دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: مدیرکل گمرک همدان با بیان اینکه در بهمن‌ماه سال‌جاری ۹۱میلیون و ۸۹۸ هزار و ۷۸۲ کیلوگرم کالا به ارزش ریالی ۳۱۵ میلیارد و ۳۲۱ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۴۵۰ ریال از این گمرک صادرات صورت گرفته است، گفت: این میزان صادرات نسبت به دی ماه که برابر ۱۷۶میلیون و ۵۳۲ هزار و ۹۵۰ کیلوگرم به ارزش ریالی ۳۶۶ میلیارد و ۴۰۴ میلیون و ۹۳۶ هزارو ۳۶۷ ریال بوده است، از نظر وزنی ۴۸درصد و از نظر ریالی ۱۴درصد کاهش داشته است. جمال خشوعی همچنین افزود: از نظر ارزش دلاری نیز صادرات کالا از گمرک همدان در بهمن ماه برابر ۱۱میلیون و ۴۷۴ هزارو ۸۲۳ دلار بوده که نسبت به ماه قبل که ۱۳میلیون و ۴۹۶ هزارو ۱۳۴ دلار بوده است، ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی عمده کالاهای صادراتی استان را در ۲ ماه گذشته شامل سیمان، کشمش، مواد غذایی، گونی پلاستیکی، ورق کامپوزیت آلومینیوم، ظروف تفلون و آلومینیوم، وازلین، پارافین، اورکت نظامی و... عنوان کرد.

مدیرکل گمرک همدان به واردات کالا به این گمرک هم اشاره کرد و با بیان اینکه میزان کالاهای وارده شده به گمرک استان در ۲ماه گذشته افزایش داشته است، گفت: میزان واردات کالا به گمرک همدان در بهمن ماه جاری ۴۲۳ هزار و ۶۴۹کیلوگرم به ارزش ریالی ۵۲ میلیارد و ۱۹۲ میلیون و ۶۲۴هزار و ۹۱۶ ریال بوده است که این میزان در دی ماه جاری ۳۰۷ هزار و ۹۴۴ کیلوگرم و به ارزش ریالی ۲۳میلیارد و ۷۱میلیون و ۲۹۲ هزار و ۱۵۷ ریال بوده است. میزان واردات بهمن‌ماه نسبت به ماه قبل از نظر وزنی ۳۸ درصد و از نظر ریالی ۱۲۶درصد افزایش داشته است.

خشوعی عمده کالاهای وارد شده از گمرک استان را شامل چرم مصنوعی، قطعات سر شیلنگ، ترمز خودرو، نخ تایر، چرم مصنوعی، کلاف آلومینیومی، کمپرسور هوای فشرده و... اعلام کرد.

مدیرکل گمرک همدان در ادامه با اشاره به آمار واردات و صادرات صورت گرفته از گمرک استان در ۱۱ ماه سال جاری بیان کرد: در ۱۱ ماه سال۹۲ تعداد ۸ هزار و ۲۷۹ اظهارنامه صادراتی و در ۱۱ ماه سال‌جاری تعداد ۴هزار و ۴۷۹ اظهارنامه صادراتی در گمرک استان صادر شده است. خشوعی وزن صادرات انجام گرفته از گمرک استان را در سال جاری برابر یک میلیون و ۳۸ هزار و ۲۸۵ تن و به ارزش ۱۲۴میلیون و ۷۰۳هزار و ۵۶۳ دلار عنوان کرد و گفت: در مدت مشابه سال گذشته نیز یک میلیون و ۷۲هزار و ۹۷۴ تن به ارزش ۱۵۶میلیون و ۵۷۴ هزارو ۱۶۱دلار از گمرک استان به بازار‌های هدف خارج از کشور صادر شده بود.

وی بازارهای هدف صادرات گمرک استان را کشورهایی چون عراق، پاکستان و اوکراین عنوان و اظهار کرد: امارات، ترکمنستان، ایتالیا، قزاقستان، رومانی، چین، ترکیه، هند، روسیه، بلاروس، افغانستان، انگلستان، قطر، بلغارستان، هلند، ازبکستان، مالزی، ارمنستان، گرجستان، عمان و آذربایجان از دیگر کشورهایی هستند که صادرات گمرک استان به آنها صورت می‌گیرد.

خشوعی ادامه داد: سیمان، کشمش، سفال، وازلین غیر دارویی، سالامبور گوسفندی، دای کراست بزی، چینی‌آلات بهداشتی، سیم و کابل آلومینیوم، شیشه دست‌ساز، ظروف تفلون، شور و ترشیجات، ظروف و بطری شیشه‌ای، لوله پلی‌اتیلن، کاشی، گونی پلاستیکی و ملحفه بیمارستانی، پارافین، ظروف آلومینیومی، چیپس سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی و سنگ‌آهن هماتیت و ورق کامپوزیت آلومینیوم و... از عمده محصولات صادر شده به بازار‌های هدف از گمرک استان است. مدیرکل گمرک همدان به واردات انجام گرفته در ۱۱ ماه سال جاری به گمرک پرداخت و یادآور شد: در این مدت تعداد ۲۲۲ اظهار نامه وارداتی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۵۴ اظهارنامه رشدی برابر ۴۴درصد داشته است. وی افزود: میزان واردات به گمرک استان در ۱۱ ماه سال‌جاری برابر ۶هزار و ۷۶۸تن به ارزش ۲۷میلیون و ۴۴۳ هزار و ۳۸۸ دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴هزار و ۶۲۰تن و به ارزش ۲۷ میلیون و ۱۶۸هزار و ۸۶۰ دلار بوده است، از نظر وزنی۴۶درصد و از نظر ریالی یک درصد افزایش داشته است. خشوعی کشورهای هدف که واردات ازآنها به استان صورت گرفته را ترکیه، چین، تایوان، آلمان، امارات، هلند، بلاروس، سوئد، اتریش، ایتالیا، کره و مصر عنوان کرد و گفت: عمده واردات به استان از طریق گمرک استان همدان قطعات سرشیلنگ، ترمز خودرو، نخ تایر، کلاف آلومینیومی، پانل تولید کامپوزیت آلومینیوم، مجموعه کامل تله‌کابین، چرخ‌دنده گیربکس، چرم مصنوعی، خط تولید کنسانتره سنگ‌آهن، درب فولادی، وسایل و البسه ورزشی، بذر سیب‌زمینی، یراق‌آلات، کیف و کفش، لاتکس مصنوعی و کمپرسور هوای فشرده است.