گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین گفت: با وجود آنکه مشکل اصلی بازار سرمایه ناشی از شرایط کلان اقتصادی کشور است، اما باید در داخل بازار نیز اصلاحاتی برای رفع محدودیت‌های موجود انجام دهیم. علی سنگینیان همچنین افزود: برای خروج از وضعیت فعلی باید شرایط اقتصادی اصلاح شود تا شرکت‌ها بتوانند چشم‌انداز مناسب‌تری برای سودآوری در نظر بگیرند.

وی که به عنوان نماینده بازار سرمایه در انتخابات اتاق بازرگانی کاندیدا شده با اشاره به اینکه بر اساس قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دولت مکلف است در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط کسب و کار برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها، نظر کتبی اتاق را دریافت کند، اضافه کرد: این در حالی است که طی سه سال گذشته مصوباتی در دولت و مجلس به ضرر شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و معدنی تصویب شده است، اما متاسفانه شاهد هیچ صدایی از اتاق بازرگانی برای مقابله با این تصمیمات نبودیم.

وی افزود: از طرف دیگر کمیسیون‌های مرتبط در اتاق هم ارتباط چندانی با فعالان بازار سرمایه ندارند و از نظرات آن‌ها ناآگاه هستند. حضور فعالان بازار مالی در اتاق باعث تقویت ارتباط اتاق با این بخش از اقتصاد و همچنین استفاده موثر از ظرفیت‌های اتاق خواهد شد.

سنگینیان ادامه داد: ائتلاف برای فردا تنها ائتلافی است که برنامه های مدونی برای کمک به بازار سرمایه و بازار پول دارد. برنامه‌های متنوعی از جمله اصلاح فرآیند خصوصی سازی و کمک به تکمیل این فرآیند، برقراری ارتباط موثر با مقام ناظر بازار پول و سرمایه و نقش‌آفرینی موثر در تدوین برنامه بلندمدت اصلاح نظام مالی، همکاری نزدیک با نهادهای فعال در بازار سرمایه و پول، برای فعالیت آتی اتاق در نظر گرفته شده تا بر مبنای آن بتوان در وضع قوانین جدید و اصلاح رویه‌های موجود، شرایط را برای توسعه این بازارها فراهم کرد.

وی همچنین توسعه و تسهیل روابط بین‌المللی بازار سرمایه، برنامه‌ریزی برای آموزش اعضا و برگزاری جلسات مشترک برای معرفی امکانات بازار سرمایه در فرآیند تأمین مالی مورد نیاز شرکت‌های کوچک و ارایه مشاوره جهت پذیرش آنها در بورس را از دیگر برنامه‌های ائتلاف برای فردا دانست.

وی به عنوان مدیر سابق صندوق توسعه ملی در پاسخ به انتقادات مطرح شده به این صندوق گفت: از عملکرد کلی صندوق و هدفی که برای آن در نظر گرفته شده بود یعنی کنترل عدم تعادل‌های کوتاه مدت بازار، دفاع می‌کنم.

در بدترین حالت، این صندوق ۶۰۰ میلیارد تومان پول تازه به بازار تزریق کرد و فرصت خروج را برای تعداد زیادی سهامدار خرد فراهم آورد. اما اینکه انتظار داشته باشیم صندوقی با میانگین موجودی ۲۰۰ میلیارد تومان بتواند همه مشکلات بازار را کنترل کند، انتظار غیر منطقی است. وی اضافه کرد: هرچند باید همزمان با فعالیت صندوق اتفاقات دیگری رخ می‌داد که هیچ‌کدام محقق نشد.