روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، 14 ساله شد
چهاردهمین دوره همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، با حضور جمعی از مدیران و نیز دست اندرکاران بخش های مختلف اقتصادی در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. حرکتی که از سال 1380 شروع شده تا در راستای اهداف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان از حقوق مصرف کنندگان دفاع کند. در طول 13 دوره گذشته، بهره گیری از تجربیات سال های قبلی در هر دوره برگزاری، کیفیت برگزاری همایش مذکور را بالا برده و آثار مثبت آن در روند صعودی تعداد متقاضیان دریافت گواهینامه و تندیس های رعایت حقوق مصرف‌کنندگان نمایانگر است.
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هر سال براساس آیین‌نامه اجرایی اعطای گواهینامه و تندیس های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، در فرآیندی که نزدیک به یک سال به طول می انجامد، بنگاه‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی رعایت‌کننده حقوق مصرف‌کنندگان را شناسایی و در روز نهم اسفند ماه به عموم مردم معرفی می‌نماید تا با افزایش انگیزه و حساسیت در نزد بنگاه های اقتصادی منتخب برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، افزایش رقابت پذیری این بنگاه ها در جهت ارائه محصولات باکیفیت، برقراری قیمت عادلانه، تحویل یا ارایه به موقع و مطلوب کالا و خدمات، افزایش اعتماد و ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از کالاهای این بنگاه ها و نیز کالاهای دارای استاندارد و ارتقاء شاخص هایی مانند عدالت اجتماعی، رفاه، مشتری مداری و قانون و نظم­ گرایی در بین بنگاه های اقتصادی شود.
در این مراسم، لوحی به عنوان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به شرکت های برگزیده اعطا شده و واحدهایی که دو سال پیاپی یا سه سال غیرمتوالی این لوح را دریافت کنند، همچنین شرایط عالی‌تر از قبیل تطابق با تجارت به شیوه‌های روز، داشتن شرایط تحقیق و توسعه و ارتقاء کیفیت و بهره‌وری و ... داشته باشند، تندیس های ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت می‌کنند.
از الزامات اولیه بنگاه های اقتصادی برای حضور در این همایش، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نداشتن حکم قطعی محکومیت در سال مورد بررسی و سال قبل در مورد تخلفات تعزیراتی
دارا بودن گواهی استاندارد برای کالاهای مشمول
نداشتن زیان مالی
داشتن نشان تجاری مستقل
داشتن پروانه بهره برداری و مجوزهای بهداشتی وپروانه
داشتن گستره توزیع در استانهای کشور
دارا بودن حداقل 75 درصد رضایت مشتری در نظرسنجی ها
بنگاه های اقتصادی بر اساس چهار شاخص کلی قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و رضایت مشتری و تحت زیر شاخص هایی طبق جدول زیر ارزیابی شده و کسب ۷۰ امتیاز از این زیرشاخص ها، منجر به اخذ گواهینامه می شود.
همچنین برای اخذ تندیس، شرایط زیر لازم است:
دریافت گواهینامه حداقل در ۲ سال متوالی و ۳ سال غیرمتوالی
کسب حداقل امتیاز 90 در مجموع امتیازهای اعطای گواهینامه
رضایتمندی مشتری ۹۰ درصد و بالاتر
وجود گستره توزیع حداقل در 20 استان
کسب امتیاز مربوط به شاخصهای اختصاصی تندیس شامل بهره وری، داشتن واحد تحقیق و توسعه (R&D)، نوآوری ، صادرات، تکنولوژی مدرن، جلوگیری از واردات.
امسال فرآخوان همایش از ابتدای مردادماه به طور گسترده به تمام صنایع و ارائه دهندگان خدمات داده شد و همزمان در سایت های انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، سازمان حمایت و حامیان حقوق مصرف کنندگان درج شد. این فراخوان در یک مرحله تا تاریخ سی ام مهر ماه تمدید شد و طی این زمان 359 شرکت مدارک خود را جهت حضور در همایش ارسال داشتند و برای تصمیم گیری، تعداد 13 جلسه کمیته فنی و متعاقب آن شش جلسه شورای سیاست گذاری تشکیل شد و پرونده این بنگاه ها تحت نظارت کمیته‌ های تخصصی و با مشارکت نمایندگانی از وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصاد و دارایی، سازمان ملی استاندارد، حوزه های تخصصی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندکان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارزیابی شده و با تایید و تصویب شورای سیاست‌گذاری، متشکل از مدیران مربوط در دستگاه‌های مذکور، 118 شرکت‌، حائز شرایط دریافت گواهینامه و تندیس های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان شدند که از این میان تعداد 23 شرکت موفق به دریافت تندیس طلایی، 11 شرکت تندیس نقره ای، 9 شرکت تندیس برنزی و 75 شرکت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان شدند.
با عنایت به خواست و علاقه مسئولان و بنگاه های اقتصادی در سایر استان‌ها؛ برگزاری این همایش از دو‌سال پیش علاوه برسطح ملی در سطح استانی نیز برگزار می شود و امسال در ۱۴ استان شامل تهران، فارس، یزد، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، هرمزگان، همدان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، قزوین، کرمان و گیلان همایش استانی تقدیر از واحدهای اقتصادی برتر حامی حقوق مصرف کننده برگزار خواهد شد.
در پایان روند شرکت های متقاضی و منتخب در طی چهارده دوره، مطابق نمودار زیر ارائه شده است.