دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان در نشست شورای اداری مشترک آبادان و خرمشهر دستور داد که بازارچه‌های مرزی آبادان، اروند و خرمشهر به‌زودی افتتاح شوند. عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: بازارچه مرزی آبادان تا ۳ ماه آینده عملیاتی می‌شود و راه‌اندازی بازارچه مرزی اروند بعد از عید نوروز قطعی است اما بازارچه مرزی خرمشهر نیاز به همکاری با طرف عراقی دارد که رایزنی‌هایی در این زمینه در حال انجام است.

وی افزود: برای بازارچه مرزی آبادان مقرر شده انبار مربوط به اسکله‌ای که مالک آن پالایشگاه نفت آبادان است، حتی به صورت اجاره در اختیار این بازارچه قرار گیرد تا هم اسکله فعال شود و هم بازارچه در کنار اسکله باشد.

مقتدایی بر هم‌افزایی بخش‌های اقتصادی آبادان و خرمشهر از جمله اتاق‌های بازرگانی این دو شهرستان، منطقه آزاد اروند و حتی تعاونی مرزنشینان برای فراهم ساختن زمینه‌های توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه تاکید و خاطرنشان‌ کرد: از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها باید نهایت بهره را برد.

وی با اشاره به تاثیرهای مثبت اقتصادی و رفاهی بخش‌های اقتصادی برای مردم آبادان و خرمشهر گفت: فرصت‌‌ها اندک است و باید از ظرفیت‌های اقتصادی دولت در منطقه و فضای صمیمی و همکاری حاکم بین بخش‌های اجرایی، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس برای رونق منطقه استفاده کنیم.

مقتدایی با اشاره به صادرات یک میلیارد دلاری خوزستان به عراق اظهار کرد: باید مشخص شود که سهم صادرات بازرگانان خرمشهر و آبادان از این حجم صادرات چه میزان است تا بتوان با رفع موانع و همکاری تنگاتنگ دو اتاق زمینه‌های توسعه صادرات کالا و خدمات این دو شهرستان را بیشتر فراهم کرد.

وی گفت: دوره کنونی، فرصت طلایی توسعه آبادان و خرمشهر است و این بخش‌های اقتصادی باید درتعامل با یکدیگر، نسبت به رونق اقتصادی منطقه اهتمام ورزند و نگذارند فرصت‌ها از دست برود.

وی با اشاره به اجرای برخی طرح‌های ملی مانند طرح توسعه نیشکر و پتروشیمی در خوزستان از اثرات مخرب آنها بر محیط زیست و استهلاک زیرساخت‌ها و جاده‌های استان در اثر تردد خودروهای سنگین حمل بار انتقاد کرد و گفت: بهره‌مندی مردم از این طرح‌های ملی چیست؟ نوع تصمیم‌گیری‌ها در این مناطق در گذشته به گونه‌ای بوده است که ما را در تعارض نگه می‌داشت. طرح نیشکر به‌عنوان یک طرح ملی انجام می‌شود اما مقدمه و موخره آن در نظر گرفته نمی‌شود. حال در اثر فعالیت آن، در برخی مناطق مشکل پساب داریم.

مقتدایی تصریح‌کرد: اثرات اقتصادی پتروشیمی بندرامام روی منطقه چیست؟ این طرح‌ها ملی هستند اما برای جاده‌های استان اثر منفی دارند. ۴۰ درصد واردات کشور و ۱۸ درصد صادرات کشور از بنادر خوزستان صورت می‌گیرد. نمایندگان دولت تدبیر و امید گام‌های استوار خود را برای توسعه استان برداشته‌اند. ما برای استیفای حقوق مردم با هیچ‌کس تعارف نداریم.

وی ایجاد منطقه آزاد اروند را یک فرصت برای منطقه و کشور دانست و خاطرنشان کرد: این سرمایه باید بازخورد داشته باشد و یک فرصت است. در این شهر دو امکان بین‌المللی داریم که هر یک به نوبت یک فرصت هستند؛ یکی فعالیت دو اتاق بازرگانی خرمشهر و آبادان و دوم منطقه آزاد اروند است.

مقتدایی گفت: باید اتاق‌های بازرگانی خرمشهر و آبادان را بیش از پیش احیا کنیم.

وی بر تعامل بین اتاق‌های بازرگانی و منطقه آزاد اروند برای رونق اقتصادی منطقه تاکید و اظهار کرد: یک میلیارد دلار حجم صادرات استان به کشور عراق است و باید مشخص شود که از این میزان، سهم بازرگانان آبادان و خرمشهر چه میزان است.

مقتدایی ادامه داد: رابطه بین بازرگانان منطقه و رابطه آنان با طرف‌های عراقی تعریف نشده است. با این سه نهاد در منطقه می‌توان ارزآوری خوبی نصیب استان و کشور کرد.

استاندار خوزستان گفت: هم‌اکنون یکی از بحث‌های جاری این است که کدام اتاق بازرگانی با عراقی‌ها قرارداد همکاری ببندد. بیاییم از فرصت‌ها استفاده کنیم. از جایگاه و موقعیت خود استفاده و جسارت به خرج دهیم. یک مدیر با تلفیق این امکانات باید یک اتفاق جدید خلق کند.

فرماندار خرمشهرنیز اظهارکرد: لایروبی اروندرود نیازمند عزم ملی از سوی دولت است که اگر این کار صورت گیرد خرمشهر و درنتیجه آن استان پیشرفت چشمگیری خواهد یافت. زیرا لایروبی اروند موجب افزایش تجارت و مراودات بازرگانی بین خوزستان و کشور عراق خواهد شد که در صورت انجام لایروبی عمق رودخانه اروند به ۹ متر می‌رسد و شرایط برای پهلو گرفتن کشتی‌های تجاری فراهم می‌شود.

ولی‌الله حیاتی افزود: شهرستان خرمشهر دارای مشکلاتی است که از جمله آنها می‌توان به ساخته نشدن ۴۰ درصد از خطوط فاضلاب آن اشاره کرد. در عین حال دارای ظرفیت‌هایی همچون حجم صادرات یک میلیارد دلاری از مرز شلمچه است. همچنین اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری مصوب سفر مقام معظم رهبری در خرمشهر باعث پیشرفت و توسعه اراضی استان و احیای نخیلات آن بوده است.

فرماندار آبادان نیز اظهارکرد: این یکی از چهار پروژه بزرگ گردشگری در استان بوده که استاندار در فصل گردشگری ارائه کرده است. تاریخ و سابقه طولانی آبادان در بحث گردشگری دلیل انتخاب این شهر در اجرای یکی از چهار پروژه گردشگری استان بوده است و ساخت جزیره شادمانی برای گسترش صنعت گردشگری در منطقه بسیار اثرگذار خواهد بود.

عزیزالله شهبازی با تاکید بر اینکه آبادان ظرفیت‌های گردشگری فراوانی دارد اما همچنان مغفول و بلااستفاده مانده‌اند، شناسایی ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها را در راستای توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار از مسوولان شهری خواستار شد.

شهبازی با اشاره به برنامه‌های راهبردی شهرستان آبادان با توجه به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و استاندار خوزستان گفت: احداث بازارچه مرزی اروندکنار، تسطیح و ساحل‌سازی رودخانه اروند و احداث جزیره شادمانی از برنامه‌های راهبردی شهرستان آبادان است. اجرای طرح‌های نو و خلاقانه در این شهرستان بر اساس نقشه راه توسعه شهرستان می‌تواند کمک شایان توجهی به اشتغال‌زایی و ایجاد نشاط اجتماعی در آبادان داشته

باشد.