دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که زمان اندکی تا برنامه سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه مشترک کنگره با موضوع مخاطرات توافق بد هسته‎ای با ایران باقی مانده، مقامات دولت اوباما در دفاع از روند گفت‌وگوها اعلام کردند: نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مخالف حصول توافق است، توان ارائه راه حل جایگزین را ندارد. به گزارش نشریه نیویورک تایمز، مقامات ارشد دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند حصول توافقی که بی‌عیب و نقص نیست، اما در مقابل ایران را به محدودسازی برنامه هسته‎ای و متوقف ساختن موقت فعالیت‎هایی که احتمالا به دستیابی به بمب هسته‎ای منجر می‎شود ترغیب کند، نسبت به فروپاشی گفت‌وگوها که ممکن است ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب اتم تشویق کند، ارجحیت دارد.

مقامات آمریکا این اظهارات را تنها چند روز پیش از برنامه سفر مناقشه‌آمیز نتانیاهو به واشنگتن بیان کردند و این در حالی است که باوجود مخالفت‌های کاخ سفید، نخست‌وزیر اسرائیل تصمیم دارد روز سه‌شنبه در مورد اینکه چرا تلاش برای حصول توافق با ایران را اقدامی نامناسب می‌داند در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند. کاخ سفید بر این باور است که سفر نتانیاهو به واشنگتن و سخنرانی وی در کنگره در روند گفت‌وگوها اختلال ایجاد خواهد کرد و از سوی دیگر سخنرانی نتانیاهو را در جلسه کنگره در آستانه انتخابات در اسرائیل اقدامی نسنجیده و نامناسب می‌داند. یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز تصریح کرد: «در صورت دست نیافتن به توافق هسته‌ای، گزینه جایگزین از بین رفتن امکان بازرسی‌ها (نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران) خواهد بود و ایران بیش از هر زمان دیگری به تولید مواد مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای نزدیک خواهد شد.»

با این حال به گزارش نیویورک تایمز، نگرانی‌های کنونی در مورد توافق هسته‌ای بیشتر به این مساله بازمی‌گردد که میزان گریز هسته‌ای در سال‌های پایانی اجرای توافق‌نامه چند مرحله‌ای، از یک سال به دو تا سه ماه کاهش خواهد یافت. (گریز هسته‌ای یک ساله

یکی از خواسته‌های اولیه آمریکا در هر گونه توافق حاصله محسوب می‌شود.) مقامات همچنین تا کنون در مورد اینکه ایران چه زمانی و چگونه باید به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد، هیچ‌گونه اطلاعات مشخصی ارائه نکرده‌اند.

مقامات آمریکایی روز جمعه و در آستانه دور جدید مذاکرات، فهرستی اجمالی از خواسته‌های خود را در هرگونه توافق قابل حصول اعلام کردند. در این حال مقام آگاه آمریکایی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز تصریح کرد: «ما پیشرفت قابل توجهی (در گفت‌وگوها) داشتیم. اکنون به جایی رسیده‌ایم که ایران باید تصمیم سیاسی مهمی بگیرد و با انعطاف‌پذیری لازم برای حاصل شدن توافق، موافقت کند.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به سوئیس بازگشت و بار دیگر با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار می‌کند. سی و یکم ماه مارس به عنوان مهلت نهایی برای چارچوب سیاسی توافق‌نامه تعیین شده است و مذاکره‌کنندگان پس از آن تا مهلت حصول توافق نهایی و جامع تا مهلت ۳۰ ماه ژوئن برای مشخص کردن جزئیات فنی توافق‌نامه تلاش خواهند کرد.