ساعت‏ سازان سوئیسی با حفظ ظاهر کلاسیک، محصولات هوشمند تولید می‏کنند دنیای اقتصاد: بسیاری منتظر این بودند و حالا این اتفاق افتاده است. سوئیسی‏ها بالاخره تصمیم‏ گرفته‏اند که وارد بازار ساعت‏های هوشمند لوکس شوند. بزرگ‌ترین و مشهورترین ساعت‏سازان جهان به وضوح از حضور ساعت هوشمند اپل نگرانند. تنها چند هفته پس از آنکه شرکت سواچ (Swatch) اعلام کرد که ساعت هوشمندی را در رقابت با اپل‏واچ وارد بازار می‏کند حالا شرکت سوئیسی ام‌ام‌تی (Manufacture Modules Technologies) که با شرکت تولیدکننده تکنولوژی‏های پوشیدنی Fullpower و Union Horlogere هم ادغام شده، قصد دارد وارد این عرصه شود. این شرکت سوئیسی سازنده ساعت‏های Frederique Constant و Alpina است. اگر در مورد Motion Technology شرکت Fullpower تا به حال چیزی نشنیده‏اید شاید خوب است بدانید که این یکی از تکنولوژی‏های اصلی مورد استفاده در محصولات شرکت Jawbone (تولیدکننده مشهور دستبندهای هوشمند) و تجهیزات پوشیدنی Nike است. حالا MMT با ایجاد دفتری در ژنو به شکل وسیعی در زمینه پروژه ساعت هوشمند مشغول برنامه‏ریزی است. اما چگونه یکی از بزرگ‌ترین ساعت‌سازان سوئیسی که همگان آن را به ساخت ساعت‏های کلاسیک می‏شناسند می‏خواهد خود را با جهان تکنولوژی وفق دهد و محصولی امروزی و البته لوکس عرضه کند؟

ساعت‏ها در راهند
تا پیش از پایان سال ۲۰۱۵ شرکتMMT، ۱۰ مدل مختلف از ساعت‏های هوشمند جدید را تحت عنوان «ساعت‏های هوشمند سوئیسی Horological» به بازار عرضه می‏کند. این ساعت‏ها چیزی بین Frederique Constant و برند آلپینا خواهند بود و مدل‏هایی را هم برای مردان و هم زنان شامل می‏شود. تا‌کنون فقط مشخصات دو مدل از هرکدام اعلام شده است و سایر مدل‌ها در نمایشگاه Baselworld که چند هفته دیگر برگزار می‏شود، به نمایش در خواهند آمد.
این ساعت‌ها احتمالا از خردادماه امسال به بازار عرضه می‏شوند و قیمت آنها از ۹۹۵ دلار شروع می‏شود. ساعت Frederique Constant طلایی با قیمت ۱۲۹۵ دلار عرضه خواهد شد. اما پیش از آنکه در عنوان نسبتا ناشیانه انتخاب شده «ساعت‏های هوشمند Horological» عمیق شویم باید این نکته را روشن کنیم که ساعت هوشمند از نظر شرکت MMT چه معنایی می‏دهد. رده‌بندی ساعت‏های هوشمند از نظر این شرکت به نوعی هر چیزی از ساعت‏های سبک ماشین حساب سیسکو در دهه ۱۹۸۰ گرفته تا دستگاه‏هایی مانند
Samsung Gear S و ساعت اپل را شامل می‏شود. این ساعت‏ها قادر به شناسایی حرکت و خواب کاربر هستند. اما(برخلاف مدل‌های تکنولوژیک) صفحه نمایش این ساعت‌ها آنالوگ است و اطلاعات را با عقربه‏های آنالوگ به اطلاع کاربر می‏رسانند. این ساعت‌ها البته دارای اپلیکیشن موبایل هم هستند که از این طریق هم اطلاعات را ارائه می‏دهند. البته خوب است بدانید در این ساعت‏ها از پیامک، اینستاگرام یا دیگر شبکه‏های اجتماعی هم خبری نیست.
در واقع بخش هوشمند این ساعت‏ها از طریق عقربه‏های فرعی کوچک‌تر به کاربر اطلاعات را ارائه می‏دهد و عقربه‏های بزرگ‌تر همچنان به وظیفه سنتی خود می‏پردازند. یکی از این عقربه‏های فرعی تاریخ و دیگری مربوط به شاخص خواب فرد است. همچنین از طریق این عقربه‏ها می‏توان تعداد قدم‏های برداشته شده توسط فرد را مشاهده کرد و البته اپلیکیشن این ساعت‏ها، هم با سیستم عامل اندروید و هم iOS کار می‏کند.

پلت‌فرم و شرکا
استراتژی شرکت MMT کسب لایسنس تکنولوژی و فروش آن به ساعت‏سازان دیگر است. شریک آنFullpower هم‌اکنون بیش از ۴۵ حق انحصاری در زمینه سنسورها و نرم‏افزارهای مربوط به ساعت‏های هوشمند را ثبت کرده و برای ثبت ۷۵ حق انحصاری دیگر نیز اقدام کرده است. درحالی‌که ساعت‏سازانی چون Swatch و TAG Heuer در حال ساخت ساعت هوشمند خود هستند شرکت MMT می‏خواهد با دادن پلت‌فرم خود به برندهای ارزان‏قیمت‏تر سازنده ساعت جای خود را در دنیای ساعت‏های هوشمندی که چهره کلاسیک دارند باز کند. شرکت Mondaine که بسیاری آن را به خاطر ساعت‏های تعبیه شده در راه‌آهن سوئیس می‏شناسند یکی از نمونه‏هایی است که از تکنولوژی MMT بهره گرفته است. حالا البته باید منتظر نمایشگاه ساعت Baselworld ماند و احتمالا در آنجا شاهد ساعت‏های سوئیسی Horological بسیاری خواهیم بود.

