شمارش معکوس آغاز شد
دنیای اقتصاد-چند روزی است تبلیغات برای هشتمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی سراسر کشور رسما آغاز شده و رقابت نامزدان این دوره شکل جدی تری به خود گرفته است. اتاق بازرگانی به‌عنوان موثرترین تشکل بخش‌خصوصی می‌تواند نقش مهمی در راهبرد توسعه و خروج کشور از رکود، تورم و مشکلات اقتصادی داشته باشد. ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان ، صاحبان صنایع ، معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی، ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه‌گانه، تلاش برای شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به موسسات مربوطه برای شرکت در نمایشگاه‎های بازرگانی داخلی و خارجی، بخشی از برنامه‌های پیش روی اتاق است ...

دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- اتاق بازرگانی به‌عنوان موثرترین تشکل بخش‌خصوصی می‌تواند نقش مهمی در راهبرد توسعه و خروج کشور از رکود، تورم و مشکلات اقتصادی داشته باشد. ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان ، صاحبان صنایع ، معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی، ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه‌گانه، تلاش برای شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به موسسات مربوطه برای شرکت در نمایشگاه‎های بازرگانی داخلی و خارجی، صدور کارت عضویت طبق آیین‎نامه اتاق ایران جهت تکمیل مدارک، صدور کارت بازرگانی و تشکیل اتاق‎های مشترک با کشورهای دوست با هماهنگی وزارت بازرگانی و امور خارجه، برخی از اختیارات و وظایف اتاق بازرگانی است.
اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها دارای دو رکن هیات نمایندگان و هیات رئیسه هستند، اعضای هیات نمایندگان اتاق توسط کسانی که در عضویت اتاق شهرستان هستند، انتخاب می‌شوند که هفتمین دوره انتخابات آن در اسفند ماه سال ۸۹ برگزار شد و امروز در آستانه برگزاری هشتمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و شهرستان‌ها هستیم. انتخاباتی که به نوعی مهمترین رویداد بخش‌خصوصی و اقتصادی کشور به‌شمارمی‌رود و از حساسیت بالایی برخوردار است. در فاصله کمتر از ده روز مانده به برگزاری این انتخابات، شنیدن صحبت‌ها و نظرات کاندیداها خالی از لطف نیست. روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌ای تخصصی در این حوزه، در سه شماره گذشته خود به موضوع انتخابات اتاق بازرگانی پرداخته بود و در این شماره اظهارات برخی دیگر از کاندیداها را بازتاب می‌دهد:

حمید بابازاده:مدیرعامل شرکت مشهدسازه
نقش اتاق بازرگانی به عنوان نهادی خصوصی در مقطع کنونی که با تحریم روبه‌رو هستیم و اقتصاد کشور نیز کوچک شده، بسیار مهم است. برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌اندازی که اتاق بازرگانی برای اقتصاد به‌ویژه در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی مطرح می‌کند، بسیار حائز اهمیت است، زیرا این بخش می‌تواند تا حدودی کمبود درآمد نفتی را جبران کند.
نقش اتاق بازرگانی باید فعال‌تر از وضعیت کنونی باشد و در تصمیمات دولتی برای اقتصاد کشور اثر گذار باشد که در این زمینه خوشبختانه بخش‌خصوصی در دولت روحانی نقش دارد و امیدواریم در۲ - ۳ سال آینده حضور اتاق در کشور پررنگ‌تر شود، در این میان عملکرد اتاق به سیاست کلان کشور بستگی دارد. در گذشته توجه زیادی به بخش‌خصوصی نمی‌شد، اما امروز با سیاست‌هایی که دولت یازدهم در نظر گرفته، می‌تواند نقش پررنگ‌تری نسبت به گذشته داشته باشد. در مجموع عملکرد اتاق در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های دولت‌های قبل آنطور که باید، نبوده است. pic۱
درباره تاثیرگذاری دولت در انتخابات اتاق نیز باید گفت: دولت وقتی از نظرات بخش‌خصوصی در تصمیمات خود استفاده می‌کند، این حق را به خودش می‌دهد که در انتخابات این بخش دارای نقش باشد. من با حضور دولت در انتخابات اتاق بازرگانی موافق نیستم و ورود مستقیم دولت به این موضوع را جایز نمی‌دانم. افرادی که دارای پست‌های دولتی بوده و هستند، نباید در هیات نمایندگان اتاق باشند. بلکه افرادی از بخش‌های خصوصی و با طیف‌های مختلف فکری باید وارد اتاق شوند .
