گروه بازرگانی: آخرین وضعیت از تجارت چمدانی کشور در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳ نشان می‌دهد که صادرات از طریق تجارت چمدانی ایران به کشورهای آسیای مرکزی (CIS) با کاهش حدود ۳۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۷۴ میلیون و ۳۸۳ هزار دلار (معادل ۵۷ میلیون و ۷۴۱ هزار یورو) رسیده است. بررسی‌ها از آمار گمرک نشان می‌دهد در بین ۱۱ مرز خروجی که ایران از طریق آنها با کشورهای CIS به تجارت چمدانی می‌پردازد، گمرک «آستارا» بیشترین سهم از صادرات به طریق تجارت چمدانی و معادل ۶۷/ ۳۰ درصد را در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، به خود اختصاص داده است. همچنین در بین این ۱۱ مرز خروجی، ۵ مورد از آنها شامل گمرک‌های «باجگیران»، «اینچه برون»، «سرخس»، «پلدشت» و «منطقه آزاد بندر انزلی» در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳ با کاهش ارزش در صادرات کالا نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بودند. ایران در کنار مبادلات تجاری با کشورهای عضو CIS شامل روسیه، جمهوری بلاروس، جمهوری اوکراین، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ارمنستان، مولداوی، تاجیکستان، ازبکستان، گرجستان و ترکمنستان، تجارت محدود و کوچک دیگری نیز در گمرکات مرزی مستقر در شمال، شمال غرب و شمال شرق کشور از طریق مرزنشینان این مناطق با مرزنشینان ساکن کشورهای مذکور انجام می‌شود. این نوع تجارت محدود به اقلام کالایی خاص است که به آن «تجارت چمدانی» می‌گویند، ارزش صادرات از طریق تجارت چمدانی سهم اندکی از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص می‌دهد. طی ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳ در هر روز به‌طور متوسط ۲۲۱ هزار دلار کالا از طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS ارسال شده است.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، گمرک آستارا با اختصاص ۲۲ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار (۱۷ میلیون و ۷۹۸ هزار یورو) و با سهم ۶۷/ ۳۰ درصد از ارزش کل تجارت چمدانی به کشورهای CIS، رتبه اول را در بین مرز‌های خروجی داشته است. این در حالی است که میزان صادرات کشور از طریق تجارت چمدانی از این گمرک نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدودا ۳۷ درصد رشد داشته است. این گمرک در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۲ سهم ۷۲/ ۱۷ درصدی از ارزش کل صادرات به طریق تجارت چمدانی کشور را به خود اختصاص داده و رتبه دوم را در بین مرزهای خروجی کسب کرده بود. پس از آستارا، گمرک بیله‌سوار با میزان ارزش صادرات ۱۱ میلیون و ۷۲۵ هزار دلاری معادل ۹ میلیون و ۲۱۲ هزار یورو، سهم ۷۶/ ۱۵ درصد از ارزش کل صادرات به طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS را در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳ از آن خود کرده است. گمرک بیله‌سوار در حالی در ۱۱ ماه منتهی به بهمن رتبه دوم تجارت چمدانی را به خود اختصاص داده است که در مدت مشابه سال گذشته با سهم ۷۷/ ۶ درصدی از ارزش کل صادرات به طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS، رتبه سوم را در بین ۱۱ گمرک مربوطه کسب کرده بود. این گمرک در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، در صادرات چمدانی به کشورهای CIS با رشد بالا و حدود ۸۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده است. گمرک باجگیران نیز که در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۲ رتبه اول را در صادرات چمدانی به کشورهای CIS کسب کرده بود، در مدت مشابه سال جاری با رشد منفی حدود ۷۵ درصدی همراه بوده و با کاهش ۲ رتبه‌ای به رتبه سوم نزول کرده است. گمرک سرو نیز در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال گذشته در صادرات به طریق «تجارت چمدانی» به کشورهای CIS، از رتبه ۵ به رتبه ۴ صعود کرده و از نظر ارزشی حدود ۴۵ درصد رشد داشته است. در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، حدود ۷ میلیون و ۸۲۳ هزار دلار، معادل ۶ میلیون و ۳۲ هزار یورو صادرات چمدانی به کشورهای CIS از طریق گمرک سرو انجام شده است. صادرات به طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS از سوی این گمرک در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، در حالی ۵۲/ ۱۰ درصد از ارزش کل صادرات چمدانی به کشورهای CIS را تشکیل داده که در مدت مشابه سال گذشته این نسبت برابر ۷۶/ ۵ درصد بوده است. صادرات از طریق تجارت چمدانی از گمرک لطف آباد به کشورهای CIS نیز در ۱۱ ماه منتهی به ۹۳ در حالی با رشد حدود ۲۹ درصدی همراه بوده که رتبه این گمرک نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان یک سطح صعود داشته است. سهم گمرک لطف آباد از ارزش کل صادرات به طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS معادل ۹ درصد بوده است، در حالی که این سهم در مدت مشابه سال گذشته برابر ۵۴/ ۵ درصد بود.

گمرک جلفا نیز که در صادرات به طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS در ۱۱ماه منتهی به بهمن ۹۳ رتبه ۶ را کسب کرده، در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد حدود ۶۹ درصدی همراه بوده است. سهم گمرک جلفا از ارزش کل صادرات به طریق «تجارت چمدانی» در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳ در حالی برابر ۰۹/ ۸ درصد بوده که میزان این صادرات از طریق این گمرک حدود ۶میلیون و ۱۵ هزار دلار (معادل ۴ میلیون و ۴۸۸ هزار یورو) بوده است.

صادرات از طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS، از گمرک اینچه برون نیز در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳ با رشد منفی ۲۴/ ۱۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده و از نظر رتبه‌ای نسبت به دوره مشابه سال گذشته با نزول سه سطح از رتبه ۴ به رتبه ۷ رسیده است. این گمرک در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، سهمی معادل ۳۸/ ۶ درصد از ارزش کل صادرات از طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS را داشته است. صادرات از طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS، از گمرک سرخس با سهم ۰۸/ ۲ درصد از ارزش کل صادرات از طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳ با رشد منفی و معادل ۷۶/ ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است. گمرک نوردوز که در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، رتبه ۹ را در صادرات از طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS به خود اختصاص داده، نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد حدود ۴۹درصدی در صادرات چمدانی به کشورهای CIS همراه بوده است. صادرات چمدانی به کشورهای CIS، از سوی گمرک پلدشت در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد منفی و بالا حدود ۷۹ درصدی همراه بوده و از رتبه ۷ به رتبه ۱۰ نزول کرده است. منطقه آزاد بندر انزلی که کمترین سهم از ارزش کل صادرات چمدانی به کشورهای CISو معادل ۱۲/ ۰ درصد را به خود اختصاص داده، در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حالی از نظر رتبه‌ای نسبت به دوره مشابه سال گذشته تغییری نداشته که از نظر ارزش در صادرات چمدانی به کشورهای CIS حدود ۸۹ درصد کاهش داشته است.

جزئیات «تجارت چمدانی» از 11 مرز کشور