اتاق‌های بازرگانی، سکان‌دار یا پاروزن؟
دنیای اقتصاد- اتاق‌های بازرگانی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین تشکل‌ها در اقتصاد کشور مطرح بوده و به عنوان پارلمان بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردارند. با وجود تاکیدات بسیار و واقف بودن دستگاه‌های دولتی به لزوم خصوصی‌سازی همچنان در اجرایی شدن این امر مشکلات فراوانی از جمله مقاومت بدنه دولتی به واگذاری، ناتوانایی احقاق حقوق بخش خصوصی توسط این بخش به نحو شایسته و ... شده است. خبرگزاری ایسنا در میزگردی به بهانه 18 اسفند ماه و برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور به بررسی نقش اتاق‌های بازرگانی به عنوان پار لمان بخش خصوصی در تحقق اصل 44، تفاوت این دوره از انتخابات اتاق‌های بازرگانی با سایر دوره‌ها و برنامه‌های پیش روی اتاق برای سال‌های آینده پرداخته است.

مشکل اصل 44 فراتر از اتاق بازرگانی است
عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص نقاط ضعف اتاق بازرگانی طی دوره‌های گذشته، اظهار کرد: عدم ارائه بیلان از عملکرد چهار ساله، احصای ظرفیت‌های قانونی برای اتاق‌های بازرگانی، عدم علاقه بخش دولتی برای واگذاری به بخش خصوصی و کارشکنی بدنه بخش دولتی در خصوص واگذاری این مسئولیت‌ها از جمله مهمترین مشکلات اتاق بازرگانی است.
جواد باقری به نقش پررنگ اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر اتاق بازرگانی در کمیسیون تلفیق و عمده شوراهای مهم کشور از جمله شورای پول و اعتبار دارای کرسی است و این امر نقش مهم و پررنگ اتاق بازرگانی را در اقتصاد کشور نمایان می‌کند.pic1
این عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۰ درصد اقتصاد کشور ما دولتی و یا شبه‌دولتی است، تصریح کرد: در دولت قبل قانون حذف وزارتخانه‌ها و کوچک شدن دولت عملاً عملی نشد؛ حتی اگر مدیران ارشد دولتی را در بحث خصوصی‌سازی مبرا از تقصیر بدانیم، بدنه دولت نه تنها از واگذاری امور به بخش خصوصی امتناع می‌کند، بلکه در این امر کارشکنی‌هایی نیز انجام داده است.
عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: البته در این موضوع انتقاداتی نیز به اتاق بازرگانی وارد است چرا که با توجه به ظرفیت‌های تحت اختیار اتاق در دولت و مجلس، آنگونه که باید نتوانسته حقوق این بخش را ایفا و از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند.
باقری با بیان اینکه امروزه تشکل‌های شناسنامه‌دار بسیاری در کشور ایجاد شده‌اند که در حوزه خود کارشناس و ذی‌نفع هستند، خاطرنشان کرد: باید دید اتاق بازرگانی به عنوان پدر این تشکل‌ها تا چه اندازه از پتانسیل‌های قانونی خود برای به کارگیری این تشکل‌ها در اقتصاد کشور استفاده کرده است.
عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی، حضور طیف‌ها با نظرات متفاوت بسیار پررنگ است و انتظار می‌رود در این دوره افکار و نظرات به جای اشخاص رأی بیاورند.