اتاق متشکل از تشکل‌های مختلف اقتصادی است و اعضای هیات نمایندگان آن باید از هر صنفی باشند. افراد متخصص در رشته‌هایی که اتاق کمیسیون مربوطه آن را دارد و نماینده تشکل‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای انتخابات باشند.
درباره رئیس اتاق ایران نظر من این است که هرکس از هر استانی این سمت را بر عهده داشته باشد، آن استان می‌تواند مورد توجه او باشد؛ اما آقای شافعی با مدیریت خوب خود نشان نداد که توجه خاصی به اتاق استان دارد، به همین دلیل او می‎تواند گزینه خوبی برای انتخابات این دوره نیز باشد.

علیرضا اشرف:
مدیرعامل شرکت آراشیر خراسانpic۲
بر اساس قوانین، اتاق تنها مرجع قانونی در نظام اقتصادی ماست که می‎تواند در بخش‎خصوصی یعنی اقتصاد خصوصی صاحب نظریه باشد. از طرفی به عنوان مشاور سه قوه اگر قوا بخواهند از دیدگاه‎های بخش‎خصوصی استفاده کنند، اتاق می‎تواند صدای مطمئنی باشد. اگر قرار باشد خروجی و تصمیمات نظام حکومتی هر کشوری بر اساس داده‎های حقوق‎بگیران دولت باشد، خروجی در جهت حاکمیت است و به‌وسیله اتاق می‌توان صداهایی را که ممکن است مخالف با سیاست‌های اقتصادی دولت باشند، شنید.
اتاق با استقلال نسبی خود می‌تواند به عنوان مشاوری امین برای دولت و به دور از بحث‌های شغلی و رابطه‌ای و سیاسی اظهارنظر کند. خصوصا در ایران که اقتصاد تقریبا دولتی بوده و حتی در انتخابات اتاق هم از مدیران ارشد و بازنشسته دولتی استفاده می‌شود. صدای بخش‌خصوصی اگر از مجمع و یا جمعی که به نوعی دارای پشتوانه اقتصادی باشند و هم صلاحیتشان مورد تایید باشد به گوش مسئولان برسد در سیاست‌های اقتصادی کشور تاثیرگذارتر خواهد بود.
ما همواره اعتراض شدیدی نسبت به وصل شدن اتاق به دولت داریم. اتاق برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر باید از نظر اقتصادی، بودجه‌ای و رفتاری، مستقل از دولت بوده و در این زمینه‌ها ارتباط کمتری با دولت داشته باشد. بخش‌خصوصی با عدم ارتباط با دولت می‌تواند بسیار موثر باشد. به‌همین دلیل با حضور دولت در انتخابات اتاق مخالفم، دولت و هر ارگانی در کشور و کسانی که از بودجه عمومی حقوق می‌گیرند نباید در انتخابات اتاق دخالت کنند.
اتاق بازرگانی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته به ویژه در کمیسیون‌ها فعال‌تر بوده و سعی کرده به مجلس و دولت مشاوره دهد. گرچه تمام ظرفیت خود را صرف کار نکرده؛ اما در مجموع نسبت به گذشته عملکرد خوبی داشته است.
اعضای هیات نمایندگان اتاق باید افرادی خبره در رشته‌های اقتصادی بوده و از نظر شخصی تامین باشند، آن‌ها باید افرادی غنی باشند تا از اتاق به عنوان سکویی برای رسیدن به وجاهت استفاده نکنند.
افرادی با تجربه عملی و اقتصادی در کشور که دارای مسئولیت در سازمان‌های خصوصی بوده و دردهای بخش تولید را می‌فهمند، می‌توانند مشکلات تجاری را بهتر درک کرده و در این زمینه گام بردارند .
به اعتقاد من حفظ کرسی اتاق ایران بسیار مهم است؛ زیرا ابتدا مانع تمرکززدایی می‌شود و هر کس که بتواند در این کرسی مفید باشد به نفع اتاق است، حضور آقای شافعی در اتاق بازرگانی ایران نشان داد که اتاق‌های استانی نیز می‌توانند در کشور دارای نماینده باشند.
