نکیسا غلامی کارشناس بازار فلزات عوامل بسیاری بر قیمت سرب تاثیر‌گذار هستند که موقعیت عرضه و تقاضا برای فلزات اساسی از عوامل مهم بر روند قیمتی آنها است. همچنین هزینه حمل‌و‌نقل و حق گمرکی صادرات و واردات نقش مهمی در تثبیت قیمت‌ها دارند. تقاضای روزافزون باتری‌های اسید-سرب در صنعت خودرو و در دسترس بودن کم قراضه سرب برای بازیافت، دو عامل مهمی هستند که تقاضای سرب اولیه (سرب تولید شده از ذخایر معدنی) در بسیاری از کشورها را افزایش داده‌اند. برخلاف اغلب فلزات اساسی که برای آنها نمی‌توان آینده روشنی را متصور شد، سرب از آینده روشنی برخوردار است.

موسسه بین‌المللی مطالعات سرب و روی اعلام کرده که تقاضا برای سرب تصفیه شده در ۲۰۱۵، معادل ۱/ ۲ درصد رشد می‌یابد و به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید و این در حالی است که تولید سرب ۲/ ۲ درصد رشد می‌یابد و به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد. این موسسه کسری ۲۳ هزار تن سرب را در سال ۲۰۱۵ تخمین زده است که در ۲۰۱۴ ، کسری ۳۸ هزار تنی را شاهد بودیم. تحلیلگران رویترز معتقدند قیمت سرب در ۲۰۱۵ به ۲۳۸۷ دلار در تن می‌رسد و رشد قیمت ۵/ ۱۱درصدی را برای ۲۰۱۶ متصور بود.

طی ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۴ با مازاد عرضه سرب روبه‌رو بودیم اما در ماه پایانی سال گذشته روند معاملات سرب تغییر جهت یافت و با کسری عرضه روبه‌رو شدیم. از دلایل افزایش تقاضا برای سرب می‌توان به افزایش فروش خودرو در آمریکا در دسامبر اشاره کرد که با ۴/ ۹ درصد رشد مواجه بود و به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ دستگاه رسید. انتظار بر این است که این روند ادامه داشته باشد. همچنین تقاضا برای سرب در آمریکا و چین تقویت خواهد شد که دلیل اصلی آن برای مصرف در باتری است و این امر می‌تواند رشد تقاضا در چین را که در سال ۲۰۱۴، ۵/ ۲ درصد بوده به ۹/ ۲ درصد در سال جاری برساند. پیش‌بینی می‌شود به جز چین سایر کشورها رشد مصرف سرب ۴/ ۱ درصدی در ۲۰۱۵ داشته باشند که آمریکا به‌عنوان دومین مصرف‌کننده و بعد از آن اروپا قرار دارد. مصرف سرب در اروپا در سال ۲۰۱۴، معادل ۸/ ۱ درصد و در سال ۲۰۱۵ ، ۸/ ۰ درصد است. در اروپا نیز فروش خودرو در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر ۷/ ۵ درصد رشد داشته و ۶/ ۱۱ میلیون دستگاه به فروش رسید. در حالت کلی حرکت تولید سرب به سمت بازیافت بیشتر سرب و روی در حرکت است.

روند حرکتی قیمت سرب

در سال ۲۰۱۴ ، قیمت سرب به بالاترین میزان خود رسید که دلیل آن بالا رفتن تقاضای خودرو‌سازان بود. در ۱۰ ماه ابتدایی ۲۰۱۴، ۱۵ هزار تن مازاد عرضه وجود داشت که روند آن رو به کسری موجودی رفت و عرضه‌کننده‌های سرب با دیدن پتانسیل رشد قیمت این فلز آن را با قیمت بالاتر عرضه کردند.

تقاضا برای سرب در سال ۲۰۱۵ تقویت شده و معادن بزرگ سرب و روی آخرین تولیدات خود را در امسال عرضه می‌کنند. قیمت سرب در بازه ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۳ افت و خیزهای قیمتی نسبتا آرامی را سپری کرده است اما از سال ۲۰۰۳ به بعد قیمت سرب به شدت افزایش یافته به‌طوری که در سال ۲۰۰۷ قیمت سرب تقریبا حدود ۵برابر قیمت آن در سال ۲۰۰۳ بوده است. به‌عبارت دیگر،‌ قیمت سالانه سرب به‌طور متوسط روند افزایشی را در بازار بین‌المللی در طول دوره ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ ثبت کرده است. در سال ۲۰۰۸ با آغاز بحران جهانی، تقاضا برای سرب کاهش یافت و قیمت سرب به‌شدت افت کرد و این افت قیمت تا سال ۲۰۰۹ ادامه یافته است. پس از یک دوره شدید کاهش قیمت، در حال حاضر روند جهانی قیمت سرب و روی صعودی و رو به افزایش است. طی دوره ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، قیمت بین ۲/ ۱۷۱۹ دلار و ۵۶/ ۲۱۴۷ دلار در هر تن در نوسان بوده است. قیمت در بازار LME نیز طی سال‌های اخیر متغیر بوده و علت اصلی این نوسان ناگهانی قیمت را عدم تعادل عرضه و تقاضا به‌خصوص در بازارهای آسیایی و به‌خصوص چین دانسته‌اند. صنعت خودروسازی در چین توسعه قابل توجهی یافته که موجب تاثیر واضح روی تقاضای سرب برای تولید باتری‌های اسیدی سربی شده است.البته نقش چین در مصرف سرب و سایر فلزات اساسی بسیار مهم است. با توجه به سیاست‌های انقباضی دولت چین، کاهش ساخت و ساز در این کشور و کاهش اعتبارات برای تاجران و تولیدکنندگان و کاهش رشد اقتصادی این کشور شرایط برای فلزات اساسی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

چشم‌انداز فلز سرب در دنیا