دست روحانی باز نیست

«روحانی را به‌طور کامل قبول دارم. ما با ایشان از مجلس همکاری داشتیم و از لحاظ تفکر خیلی نزدیک هستیم و هیچ شبهه‌ای در صلاحیتشان برای من نیست. کابینه‌اش را هم با توجه به شرایط کشور، نسبتا خوب انتخاب کرد.» این ارزیابی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی از دولت روحانی است که با انتخابات ۹۲، روی کار آمد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «خبرگزاری مهر» درباره کابینه یازدهم، ادامه داد: «با توجه به شرایط، کابینه قابل قبولی است. همکاران دیگری را که در مراحل پایین‌تر قرار دارند، خیلی نمی‌شناسم. از استاندارها، فرماندارها و بخشدارها بعضی‌ها شکایت دارند و می‌گویند که همه خوب انتخاب نشده‌اند. البته انصافاً نباید همه نیروها را یکباره بیرون ریخت و این از کارهایی بود که همیشه با آن مخالف بودیم. بالاخره همه مردم که با هم بد نیستند، تفاوت‌هایی دارند که باید همدیگر را تحمل کنند.»

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آقای روحانی کارش را خوب شروع کرده و موضوعات مورد توجه هم خوب انتخاب شده است، به توجه دولت به سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: «مهمترین آنها مسائل خارجی است. ما باید مسائل خارجی‌مان را حل کنیم. رهبری هم مخالفتی با این مساله ندارند، بلکه تشویق هم می‌کنند. بالاخره ما می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم.»

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه ما از تعامل عقب هستیم، گفت: «البته همه وقت و کار دولت برای این نیست. آقای روحانی یک تیم را در وزارت خارجه گذاشتند و وظیفه طبیعی‌اش همین است و دارد انجام می‌دهد.» او با بیان اینکه مساله مهمتر ایشان در داخل، مساله تورم و کاهش میزان آن است، گفت: «بالاخره آنچه مردم عادی می‌فهمند، تورم را در غذا و لباس و چیزهای مصرفی می‌بینند. ضمنا توضیح داده نشده که اگر می‌گوییم تورم را پایین آوردیم، یعنی رشدش را پایین آوردیم. اگر قبلا رشد آن ۴۳ درصد بوده، اینها می‌گویند الان ۱۴ یا ۱۸ درصد شده است؛ یعنی باز هم قیمت‌ها ۱۴ درصد رشد دارند؛ بنابراین کارهایی کردند، منتها دستشان بسته و روابط خارجی ما بد بوده است. در این شرایط جنس گران وارد کشور می‌شود و خیلی چیزهایی که شما می‌دانید. اینها(دولت) در حدی کارشان را کرده‌اند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به وعده های فرهنگی حسن روحانی توضیح داد: «همه وعده‌ها بحق بود و بعضی‌ها را توانستند و اجرا کردند و برای اجرای بعضی‌ها هم مانع پیدا می‌شود.» او در این‌باره تاکید کرد: «باید بپذیریم با توجه به شرایطی که در کشورمان هست، قوه مجریه همه کاره نیست. براساس قانون اساسی بالای سر همه ما رهبری و نظر ایشان حجت است که همه مسوولان باید آن را درنظر بگیرند. خیلی از کارهای دولت مثل بودجه و کارهای دیگر را باید مجلس تایید کند. آقای روحانی قوه مجریه را با این شرایط در اختیار گرفته است و نباید خیال کنیم که دستش باز است و هر کاری را که بخواهد، می‌تواند انجام دهد.»

با رهبری اختلاف سلیقه دارم

هاشمی رفسنجانی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا همانند سال ۷۶ که اعلام کردید با رهبری اختلاف سلیقه ندارید همچنان هیچ اختلاف‌نظری با رهبری معظم انقلاب ندارید، گفت: «من هیچ‌وقت نگفتم اختلاف سلیقه نداریم. با رهبری نیز در کنار روابط خیلی صمیمانه و دوستانه‌ و کارهای فراوانی که داشتیم، طبیعی بود که اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما با هم اختلافات را حل می‌کردیم. از آن زمان که ایشان رهبر شدند، وظیفه‌ام بود اطاعت کنم. وقتی ایشان رهبر شدند، حرف ایشان حجت شد. بحث‌هایمان را می‌کنیم و وقتی که نظر ایشان اعلام شود، تابع همان هستیم.» او همچنین درباره جلسات خود با مقام معظم رهبری نیز تاکید کرد: «جلسات ما بستگی به کارها دارد. اینکه همین جوری بنشینیم و حرف‌های جلسه‌ای بزنیم، نیست. همیشه با هم کار داشتیم. حتی پیش از انقلاب به خاطر کارهایی که داشتیم، می‌بایست جلسه داشته باشیم و هماهنگ باشیم.» رئیس مجمع تشخیص با بیان اینکه الان در ماه یک بار همدیگر را می‌بینیم، گفت: «مگر اینکه این فواصل چیزی پیش بیاید که باید بیشتر ببینیم و کافی هم هست. چون در آنجا همه حرف‌ها را می‌زنیم. البته الان کار ایشان از من بیشتر است و خیلی کار دارند به همین خاطر مراعات می‌کنم. اگر هم ملاقاتی بخواهم، فوری انجام می‌شود.»

تمایلی به شرکت در خبرگان ندارم

هاشمی رفسنجانی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ اش برای انتخابات مجلس خبرگان و نیز مجلس شورای اسلامی ضمن آنکه تاکید کرد تا کنون از حزبی حمایت نکرده است، گفت: «البته اگر برای انتخاب یک فرد باشد، مثل انتخابات اخیر، وقتی نتوانستم بیایم، از آقای روحانی حمایت کردم. همان موقع هم گفتم که آقای دکتر ولایتی هم فرد صالحی است ولی من فعلا از آقای روحانی حمایت می‌کنم. خودم هم سال‌هاست که تمایل ندارم وارد انتخابات شوم.» او با اشاره به انتخابات هشت سال قبل خبرگان گفت: «من نمی‌خواستم در این انتخابات حضور یابم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الان هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم.»