شافعی از نظر شخصیتی فردی بسیار موجه بوده و اگر در این دوره هم برای این سمت انتخاب شود برای اتاق استان و مشهد مفید خواهد بود.

علی اصغر پورفتح الله:
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توس گسترpic3
اتاق تشکلی با سابقه بیش از یک قرن است و با توجه به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون بهبود محیط کسب‌وکار و اینکه برنامه اقتصادی کشور در آستانه تغییر و تحول است، نقش اتاق مهمتر از گذشته شده است. اتاق بازرگانی باید از وضعیت کنونی خارج شده و برای تحقق توسعه اقتصادی کشور با محوریت بخش‌خصوصی، در راستای تامین منافع ملی و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی اقدام کند.
اتاق برای دست‌یابی به این مهم، باید برنامه‌ای منسجم و راهبردی داشته باشد و این موضوع تنها وظیفه اعضای هیات نمایندگان نیست، بلکه لازم است هسته قوی مشاوره در ساختار اتاق ایجاد شود که به هیات نمایندگان مشورت‌های لازم را بدهد، زیرا هیات نمایندگان تنها رابط بخش‌خصوصی با قوه اجرایی نیستند، بلکه این رابطه را با قوای مقننه و قضائیه هم باید اعمال کنند. با توجه به شرایط اقتصادی ویژه کشور، نقش و وظایف اتاق نیز ویژه است و کسانی‌که تاکنون در اتاق فعالیت داشته‌اند تلاش خود را به‌کار بسته‌اند؛ اما لازم است که در این زمینه فعال‌تر باشند.
یکی از مهمترین وظایف و نقش‌های اتاق بازرگانی، تولید و انتقال اطلاعات اقتصادی به مراجع تصمیم‌گیری کشور است تا موجب رشد و شکوفایی اقتصادی به ویژه در فضای کسب‌وکار کشور شود. در قانون بهبود محیط کسب‌وکار و اصل ۴۴ قانون اساسی، جایگاهی برای اتاق دیده شده که ممکن است این جایگاه به دلیل نقص قانون آنگونه که باید، نباشد. باید ببینیم آیا اتاق بازرگانی در زمینه اصلاح این قانون اقدامی کرده و یا منتظر بروز بحران است.
یکی از موضوعات مورد توجه در شرایط کنونی این است که اعضای اتاق بازرگانی باید مشکلات کمتری داشته باشند تا در هنگام حضور در هیات نمایندگان به جای اینکه به دنبال حل مشکلات خود باشند، تمرکز خود را بر روی فعالیت در اتاق بگذارند. افراد باید تخصص، تجربه و اطلاعات کافی برای حضور در این سمت را داشته باشند تا بتوانند عملکرد قابل‌قبولی ارائه دهند.
به طور قطع در دوره گذشته اعضای هیات نمایندگان تلاش کرده و گام‌هایی توسط اتاق برداشته شده، اما به نظر من اقدامات کافی نبوده و مشکلاتی را در سطح استان می‌بینیم که نیازمند پیگیری بیشتر است.
به نظر من دولت نباید در اتاق بازرگانی دخالتی داشته باشد، چون این موضوع به ضرر اقتصاد کشور و در نهایت به ضرر خود دولت است. دولت باید تنها نقشی نظارتی در انتخابات اتاق بازرگانی داشته باشد.

محمدمهدی خوش گفتار:
مدیرعامل شرکت پناه‌سازان بی‌نظیر شرقpic۴
اتاق به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور در بحث قانون بهبود فضای کسب‌وکار و عملیاتی کردن آن کارایی دارد و در اینکه باید به چه شکلی حرکت کنیم تا تعالی در بحث اقتصادی کشور ایجاد شود، دارای نقش است.
در دوره گذشته اتاق بازرگانی، به دلیل اعمال سلایق سیاسی و فقدان انسجام در هیات نمایندگان، از حداکثر ظرفیت اتاق برای پیشبرد اهداف استفاده نشد. برای دوره جدید باید با بررسی نقاط ضعف و قوت دوره قبل و با دوری از دیدگاه‌های جناحی در کنار به‌کارگیری تمامیت قانون بهبود محیط کسب‌وکار، شاهد رشد و تعالی اقتصاد کشور باشیم. در دوره گذشته متاسفانه به لحاظ ساختار و ظرفیت و ظرفیت موجود، در اتاق بازرگانی هم‌افزایی لازم را ندیدیم.
