ثبات طلای سیاه در جدال عوامل مثبت و منفی

گروه نفت و پتروشیمی: روز گذشته قیمت نفت به دلیل شوک اخبار ضد و نقیض رسیده به این بازار تغییر چندانی نداشت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت نفت خام آمریکا با ۲۷ سنت افزایش نسبت به روز پیش از آن به ۷۹/ ۵۰ دلار بر بشکه رسید. اما نفت برنت در مسیری مخالف حرکت کرد و هر بشکه آن۲۳ سنت کاهش قیمت داد ولی همچنان در قیمت‌های بالای ۶۰ دلار نوسان کرد. حرکت کاهشی برنت و افزایشی نفت خام آمریکا مساله‌ای است که در یک ماه اخیر کم‌سابقه بوده است. در واقع خبر افزایش تولید نفت لیبی از سویی و از طرفی احتمال توافق ایران و غرب بهای نفت برنت را کاهشی کرد؛ این در حالی است که در بازار نایمکس علاوه بر اینکه شاهد تاثیر افزایش قیمت نفت عربستان بودیم، احتمال افزایش ذخایر نفت این کشور کمتر از هفته‌های پیش موجب رشد اندکی در قیمت WTI شد. براساس برآورد خبرگزاری بلومبرگ، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۹ ژانویه ۹۵/ ۳ میلیون بشکه افزایش داشته؛ این در حالی است که در هفته‌های پیش افزایش هفتگی ذخایر نفت آمریکا بیشتر از این رقم (بین ۸ تا ۹ میلیون بشکه) بوده است.

از طرفی براساس آخرین به روز رسانی سایت اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه(۳ مارس ۲۰۱۵) با افت ۸۰ سنتی مواجه شد و به ۱۳/ ۵۶ دلار رسید.

افزایش غیرمنتظره بهای نفت عربستان

بالاخره رشد قیمت نفت بر سیاست‌های نفتی عربستان اثر گذاشت و این کشور قیمت نفت خود در بازارهای جهانی را بسیار بیشتر از انتظارات افزایش داد. به گزارش رویترز، آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان قیمت نفت سبک خود برای تحویل در ماه آوریل در بازار آسیا را ۴/ ۱ دلار افزایش داد و با این اقدام اختلاف قیمت نفت این کشور با شاخص نفتی در منطقه آسیا به ۹۰ سنت رسید. این بیشترین افزایش قیمتی است که عربستان در بهای نفت خود از ژانویه ۲۰۱۲ تا کنون اعمال کرده است. این کشور بهای نفت خود را برای پالایشگاه‌های آسیایی و اروپایی نیز افزایش داده است. پیش از این رویترز بر‌اساس نظر سنجی که بر روی خریداران نفت عربستان انجام داده، برآورد کرده بود که عربستان بین ۹۰ سنت تا یک دلار در هر بشکه قیمت نفت خود را افزایش دهد، بر همین اساس این افزایش قیمت از سوی سعودی‌ها برای فعالان بازار نفت غیرمنتظره بود. از آنجا که عربستان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده اوپک است و در تعیین قیمت نفت در بازار نقش مهمی دارد، پیش‌بینی می‌شود بعد از این اقدام سعودی‌ها ایران، کویت و عراق نیز اقدام به افزایش قیمت نفت خود کنند.

برخی کارشناسان بازار نفت این اقدام عربستان را قدری خوش‌بینانه و نشان از امیدواری به رشد قیمت می‌دانند و همچنین نشان می‌دهد سعودی‌ها گمان می‌کنند به هدف خود که خروج تولید‌کنندگان نفت‌های غیر متعارف از بازار بوده، نزدیک شده‌اند. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان چندی پیش با بیان اینکه از وضعیت بازار نفت راضی است، گفته بود: بازار نفت آرام و تقاضای جهانی نفت در حال افزایش است.