هجوم اپل واچ
حضور ساعت اپل در بازار که احتمالا طی چند هفته آینده اتفاق خواهد افتاد به شکل واضحی سازندگان ساعت سوئیسی را نگران کرده است. تا پیش از عرضه ساعت اپل، ساعت‏های هوشمندی که شرکت‌هایی چون سامسونگ، پبل یا سونی ساخته بودند عملا جایی را برای نگرانی ساعت‏سازان سوئیسی نگذاشته بود. آن ساعت‏ها بیشتر دستبند هوشمندی بودند که زمان را هم نشان می‏دادند، اما ساعت هوشمند اپل با طراحی ویژه خود و با بندهای لوکس یا اسپرت عملا بازار جدیدی را هدف قرار داده است که بخش عمده مشتریان آن پیش از این به برندهای سوئیسی علاقه‏مند بودند.جانی آیو به وضوح گفته است ساعت اپل ساعت‏سازی سوئیس را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با این حال در ابتدای کار به نظر می‏رسید برندهای صاحب نام ساعت تلاش کردند که ساعت اپل و تاثیر آن را در بازار نادیده بگیرند. مدیرعامل شرکت Rolex در این باره گفته بود: من چرا باید بدانم صنعت ساعت چه کار می‏کند؟ من در صنعت لاکچری هستم.

پرسش‏های اصلی
پرسش اصلی بزرگی پشت این سرمایه‏گذاری میلیارد دلاری وجود دارد و آن اینکه آیا این واقعا ساعت‏های هوشمندی است که مردم انتظار دارند؟ واقعیت این است ساعت‏سازانی چون Rolex که هرکدام از ساعت‏های آن حدود ۱۰ هزاردلار قیمت دارد بیشتر در اندیشه ساخت یک محصول تزئینی هستند و از این رو حضور یک رقیب با قیمتی حدود ۴۰۰ دلار را مخاطره‌ای برای خود نمی‏دانند. اما طی روزهای اخیر خبرهایی را از قیمت‏های ساعت‏های مدل طلای اپل هم شنیده‏ایم. ساعت‏هایی که حالا همان جنبه لوکس بازار را هدف قرار داده‏اند. این چیزی است که برندهای لوکس انتظار آن را ندارند.
Nick Hayek مدیرعامل شرکت Swatch هم گفته بود تصور نمی‏کند که محصولاتی مانند ساعت اپل تهدیدی برای آنها به شمار بیایند. او در مصاحبه‏ای با L'Hebdo گفته بود که محصولات جدید فرصتی را برای میلیون‏ها افرادی فراهم می‏کند که از ساعت مچی استفاده نمی‏کنند و آنها را متقاعد می‏کند چنین کنند. او همچنین گفته بود که فروش ساعت‏های سواچ در آمریکا از زمانی که دستبندهای دیجیتالی به بازار عرضه شده‏اند، ۳۰ درصد افزایش یافته است. او دو سال قبل هم گفته بود که اساسا صنعت ساعت با ورود ساعت‏های هوشمند دچار هیچ تغییر انقلابی نخواهد شد. به رغم این چند هفته قبل همین شرکت Swatch از عرضه ساعت‏های هوشمند بدون نیاز به تعویض باتری خبر داد که به تکنولوژی بلوتوث و دیگر قابلیت‏های هوشمند مجهزند. حضور سواچ و MMT در جهان ساعت‏های هوشمند اما نشانگر نگرانی ویژه برندهای سوئیسی از یک تغییر بزرگ در صنعت ساعت است. طی دو سال اخیر ساعت‌سازی و به‌خصوص سوئیسی‏ها عملا با تحقیر به جهان هوشمندها نگریسته‏اند. در برخی موارد آنها این دستگاه‏ها را «اسباب‏بازی‏های پلاستیکی ارزان‌قیمت» خطاب کرده‏اند، اما حالا رویکرد بزرگانشان به سمت ساعت‏های هوشمند نشان‌دهنده نگرانی عمیق آنهاست.

راهبرد اشتباه؟
اما درحالی‌که اپل و شرکت‌های تکنولوژی دیگر قدم به بازار ساعت‏های هوشمند گذاشته‏اند تا چه حد این حرکت محافظه‏کارانه ساعت‏سازان سوئیسی در تولید ساعت‏های کلاسیک با ته‏مزه‏ای از هوشمندی می‏تواند آنها را در برابر موج تقاضای جدید ساعت هوشمند نجات دهد؟ آیا مردم ساعت‏های صرفا گران‌قیمت با طراحی‌های کلاسیک و کم کاربرد را به ساعت‏های هوشمند با دیزاین‏های مدرن ترجیح می‏دهند؟ شاید گذشت زمان ثابت کند که ساعت‏سازان پیشگام و مشهور جهان تا چه اندازه در زمان گذشته باقی مانده‏اند.