یکی از مولفه‌های مهم اعضایی که به عنوان هیات نمایندگان اتاق انتخاب می‌شوند، این است که باید برای تعالی سازمانی و بخش‌خصوصی و نه برای منافع بخش اقتصادی خود و حرکت‌های تجاری‌شان، تلاش کنند. آن‌ها به عنوان بازوی توانمند اقتصاد کشور نباید نگاه سیاسی به بخش تجارت و خصوصی داشته باشند.
همه باید به این باور برسیم که اتاق بازرگانی بازوی توانمند کشور در تصمیمات اقتصادی است و باید جدا از خواسته‌های هرکسی باشد و این دیدگاه باید در میان اعضای اتاق نهادینه شود. آن‌ها نباید نگاهی سیاسی و شخصی به اتاق داشته باشند و نباید از شرایط به‌وجودآمده برای جذب نظر دولتی‌ها و تسهیل روابط تجاری و فعالیت بنگاه خود بستری فراهم کنند. باید از این موضوع پرهیز شود و با هدف‌گذاری و تدوین چشم‌اندازی برای آینده حرکت در مسیر آن را پیش‌بینی کنند.
اتاق به عنوان پارلمان بخش‌خصوصی باید کاملا به طور مستقل عمل کند و درگیر مسائل دولتی نباشد. دخالت بخش دولتی در اتاق در اکثر اوقات نشان داده که نتیجه عکس به‌دست آمده است و هر جا بخش‌خصوصی با استفاده از توانمندی خود فعالیت کرده و از هدف‌گذاری‌های سازمانی دور باشد، موفق بوده است.
ضمن آرزوی موفقیت برای کسانی که مورد تایید اکثریت اعضای اتاق بازرگانی خواهند بود، امیدواریم پارلمان بخش‌خصوصی روزبه‌روز کارآمدتر شده و اتاق بازرگانی بتواند با استفاده از توان حداکثری و ظرفیت‌های بالقوه خود و به فعلیت رساندن آن‌ها، بازوی توانمند کشور در رسیدن به اهداف اقتصادی‌اش در سطح منطقه و جهان باشد.

مریم اسلامی:
مدیرعامل شرکت
کیهان کاوان کوشاpic۵
اتاق به عنوان تنها پارلمان قانونی بخش‌خصوصی شناخته شده و قانون، نقش اتاق را در قالب اصل 44 قانون اساسی و همچنین قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار در اقتصاد کشور به صورت شفاف معلوم کرده است، زیرا اتاق از یک سو تکلیف دارد به صورت فصلی و سالانه به تفکیک استان‌ها، شاخص‌های ملی کسب‌وکار را تدوین کرده و از سوی دیگر مکلف است کلیه تشکل‌های اقتصادی را به صورت منسجم در راستای بهبود فضای کسب‌وکار هدایت کند. علاوه بر این از طریق شورای گفت‌وگو ضمن هماهنگی با دولت نقش تعیین‌کننده‌ای در اجرایی کردن مواد قانون مستمر محیط کسب‌وکار و همچنین رشد و توسعه اقتصادی از طریق فراهم کردن شرایط رقابت‌پذیری و بسترسازی مناسب برای فعالیت مؤثر و سالم بخش‌خصوصی روبه‌رشد دارد.
در مجموع اتاق مقدمات گام‌های مؤثری را در برای حمایت و حضور بخش‌خصوصی در فضای اقتصادی کشور برداشته است، یکی از مهمترین اقدامات اتاق ایجاد کانون زنان بازرگان ایران و همچنین کانون زنان بازرگان در ۱۲ استان کشور است که نقش موثری را در ارتقاء مشارکت اقتصادی بانوان در کشور خواهد داشت.
