صدور سند مالکیت برای دومیلیون و 400 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی گفت: اراضی ملی این استان ۲میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن سند مالکیت دریافت کرده‌اند. امیر جوان‌کیا به اهداف و برنامه‌های کوتاه‌مدت این سازمان اشاره و تصریح کرد: برنامه‌ریزی ما این است که در کوتاه‌مدت آمار اراضی ملی بدون سند را که ۳۰۰ هزار هکتار است به صفر برسانیم.

جوان‌کیا اضافه کرد: تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک‌برگی یکی دیگر از برنامه‌های در دست اقدام این نهاد است، در اسناد تک‌برگی امکان هیچ‌گونه تعرضی وجود ندارد ولی در اسناد قبلی که به صورت دفترچه‌ای صادر می‌شد چنین دقتی وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: موقع صدور سند تک‌برگ و ثبت آن در سیستم، به هیچ‌وجه سیستم اجازه ثبت سند دیگر در هیچ جای کشور نمی‌دهد و اجازه استفاده از آن سند تنها در انحصار دولت است.

جوان‌کیا به تعداد اسناد صادر شده در ۱۰ ماه امسال اشاره و عنوان کرد: برای ۱۶۰ هزار هکتار امسال سند صادر شده است که در طول تاریخ، ثبت سند با چنین ارقامی سابقه نداشته و ما جلوتر از دستگاه‌های دیگر عمل می‌کنیم.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی گفت: به اداره‌هایی که به نوعی املاک دولتی دارند نامه نوشته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم برای ثبت اسناد املاکی که در اختیار دارند اقدام کرده و به این اداره مراجعه کنند.

وی از ثبت تمام املاک دولتی آذربایجان غربی در سال آینده خبر داد و متذکر شد: اگر اداره‌های مربوطه اقدام کنند سال آینده ثبت بقیه املاک و اراضی دولتی فاقد سند به اتمام می‌رسد.

وی با دعوت از شهروندان آذربایجان‌غربی برای مراجعه به تبدیل اسناد باقی مانده دفترچه‌ای به تک‌برگی افزود: اجرای طرح کاداستر جامع پروژه‌ای هزینه‌بر و سنگین است که نیاز به حمایت مجلس برای تامین منابع دارد و بدون تامین اعتبارات مورد نیاز آن نمی‌توان تاریخی برای اتمامش مشخص کرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌غربی گفت: در مجموع بیش از ۱۷۰ هزار اسناد مالکیتی کاداستری در استان صادر شده است.