دنیای اقتصاد: در شرایطی که گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای قرار است این هفته از سر گرفته‌شود، از دو سوی مذاکرات علائم مثبتی به گوش می‌رسد. دیروز در تهران، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، در خطبه‌های نماز جمعه گفت که آخرین گام‌ها در مذاکرات هسته‌ای در حال برداشته‌شدن است. همزمان مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه ایران در سخنانی گفت که پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات به وجود آمده است. در آمریکا هم جان کری، وزیر خارجه ایالات‌متحده طی سخنانی از مواضع هسته‌ای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

خطیب نمازجمعه تهران: آخرین گام‌ها در مذاکرات هسته‌ای در حال برداشته شدن است

علائم مثبت از دو سوی مذاکرات

کری: نتانیاهو در مورد ایران نادرست می‌گوید تخت‌روانچی: در مذاکرات ژنو، پیشرفت قابل توجهی به دست آمد

گروه دیپلماسی: در آستانه دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای و دیدار وزرای خارجه ایران، آمریکا در شهر مونترو سوئیس، رئیس‌جمهوری ایران، با مرور برخی ناگفته‌ها از مذاکرات یک دهه پیش ایران با سه کشور اروپایی، گفت اگر آمریکایی‌ها در آن مقطع نبودند، به توافق می‌رسیدیم. حسن روحانی شامگاه پنج‌شنبه در پایان سفر دو روزه‌اش به قم در پاسخ به سوالی درباره نقش آمریکایی‌ها در پرونده هسته‌ای ایران گفت: «البته این مشکلات را آمریکایی‌ها به‌وجود آوردند و اگر آنها نبودند ایران قطعا در پایان سال ۲۰۰۴ با سه کشور اروپایی به توافق می‌رسید.»

به گزارش «ایرنا»، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران با بیان اینکه وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، اگر چه آن موقع به این نکته اعتراف نمی‌کردند، گفت: «اما امروز می‌گویند آن موقع آمریکایی‌ها مانع توافق شدند، امروز هم این آمریکایی‌ها هستند که باید تلاش کنند گام‌های اشتباهی که برداشته‌اند اصلاح کنند.» رئیس‌جمهوری ایران از آمریکا خواست که قدم‌های لازم را برای برگشت از مسیر اشتباه بردارد و در عین حال افزود که در مذاکرات هسته‌ای می‌خواهیم حربه تحریم را از دست دشمن بگیریم.

حسن روحانی یادآور شد: «دشمن امروز شمشیری را در دست گرفته و در تاریکی می‌چرخاند که ممکن است به کسی نیز اصابت کند و امروز ما با مذاکرات مچ او را در دست گرفته و می‌فشاریم تا این شمشیر را رها کند.» رئیس‌جمهوری گفت: «تلاش ما این است که با مذاکرات حربه تحریم را از دست دشمن خارج کنیم، چرا که تحریم ناحق، ظالمانه و ضد حقوق بشر است و برای این منظور مذاکرات بهترین راهکار است؛ در مذاکرات نیز به گونه‌ای عمل کردیم که اگر موفق شویم نتیجه مورد نظر به دست آمده و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد هم دنیا اینگونه قضاوت می‌کند که مقصر طرف مقابل ما است.»

او ادامه داد: «خود مقامات دولت آمریکا به این نکته معترفند و به کنگره نیز می‌گویند که اگر دچار شکست شویم دیگر نمی‌توانیم وحدت را حفظ کنیم و جامعه‌ای که خودشان علیه ایران متحد کرده‌اند، متفرق شده و منزوی می‌شوند.»

نتانیاهو نادرست می‌گوید

همزمان، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتقادی تند از روند مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته است که قدرت‌های جهانی از جلوگیری از اتمی شدن ایران دست کشیده‌اند. در همین ارتباط، جان کری وزیر خارجه آمریکا قضاوت نتانیاهو در این مورد را زیر سوال برده و گفته است که در نتیجه مذاکرات بین‌المللی با ایران، اسرائیل امنیت بیشتری پیدا کرده است. کری پس از شرکت در تازه‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای گفت: «نخست‌وزیر اسرائیل ممکن است قضاوتی داشته باشد که احتمالا نادرست است.» نتانیاهو در جلسه روز چهارشنبه گفت: «از موافقت‌نامه‌ای که درحال شکل گرفتن است چنین برمی‌آید که آنها (قدرت‌ها) دست از تعهد خود کشیده‌اند و درحال پذیرش این موضوع هستند که ایران به تدریج ظرف چند سال آینده توانایی تولید مواد لازم را برای تعداد زیادی سلاح اتمی توسعه دهد.» همزمان کری نیز روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که نمی‌خواهد در مورد نطق هفته آینده نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره اظهارنظر کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این جلسه همچنین گفت که کشورش با ایران در مبارزه با داعش منافع مشترکی دارد. جان کری گفت: «آنها کاملا مخالف داعش هستند. آنها در واقع درحال نبرد با داعش و از بین بردن اعضای آن در طول مرز عراق در نزدیک ایران هستند. آنها نگرانی‌های جدی در مورد پیامدهای داعش برای منطقه دارند. پس اگر ما تلاش‌های مبتنی بر همکاری نداریم اما فهرستی از منافع مشترک داریم.»