البته ذکر این نکته لازم است که ضعف‌هایی نیز در اتاق وجود داشته که باعث شده از ظرفیت اتاق بهره‌برداری مناسبی نشود و برای رفع آن نیاز به تغییر ساختار و عزم جدی‌تر هیات نمایندگان است. اتاق باید برای تسریع در تدوین راهبردها و استراتژی توسعه صنعت، معدن، کشاورزی و تجارت به مجلس و دولت کمک کند و مطالبه جدی برای تسریع در تعیین تکلیف جهت‌گیری‌های دولت در این حوزه را داشته باشد. علاوه بر این در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی با در نظر گرفتن شرایط دشوار رقابت شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی که از انواع حمایت‌های کشور خود برخودارند، لازم است اتاق ایران حمایت‌های مشابهی را طراحی کرده و برای تصویب و اجرای آن تلاش کند. نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است قوانین جاری و حجم زیاد تبصره‌ها و ماده‌هایی است که آنقدر شرایط را پیچیده کرده که امکان فعالیت سالم بخش مولد را متوقف کرده است و به نظر می‌رسد که اتاق باید به دنبال حذف یک جای قوانین و تبصره‌های موجود و تصویب مجدد آن قسمت از قوانین اصلی که قابل فهم برای عموم بوده، باشد تا از این طریق سلامت اداری و شفافیت فعالیت اقتصادی به کشور بازگردد.
درباره نقش دولت در انتخابات اتاق باید بگویم که نقش دولت در این زمینه بیشتر نظارتی است و به نظر من ارتباط صحیح بین اتاق و دولت که بتواند پاسخگوی مطالبات بخش‌خصوصی باشد، منطقی است.
اعضای هیات نمایندگان باید منزه از هرگونه خلاف و روابط ناسالم باشند تا نظراتشان تاثیرگذار باشد، ضمن اینکه سابقه باندبازی به نفع گروه‌های خاص سیاسی و اقتصادی نداشته باشند و سابقه آن‌ها نشان‌دهنده تعهدشان به منافع کشور و فعالان اقتصادی باشد.
حضور افراد سالم و وطن‌دوستی همچون آقای شافعی در اتاق ایران مایه آبرو و اعتبار است و به اعتقاد من افرادی که برای هیات نمایندگان کاندیدا می‌شوند خود باید دارای اعتبار باشند و از اعتبار خود برای اتاق هزینه کنند نه اینکه به دنبال کسب اعتبار برای خود از طریق هزینه کردن اعتبار اتاق باشند.

مریم سراج احمدی:
مدیرعامل مجتمع صنایع شیرآفرین جامpic6
اتاق بازرگانی یک پایه قوی و مستحکم در اقتصاد کشورهاست، اتاق نماینده و پارلمان بخش‌خصوصی در اقتصاد است و با توجه به اینکه برای پیشرفت اقتصاد یک کشور، خصوصی‌سازی نقش اساسی دارد، پس توجه به فعالان اقتصادی و بنگاه‌های این بخش می‌تواند نقش اساسی در پیشرفت و بهبود فضای کسب‌وکار داشته باشد و این مهم را اتاق بازرگانی برعهده دارد. بنابراین اساسی‌ترین وظیفه اتاق حمایت از بخش‌خصوصی وهمگام‌سازی فعالیت‌های این بخش با بخش دولتی است.
در زمان شروع به کار دولت یازدهم و با توجه به شعارهای انتخاباتی، همه توجه‌ها به سمت‌وسوی راهکارهایی که این دولت برای خروج از بحران پیشنهاد می‌کند، جلب شد و انتخاب آقای نهاوندیان به عنوان بالاترین مقام بخش‌خصوصی و تفویض وی به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری به عنوان اولین گام مثبت و روبه‌جلو تلقی شد، اما با گذشت زمان و افزایش مشکلات تولیدکنندگان اتاق از این جریان سریع چرخ نابودگر تولید عقب ماند، بسیاری از فعالان اقتصادی شکست خورده و شمار زیادی از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی نابود شدند، صادرات به پایین‌ترین حجم و ارزش خود و واردات به رتبه بالاتری رسید، که این خود باعث مختل شدن چرخه اقتصاد می‌شود، در این میان با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه ایران، تکیه بر صادرات غیرنفتی می‌تواند راهی برای برون‌رفت از گرداب کنونی اقتصاد باشد.
افرادی که برای عضویت در هیات نمایندگان اتاق انتخاب می‌شوند باید به صورت واقعی و در دل جریانات و کم‌وکاستی‌های اقتصادی باشند تا مشکلات عدیده اقتصادی کشور را درک کنند، باید صادرکننده باشند تا درددل صادرکننده را بفهمند، تولیدکننده باشند تا فشارهای طاقت‌فرسایی که این روزها بر شانه تولیدکنندگان است را حس کنند، باید فعال اقتصادی باشند تا بدانند قوانین و دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های بدون مطالعه و خلق‌الساعه چه بر سر آن‌ها آورده و بانک‌ها و مراکز پولی چگونه توان آن‌ها را تضعیف می‌کنند، باید بتوانند ضمن تعامل و مشورت با دولت به احقاق حقوق بخش‌خصوصی اهمیت داده و صادقانه وعالمانه کمر همت ببندند و ایرانی آباد و آزاد از وابستگی بسازند.