موفقیت کمتر از 50 درصدی اتاق
یکی دیگر از اعضای کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی مشهد در این میزگرد در خصوص نقش مهم اتاق بازرگانی در اقتصاد، اظهار کرد: طبیعتاً نقش اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی غیرقابل انکار است، اما باید دید با وجود نقش مهم در اقتصاد و وجود ظرفیت‌ها چه میزان در تحقق اصل ۴۴ موفق بوده و توانسته نقش خود را در این خصوص ایفا کند که از نظر من در این زمینه موفقیت اتاق کمتر از ۵۰ درصد بوده است؛ در حال حاضر اتاق چالاکی لازم را نداشته و صادرات کمتر از یک درصد نشان دهنده عدم کارایی مثبت اتاق بوده است.
مجتبی بهاروند ادامه داد: البته هرجا واگذاری‌ها به بخش خصوصی به صورت صحیح و اصولی انجام شده بخش خصوصی نیز لیاقت خود را نشان داده است، اما متاسفانه در حال حاضر بخش خصوصی متهم به بی‌لیاقتی می‌شود، هر زمان که بخش خصوصی مجبور بوده با بدنه شبه‌دولتی کار کند، نتوانسته در اصل 44 مؤثر باشد و ما در این موقعیت شاهد بروز فساد در این بخش بوده‌ایم؛ البته بخش خصوصی نیز آنگونه که باید نتوانسته نسبت به احقاق حقوق خود در مجلس مثبت عمل کند.
بهاروند در خصوص برگزاری این دوره از انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور، اظهار کرد: عضویت افراد از طیف‌های مختلف برای کاندیداتوری این دوره از انتخابات امر مثبتی است، البته امیدوارم در این دوره تفکرات به جای افراد رأی بیاورند و تشکل‌ها به صورت شفاف به ارائه برنامه‌های خود بپردازند.pic۲
رئیس هیأت مدیره شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مشهد اظهار کرد: ورود افراد جدید به انتخابات نشان‌دهنده اهمیت این دوره از انتخابات است؛ امیدوارم افراد در این دوره به خرد جمعی رأی بدهند و اعضای اتاق بپذیرند که تغییرات همواره طبیعی و باعث رشد بوده است،

بخش خصوصی در دولت قبل
به حاشیه رانده شد
عضو هیأت مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در این نشست با اشاره به ضربه ای که در دولت گذشته به بخش خصوصی وارد شد، تصریح کرد: در دولت قبل نگاه به بحث واگذاری‌ها پس‌رفت‌گونه بود و به این منظور اکثر واگذاری های مربوط به این مدت شبه ‌دولتی است و دولت عملاً بخش خصوصی را به حاشیه راند، به همین دلیل هم‌اکنون 80 درصد بودجه کشور باید صرف دستمزد کارکنان دولت ‌شود.pic3
حسین متین‌راد، با بیان اینکه سهم بخش خصوصی از جمله اصناف، خانه معدن، صنعت و اتاق بازرگانی و … از بودجه کمتر از ۲۰ درصد است، گفت: یکی از معدود کارهای مثبت دولت قبل تصویب قانون بهبود مستمر فضای
کسب و کار بود که این قانون نیز در نهایت اجرایی نشد چرا که اجرایی شدن این قانون نقش دولت در اقتصاد را کمرنگ می‌کرد.
عضو هیأت مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه اتاق بازرگانی برای اجرای نقش اساسی خود دو دوره دیگر زمان لازم دارد، اظهار کرد: تا دو دوره دیگر احتمالا اتاق بتواند نقش سکان‌داری بخش خصوصی را ایفا کند.
متین‌راد با اشاره به این فرهنگ غلط که معمولا افراد برای رأی‌آوری اقدام به تخریب دوره‌های گذشته می‌کنند، اظهار کرد: این داستان در انتخابات مختلف از جمله انتخابات مجلس، شورای شهر و … دیده می‌شود و برخی از دوستان آنچنان با شدت راجع به عملکرد دوره گذشته انتقاد می‌کنند که گویی خود آنها قبلاً در این تصمیم‌گیری‌ها نقش نداشتند. وی ادامه داد: من از عملکرد اتاق بازرگانی دفاع نمی‌کنم، اما به این رویه انتقاد دارم؛ باید در انتخابات اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرد و به جای تخریب دیگران به معرفی خود پرداخت.
عضو هیأت مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون اتاق مشهد به نحوی پیش رفته که توانسته همواره یک صندلی در اتاق ایران به عنوان نایب رئیس داشته باشد، تصریح کرد: با وجود همه مشکلات داخلی باید سعی کنیم تا این کرسی را از دست ندهیم.