رمز برعکس در خودپردازها پلیس را خبر نمی‌کند

دنیای اقتصاد - موضوع برعکس وارد کردن رمز در دستگاه‌های خودپرداز طی روزهای اخیر به یک بحث پرمناقشه تبدیل شده است. اینکه افراد در هنگام خطر یا زورگیری با واردکردن رمز برعکس بتوانند پلیس یا بانک را مطلع کنند از جمله موضوعاتی است که بسیاری آن را شایعه می‌دانند. چند سال قبل پلیس فتا این موضوع را کاملا رد کرد و اعلام کرد که امکان اینکه با وارد کردن برعکس رمز در خودپرداز قادر به هشدار به پلیس باشید کاملا صفر است.

برات قنبری معاون وزیر ارتباطات اما روز جمعه در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد عملی بودن این سیستم صحبت کرده و گفته بود: وارد کردن رمز برعکس درست است، اما این سیستم به شکلی است که دستگاه پس از این کار رقم درخواستی را پرداخت می‌کند اما پس از آن کارت بلوکه می‌شود.

این اظهار‌نظر معاون وزیر ارتباطات باعث بحث‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی شد و بسیاری آن را نادرست اعلام کردند. نیما امیرشکاری عضو هیات علمی پژوهشکده پولی بانکی در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» در مورد اجرایی بودن این کار گفت: این امکان در برخی برندهای خودپرداز در ایران وجود دارد، اما هنوز فعال نیست. به گفته وی ویژگی این سیستم اتصال به سیستم پلیس است و در ایران فعلا چنین کاری صورت نگرفته است. ناصر حکیمی مدیر سابق فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز در این مورد گفت: در ایران فعلا نه برنامه‌ای در این زمینه هست و نه امکان آن، ضمن اینکه باید رمزهایی مثل ۶۶۶۶ یا ۳۲۲۳ را از مجموعه رمزهای قابل انتخاب حذف کنیم که خودش یک اقدام کاهنده امنیت است. برات قنبری که قبلا عضو هیات مدیره بانک ملی نیز بوده در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد این موضوع مربوط به مقطعی در زمان پرداخت یارانه‌ها می‌شد و به الان مرتبط نیست. به گفته قنبری این کار یکی از تاکتیک‌های بانک‌های ملی در آن زمان برای مشتریان این بانک بود ضمن اینکه راهی برای اطلاع‌رسانی به مرکز کنترل یا نیروی انتظامی به شمار می‌رفت. به گفته قنبری الان دیگر این امکان فعال نیست.