اتاق متعلق به بخش‌خصوصی است و دولت و دولتمردان نباید در انتخابات اتاق دخالت کنند و با حمایت از شخص یا جناحی خاص به مشکلات و اختلافات بین اعضا دامن بزنند و کفه ترازوی انتخابات را به طرفی که مایل هستند، سنگین کنند.

ایمان رضوی بزاز:
دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات
فنی و مهندسی خراسان رضویpic7
اتاق تشکلی است که از فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف تشکیل شده و اگر نمایندگان واقعی تشکل‌ها به اتاق ورود پیدا کنند، می‌تواند نهادی مشورت‌دهنده برای قوای سه‌گانه باشد. اتاق بازرگانی در سال‌های اخیر تلاش خود را داشته؛ اما هنوز جای کار زیادی باقی است. اقدامات اتاق در حوزه مشاوره به مجلس برای تصویب و تدوین قانون بهبود فضای کسب‌وکار مفید بود، اما در پایش مقررات دست‌وپاگیر در کار فعالان اقتصادی، حوزه‌های واردات و صادرات صنعت و نیز برنامه‌های توسعه صادرات باید عملکرد بهتری داشته باشد.
اتاق بازرگانی می‌تواند با استفاده از افرادی نخبه و کارآفرین در مشاوره دادن به قوا توانمندتر باشد. اتاق به طور کامل متعلق به بخش‌خصوصی است و با ورود دولت به انتخابات آن مخالفم، حضور دستگاه‌های دولتی به عنوان عضو اتاق و یا با عنوان شرکت‌های خصوصی نیمه‌دولتی یا دولتی اصلا خوب نیست؛ زیرا وقتی صحبت از خصوصی‌سازی در کشور می‌شود، ابتدا اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان این بخش باید بدون دخالت دولت کار کند.
افرادی می‌توانند در هیات نمایندگان اتاق عملکردی مطلوب داشته باشند که دارای تحصیلات مرتبط در رشته‌های اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی بوده، متعهد به کار گروهی باشند و فراجناحی عمل کنند. هیات نمایندگان باید وقت کافی برای فعالیت خود در اتاق بگذارند و تنها به حضور در جلسات بسنده نکنند.

غلامحسین زاهدپیشه:
رئیس هیات مدیره گروه
تجارت ارم کالای ایرانیانpic۸
با توجه به اهمیت و لزوم توسعه صادرات غیرنفتی در کشور و مسائلی که در سال 93 برای اقتصاد کشور رخ داد، نقش اتاق بازرگانی بسیار حائز اهمیت است. عملکرد اتاق در سال‌های اخیر مطلوب بوده و امیدواریم با تلاش هر چه بیشتر اعضای هیات نمایندگان جدید، این عملکرد بهتر از گذشته باشد.به طور قطع اقتصاد ما رو به بهبود است و کسانی‌که به اتاق ورود پیدا می‌کنند باید صدای صادرکنندگان را به خوبی شنیده و به درددل آن‌ها برسند، به بخش صادرات کمک کرده و وقت کافی برای این موضوع و فعالیت در اتاق بگذارند.
یکی از مهمترین وظایف اتاق بازرگانی توجه به بخش صادرات است و خواسته فعالان این بخش از اتاق، جلوگیری از تبعیض در صدور کارت‌های بازرگانی است.مدت اعتبار کارت‌های بازرگانی در حال حاضر یک ساله بوده که برای دریافت آن فرآیندی دو تا سه ماهه نیاز است.
یکی از خواسته‌های من به عنوان کاندیدای انتخابات اتاق، افزایش مدت اعتبار کارت‌های بازرگانی تجار از یک ساله به پنج ساله است و موضوع مهم دیگر، ارائه تسهیلات طولانی مدت به تجار، بازرگانان و صادرکنندگان است تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند، زیرا امروز بحران روسیه بر آسیای میانه اثر گذاشته و بانک‌ها باید به بازرگانان و تولیدکنندگان کمک کنند.