یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد کوچک‌ترها در بازار منفی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 91 واحدی (معادل 14/ 0 درصد) در رقم 63 هزار و 860 واحد متوقف شد. به‌رغم افت شاخص کل، رشد 17/ 0 درصدی شاخص کل هم وزن (وزن دهی تمامی نمادها در محاسبه این شاخص برابر و مصون از ارزش بازار آنها است) را شاهد هستیم، که این موضوع ناشی از رشد صنایع با ارزش بازار کمتر در مقابل افت نمادهای بزرگ است. در این میان، انتشار خبر قرارداد جدید ایران خودرو با پژو باعث شد که نماد «خودرو» با رشد قیمتی، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بگذارد. دور جدید به مذاکرات هسته‌ای امروز در سوئیس آغاز می‌شود که این بار نیز خوش‌بینی طرفین مذاکره را شاهد هستیم؛ در این شرایط، با توجه به ریزش قیمت سهام در چندماهه اخیر به نظر می‌رسد خبرهای مثبت از فضای مذاکرات بتواند محرکی برای رشد بورس باشد.
اشد.


بازار ارز

آرامش «هسته‌ای» بازار ارز

طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا بدون تغییر و با قیمت ۳ هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد. در این شرایط، با توجه به شروع مذاکرات هسته‌ای (امروز در سوئیس) بار دیگر آرامش و انتظار در بازار ارز مشاهده می‌شود. گرچه اثرات ناشی از مذاکرات هسته‌ای در روز‌های اخیر ثبات نسبی بازار ارز را موجب شده است، اما نمی‌توان از نقش بانک مرکزی در کاهش هیجانات بازار ارز چشم‌پوشی کرد؛ بعد از گذشت ۶ هفته از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها و همچنین انتشار خبرهایی مبنی بر برخورد جدی با دلالان ارزی، فروکش هیجانات ناشی از کاهش سفته بازی در بازار به چشم می‌خورد. در این رابطه، به‌رغم انتظار افزایش قیمت در ماه پایانی سال در اثر افزایش تقاضای ارز، عرضه از سوی منابع رسمی نیز در تثبیت قیمت دلار نقش اساسی ایفا می‌کند.


بازار سکه

رشد آرام سکه در فصل پرتقاضا

دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت ۹۹۰ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، به رغم تعطیلی بازار جهانی و همچنین ثابت ماندن قیمت دلار رشد قیمت سکه رقم خورد. در این شرایط، رشد حباب قیمتی سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی)، با توجه به افزایش تقاضا در آخرین ماه سال مشاهده می‌شود. حباب منفی قیمتی سکه که از روزهای ابتدایی دی‌ماه مشاهده می‌شد، همراه با افزایش تقاضا (تقاضای فصلی در اواخر هر سال) در روزهای پایانی بهمن، تغییر علامت داد و همچنان نیز باقی مانده است. در این شرایط، به رغم انتظار ثبات قیمت در بازار ارز و همچنین انتظار مقاومت اونس طلای جهانی در قیمت‌های کنونی، با توجه به رشد تقاضا هر‌گونه تغییرات قیمتی در این دو عامل، به سرعت اثر خود را بر قیمت‌های سکه منعکس می‌کند.



بازار طلای جهانی

افزایش امیدواری‌ها با وجود افت ماهانه طلا

طلای جهانی دومین ماه ۲۰۱۵ را با افت ۴/ ۵ درصدی با قیمت ۷/ ۱۲۱۳ دلار بر اونس پشت سر گذاشت. به نظر می‌رسد بر‌خلاف پیش از سال که بسیاری از کارشناسان قیمت‌های حدود ۱۰۰۰ دلاری را برای فلز زرد پیش بینی می‌کردند، اکنون بخش قابل توجهی از آنها پایداری در سطوح بالای ۱۲۰۰ دلاری را انتظار دارند. علت این امر تغییر نگرش نسبت به زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است که پیش از سال انتظار می‌رفت در نیمه نخست ۲۰۱۵ افزایش نرخ انجام شود. اکنون اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، اقتصاد آمریکا آنچنان که برخی متصورند قدرتمند نیست و ممکن است افزایش نرخ بهره تا پایان سال نیز انجام نشود. در هفته جاری، نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) در‌ روز پنج‌شنبه و آمار اشتغال‌زایی آمریکا در روز جمعه مهم‌ترین رویدادهای اثرگذار بر بازار طلا هستند.



بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به سطح ۸۰ هزار تومانی

در معاملات دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۹۲ (تسه ۹۲۰۱) با افت ۷/ ۳ درصدی به قیمت ۷۹ هزار و ۹۴ تومان معامله شدند. مطابق با پیش‌بینی‌ها مشاهده می‌شود بار دیگر اوراق مزبور نتوانستند در قیمت‌های بالا پایدار بمانند. از یکسو، تقویت سمت عرضه تسهیلات مسکن (از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در ماه‌های ابتدایی سال به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در ماه‌های اخیر) و از سوی دیگر، غیرمنطقی شدن سود واقعی این تسهیلات با رشد قیمت‌ها (سود واقعی آنها در قیمت ۸۰ هزار تومان ۲۰ درصد است) در مقابل رشد مجدد قیمت «تسه»ها به سطوح ۱۰۰ هزار تومانی تابستان مقاومت می‌کند. در واقع، در شرایطی که نرخ تورم حدود ۱۵ درصد است، دریافت وام‌های با نرخ بیش از ۲۰ درصد مقرون به صرفه نخواهد بود؛ بنابراین، ثبات نسبی قیمت اوراق در محدوده‌های فعلی، همچنان سناریوی محتمل‌تری است.



بازار نفت

چرخش مسیر نفت پس از هفت ماه

پس از هفت ماه نزول پیاپی قیمت‌ها، نفت WTI و برنت به ترتیب با رشد ۲/ ۳ و ۱۶ درصدی، ماه فوریه را مثبت پشت سر گذاشتند. بر اساس آخرین نظرسنجی رویترز از کارشناسان بازار نفت، قیمت طلای سیاه به کف خود رسیده است (سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی) و گرچه فشار عرضه مانع رشد سریع می‌شود، اما انتظار می‌رود پس از چند ماه ثبات نسبی، رشد قیمت‌ها در نیمه دوم ۲۰۱۵ رقم خورد. بررسی رویترز نشان از کاهش تولیدات اوپک در فوریه به کمترین مقدار از ژوئن ۲۰۱۴ دارد؛ عمده آن ناشی از کاهش صادرات عراق (شرایط آب و هوایی بد پایانه‌های جنوبی) و ناآرامی‌های لیبی بوده، در شرایطی که عربستان همچنان در حال افزایش تولید به دنبال سهم بازار بیشتر است. دکل‌های حفاری آمریکا نیز برای دوازدهمین هفته متوالی با کاهش (افت ۳۹ درصدی از اکتبر) مواجه شدند.