تداوم تهدیدهای تروریستی در لیبی

خبرهایی که از لیبی به گوش می‌رسید مدام در حال تغییر است. به‌طور مثال درحالی که چندی پیش دولت این کشور اعلام کرد احتمال دارد به زودی تولید نفت لیبی قطع شود، آخرین آمار از افزایش تولید نفت این کشور و رسیدن آن به ۴۰۰ هزار بشکه در روز خبر می‌دهد. در حال حاضر نیز از طرفی گزارش‌ها از افزایش تنش‌ها در این کشور و به خصوص برخی میادین نفتی آن خبر می‌دهند، در حالی که سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده که تولید آن با وجود افزایش تنش‌ها افزایشی است. حجم خبرهای رسیده از لیبی به قدری زیاد و متغیر است که بازار نفت حساسیت خود را در برابر آن از دست ‌داده است و واکنش کمی به آن نشان می‌دهد. به گزارش رویترز، شبه‌نظامیان وابسته به گروه تروریستی داعش روز دوشنبه (١١ اسفندماه) به میدان‌های نفتی الباهی و المبروک حمله مسلحانه کرده‌ و یکی از خطوط لوله متصل به پایانه السدره را نیز تخریب کردند. به گفته یکی از مقامات لیبی در حال حاضر برآورد خسار‌ت‌های وارد شده مشکل است و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. در عین حال روز گذشته سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که تولید نفت این کشور به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. وی از سر‌گیری تولید نفت از میدان نفتی السریره را دلیل افزایش تولید نفت لیبی اعلام کرده است. ماه گذشته حمله به خط لوله السریر موجب آتش‌سوزی و قطع جریان نفت به پایانه صادراتی الحریقه شده بود. لیبی در دوران حکومت محمد قذافی روزانه حدود ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد اما با تشکیل دولت جدید و گروه‌های مخالف دولت تولید نفت این کشور کاهش یافت. این کشور در سال گذشته میلادی روزانه ۳۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید ‌کرد.

اخبار هسته‌ای همچنان تاثیر‌گذار در بازار نفت

بعد از اینکه مدت‌ها اخبار هسته‌ای ایران به دلیل طولانی شدن مذاکرات تاثیر خود را بر بازار نفت از دست داده بود، چندی است احتمال نزدیک شدن به زمان توافق قوت گرفته و اخبار رسیده از روند مذاکرات بر بازار نفت تاثیرگذار است. روز دوشنبه در پی اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران بهای نفت قدری افزایشی شد. نتانیاهو با حضور در مجلس سنای آمریکا نسبت به توافق با ایران هشدار داده و اعلام کرد: توافقی که هم‌اکنون برای آن تلاش می‌شود یک توافق خیلی بد است و توافق هسته‌ای ۲ امتیاز به ایران می‌دهد. اول باعث می‌شود ایران به بمب دست یابد و دوم تحریم‌ها را از ایران بر می‌دارد، پس این یک توافق بد است. جین مک جیلیان، تحلیلگر ارشد موسسه تریدیشن انرژی، گفت: اظهارات نتانیاهو تنش‌های ژئوپلیتیک درخصوص ایران را افزایش داد و موجب رشد قیمت نفت شد. قیمت نفت برنت در پایان معاملات روز سه شنبه (١٢ اسفندماه) یک دلار و ٤٨ سنت یا ۵/ ۲ درصد بالا رفت و به ٦١ دلار و دو سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام آمریکا ٨٨ سنت افزایش یافت تا در نهایت در سطح ٥٠ دلار و ٤٧ سنت برای هر بشکه تثبیت شود. این در حالی است که اظهارات محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در روز دوشنبه (۱۱ اسفند) که گمانه توافق زود‌هنگام را تقویت کرد، بهای نفت برنت را با افت ۵ درصدی مواجه کرد. ظریف اعلام کرد که درصورت لغو تحریم‌ها تا پایان هفته می‌توان به توافق رسید. ایران در حال حاضر حدود ۸/ ۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و در صورت حصول توافق به گفته وزیر نفت کشورمان، بیژن زنگنه در عرض دو ماه تولید روزانه کشورمان حدود یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت و سمت عرضه بازار جهانی نفت را تقویت خواهد کرد. احتمال افزایش عرضه نفت در حالی که مازاد عرضه نفت حدود ۳ میلیون بشکه برآورد می‌شود می‌تواند شوک منفی به بازار نفت وارد کند. برخی کارشناسان بر این باورند که درصورت حصول توافق با ایران و افزایش تولید نفت لیبی، بهای این کالای اساسی ممکن است تا ۲۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد.