالی و اقتصادی هلند که ریاست جلسه روز دوشنبه را به‌عهده داشت، می‌گوید: آتن تنها ۴۸ ساعت وقت دارد در مورد کمک‌های مالی تصمیم‌گیری کند، در غیر این‌صورت مهلت کمک‌های مالی به این کشور در پایان ماه جاری منقضی خواهد شد.