تغییر روش مالیات‌گیری

دنیای اقتصاد: وزیر امور اقتصادی و دارایی از تغییر شیوه اخذ مالیات در سیستم اقتصادی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی در قالب طرح جامع مالیاتی و اجرای کامل آن از پایان سال ۹۴ خبر داد. علی طیب‌نیا درباره اصلاح نظام مالیاتی در اقتصاد گفت: بنای طرح جامع مالیاتی بر این است که ابتدا وضعیت موجود نظام مالیاتی کشور و مشکلات آن را شناسایی کند. نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی که هم اکنون به‌طور کامل طراحی شده به ما کمک می‌کند بتوانیم مبتنی بر اطلاعات درآمد مشمول مالیات را شناسایی و مالیات را وصول کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره فرارهای مالیاتی گفت: یکی از موارد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به صورت کامل به ایجاد سامانه متمرکز اطلاعات اقتصادی مودیان مالیاتی اختصاص پیدا کرده است که شامل تمام اطلاعات اقتصادی براساس حکم قانون در اختیار سازمان مالیاتی قرار خواهد گرفت.

حذف علی الراس از فرهنگ مالیاتی

وی افزود: در سیستمی که با کمک کارشناسان متبحر داخلی و خارجی طراحی شده دیگر مالیات به صورت علی‌الراس تعیین نخواهد شد و امیدواریم در آینده نزدیک واژه علی‌الراس از فرهنگ مالیاتی ایران به‌طور کامل حذف شود. وی درباره مالیات افراد واسطه‌گر گفت: وقتی سامانه متمرکز اطلاعات اقتصادی وجود داشته باشد، در سازمان امور مالیاتی کشور تمام اطلاعات مربوط به گمرک، نقل‌وانتقال اموال و دارایی‌ها و تراکنش‌های مالی و پولی وصل شود و یک سامانه‌ نرم‌افزاری برای پردازش اطلاعات وجود داشته باشد، تمام راه‌های فرار از پرداخت مالیات با این شیوه بسته خواهد شد.طیب‌نیا یادآور شد: یکی از اقداماتی که در سازمان امور مالیاتی کشور انجام می‌شود، این است که ما سهم پایه درآمد و تولید را از مالیات کم کنیم و مالیات را به پایه مصرف منتقل کنیم که در گذشته سهم مصرف از مالیات‌ها بسیار اندک و ناچیز بود که در سال گذشته ۲۱ درصد کل درآمدهای مالیاتی از مالیات بر ارزش افزوده بوده که امسال این سهم به ۲۶ درصد رسیده است.

استفاده از ماشین فروش در فروشگاه‌ها

وی در ادامه تصریح کرد: لایحه‌ای را آماده و تقدیم مجلس کردیم که بتوانیم استفاده از ماشین فروش را در فروشگاه‌های کشور و واحد‌های تولیدی اجباری کنیم و این ماشین فروش یعنی هر فروشنده‌ای ماشینی خواهد داشت و این ماشین به سیستم بانکی و به سازمان مالیاتی وصل خواهد بود و هرگونه خرید و فروشی که در فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد، ثبت می‌شود و بلافاصله در پرونده مالیاتی مودی ثبت می‌شود که به ما کمک می‌کند جلوی فرار مالیاتی در مالیات بر ارزش افزوده را بگیریم. وی با اشاره به احکام قانون برنامه پنجم توسعه افزود: اگر کسی می‌خواهد مشمول معافیت شود حتما باید اظهارنامه مالیاتی تسلیم سازمان مالیاتی کند و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی را تحویل بدهد که درآمد مشمول مالیاتش برآورد می‌شود، اما در نرخ صفر ضرب خواهد شد و این اقدامی که مجلس در چارچوب برنامه پنجم انجام داده است به ما کمک می‌کند که باز بتوانیم اطلاعات اقتصادی را شفاف تر کنیم تا جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. طیب‌نیا در ادامه افزود: هم اکنون در بعضی از مناطق آزاد تجاری این ۲۰ سال سپری شده است و اگر افرادی که معاف هستند، اظهارنامه به ما تسلیم نکنند ما نمی‌توانیم متوجه شویم که زمان معافیت این واحدها تا چه زمانی است. طیب‌نیا گفت: بعضی از افرادی که در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند بخشی از فعالیت‌های آنها در سرزمین اصلی و بخشی از آنها در مناطق آزاد دارد صورت می‌گیرد و تسلیم اظهارنامه به ما کمک می‌کند که بتوانیم فعالیت‌ها در دو منطقه را از هم تفکیک کنیم که این افراد با اشخاصی که در سرزمین اصلی مشغول فعالیت هستند، داد و ستد دارند و ما نیاز داریم که درآمد آنها را تشخیص دهیم.