پیشرفت قابل توجه

از سوی دیگر، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران در دیدار وزیر امور خارجه دانمارک، به آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «در دور اخیر مذاکرات ژنو، پیشرفت قابل توجهی به دست آمد که امیدواریم در مذاکرات هفته آینده بتوانیم قدم‌های مثبت بیشتری برداریم.» به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، مجید تخت روانچی که به دعوت کیم یورگنسن معاون وزیر امور خارجه دانمارک و به‌منظور انجام رایزنی‌های دوجانبه و منطقه و مذاکره پیرامون راه‌های گسترش روابط به دانمارک سفر کرده است، با مارتین لیده گارد وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار کرد. معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد که برخی اعضای گروه ۱+۵، تحریم‌های ظالمانه را به‌عنوان یک اهرم قلمداد کرده و مایل نیستند که از آن دست بکشند در حالی‌که این تحریم‌ها ‌باید بدون قید و شرط برداشته شود.

دیدار کری و ظریف هفته جاری در سوئیس

در ادامه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از دیدار هفته جاری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در مونترو سوئیس خبر داد. جن ساکی، سخنگوی در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود در پاسخ به این سوال که آیا دیدگاه آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته‌ای ایران مشابه است، گفت: «دستیابی به یک توافق هسته‌ای ایران تنها به نفع منافع ملی ما نیست، بلکه منافع همپیمانان ما شامل اسرائیل را نیز در بر دارد.» همزمان اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ هفته جاری در مونترو سوئیس در سطح مدیران سیاسی برگزار خواهد شد. اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد مدیران سیاسی ایران و گروه موسوم به ۱+۵ روز پنج‌شنبه در شهر مونترو سوئیس دیدار می‌کنند.

قدم‌های بلندی برداشتیم

همزمان با این تحولات، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر خود با وزیر انرژی آمریکا در ژنو گفت: «در این جلسه مسائل فنی را که با نوعی بن‌بست روبه‌رو شده بود، مرور کردیم.» به گزارش «ایسنا»، علی‌اکبر صالحی افزود: «خوشبختانه نتایج خیلی خوبی گرفتیم و قدم‌های بلندی برداشتیم، البته هنوز مواردی هست که باید مورد بحث قرار گیرد. وی گفت: دوشنبه هفته آینده ادامه مذاکرات در این باره میان دوطرف در سوئیس برگزار می‌شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی دارد، افزود: «ابعاد فنی هموارکننده مسائل حقوقی و سیاسی خواهد بود.»

مخالف لابی آیپک با سخنرانی نتانیاهو

جنجال‌هایی ادعایی بر سر سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کماکان ادامه دارد و یک پایگاه خبری مدعی شده که لابی آیپک هم با این سخنرانی مخالفت کرده است.

به گزارش «فارس»، پایگاه خبری المانیتور روز پنج‌شنبه در گزارشی مدعی شد کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل، موسوم به لابی «آیپک» با سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره که برای روز سوم مارس (دوازدهم اسفندماه) برنامه‌ریزی شده مخالفت کرده است. المانیتور می‌نویسد: «یکی از سران آیپک اسرائیل می‌گوید این لابی طرفدار اسرائیل بعد از اعلام نتانیاهو مبنی بر سخنرانی در کنگره «شوکه» شده است.»

اظهارات امام جمعه موقت تهران

تسنیم: امام‌جمعه موقت تهران با تقدیر از مواضع رئیس‌جمهور مبنی‌بر عدم‌تحمل ادامه تحریم‌ها، گفت: اقتصاد متکی به نفت با استقلال کشور سازگار نیست. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که مطرح است، مساله مذاکره هسته‌ای است، افزود: در این برهه حساس که آخرین گام‌ها در مذاکره برداشته می‌شود، خدا را شکر می‌کنیم که رئیس‌جمهور محترم در جوار کریمه اهل بیت(س) و در جمع علمای بزرگوار قم، مواضع روشن و امیدوارکننده‌ای را ابراز کردند و گفتند که نه تحریم و نه تحقیر و نه ادامه تحریم‌ها را قبول نمی‌کنیم. او در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: اینها در چانه‌زنی‌ها فکر می‌کنند که اینجا هم مانند موضوع فلسطین است و اینجا هم آنجا است و می‌خواهند طول بدهند و وقت‌کشی کنند و جلوی رشد علمی و عزت ملی ما را بگیرند، کار به این کیفیت قبول نیست و باید یکجا و در یک مرحله کار تمام شود و همه تحریم‌ها باید یکجا لغو شود.