سحر نمایشی: بورس کالای ایران روز گذشته شاهد معامله ۲۹۰ هزار تن انواع کالا در بازار فیزیکی بود که در این میان ۹ هزار و ۱۷۰ تن آن به محصولات مسی اختصاص داشت. در این روز فلز سرخ نسبت به هفته گذشته افزایش ۸۷ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه مهم‌ترین عامل رشد نرخ این محصول در بورس کالا افزایش میانگین هفتگی قیمت این فلز در بورس فلزات لندن و بازگشت بهای نفت به فاز مثبت بوده است. از سوی دیگر میزان تقاضا نیز نسبت به هفته اخیر بهبود یافته بود که به عقیده فعالان بازار، عمده‌ترین عامل آن، پیش‌بینی رشد قیمت‌ها برای هفته آتی بوده است، کارشناسان معتقدند که در روزهای پایانی سال‌جاری نه‌تنها روند مبادلات بهبود خواهد یافت، بلکه شاهد افزایش مجدد قیمت مس در بورس کالا و بازار آزاد خواهیم بود.

به این ترتیب روز یکشنبه ۳ بهمن‌ماه بورس کالای ایران شاهد عرضه بیش از ۹ هزار تن انواع مس بود که از این میزان، در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی، یک هزار و ۴۶۰ تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران معامله شد. این شرکت همچنین، ۷۴۰ تن مس مفتول را در این روز مورد معامله قرارداد.

از دیگر محصولات معامله شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این تالار معاملاتی می‌توان به ۸ هزار تن انواع مس کم عیار و ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن اشاره کرد. علاوه‌بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان معامله شد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۸ هزار و ۹۳۲ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۸۷ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا ۴۲۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۹ هزار و ۶۶۳ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افزایش ۸۶ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۳۲۰ تن از این محصول بوده‌اند.

از سوی دیگر مفتول مس شرکت دنیای مس نیز با قیمت ۱۹ هزار و ۷۱۸ تومان در هر کیلو معامله شد که نسبت به عرضه‌های هفته قبل کاهش ۸۶ تومانی را تجربه کرد.

از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به‌روز شنبه افزایش ۱۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است.

همچنین به سبب نزدیک بودن به فصل رشد تقاضای مس، این رشد نرخ با افزایش حجم خرید از سوی مصرف‌کنندگان توام شده و سمت تقاضا را در قیمت‌های فعلی تقویت کرده است. براساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه قیمت مس در بازارهای جهانی نیز اندکی بهبود یافته و احتمال سقوط قیمت و رسیدن این فلز به مرز ۵ هزار دلار کم است. به‌رغم شرایط منفی در کوتاه‌مدت، بخش مهمی از تحلیلگران فلزات در افق یکساله تداوم سقوط قیمت‌ها برای مس را پیش‌بینی نمی‌کنند و مصرف چین را در مجموع بالاتر از سال قبل ارزیابی می‌‌کنند.

از سویی هم قیمت مس در بازارهای جهانی پس از کاهش شدید آن در هفته‌های گذشته در مسیر افزایش قرار گرفت تا جایی که در قیمت‌هایی بالاتر از ۵ هزار و ۵۰۰ دلار تثبیت شد این در حالی است که در آخرین معاملات در پایان هفته گذشته میلادی قیمت نقدی مس در بازار لندن به ۵ هزار و ۷۰۷ دلار در هر تن کاهش پیدا کرد که بسته بودن بازار چین در زمان تعطیلات سال جدید این کشور و همچنین کاهش ارزش یورو به تمام خریداران اروپایی ضربه خواهد زد. در هفته گذشته قیمت مس با توجه به برخی از داده‌های مثبت و منفی از اقتصاد جهانی و مخصوصا کاهش محدود قیمت نفت در پایان هفته تنها افت ۷/۰ درصدی ثبت کرد که نشان‌دهنده ثبات نسبی قیمت‌ها و احتمال عدم کاهش بهای مس در بازارهای جهانی است از سویی با توجه به پایان تعطیلات سال نو چینی در روزهای آینده یک جو امیدواری نسبتا قوی برای افزایش تقاضا در بازارهای جهانی وجود دارد که می‌تواند بازار مس را تحریک کند از سویی مشکلات پیش‌آمده در یونان و همچنین احتمال کاهش بیشتر ارزش یورو به‌دلیل بحرانی‌تر شدن رابطه این کشور با اتحادیه اروپا در کنار ناامنی‌ها و تنش‌های بین اوکراین و روسیه و افزایش موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن که هم‌اکنون به بالاترین حد در یک سال اخیر رسیده داده‌هایی است که می‌تواند دورنمای افزایش قیمت مس را محدود کند. با توجه به این موارد و انتظار برای حفظ سطوح فعلی در بازار نفت و حداقل تا پایان تعطیلات سال نو چینی می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را داشت که افزایش موجودی انبارها نیز در این خصوص موثر خواهد بود، ولی این افت محدود و مقطعی قیمت‌ها همه ماجرا نخواهد بود.

از سال ۲۰۱۱ میلادی و ثبت بالاترین قیمت مس در سال‌های اخیر که رکودی کم‌سابقه به حساب می‌آید تاکنون قیمت مس کاملا در مسیر کاهشی قرار داشته است و این احتمال وجود دارد که دوره نوسانات قیمت این کالا با ثبت رکورد شکننده نزدیک به ۵ هزار و ۱۰۰ دلار در ماه‌های گذشته به پایان رسیده باشد با توجه به این موارد می‌توان به استارت مجدد رشد قیمت مس در بازارهای جهانی امیدوار باشیم که می‌تواند جهت‌گیری کلی بازار مس را تغییر دهد .

تقاضای فلز سرخ افزایش می‌یابد؟

تقاضای فلز سرخ افزایش می‌یابد؟