پیروزی پرتغالی!

گروه ورزش: شگفتی‌سازی‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا همچنان ادامه دارد. این تیم که در بازی نخست برابر لخویا همه را غافلگیر کرد و حریف متمولش را با سه گل از پیش‌رو برداشت، در مصاف با بنیادکار هم نمایشی حسابگرانه و هوشمندانه ارائه داد تا ضمن دستیابی به دومین پیروزی متوالی‌اش، با توجه به تساوی النصر و لخویا در دیگر بازی این گروه، با ۶ امتیاز مقتدرانه در صدر جدول قرار بگیرد. حالا این تیم بخت بسیار زیادی برای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان پیدا کرده؛ آنچه شاید یک ماه پیش هیچ‌کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد! پیروزی با فرمول کی‌روش

اگرچه حمید درخشان طی ماه‌های گذشته یکی از جدی‌ترین منتقدان کارلوس کی‌روش بوده، اما به نظر می‌رسد او برای پیروزی در تاشکند ناچار شد از فرمول مربی پرتغالی تیم ملی استفاده کند. در حقیقت همانطور که کی‌روش ترجیح می‌داد توپ را در اختیار رقبا قرار بدهد و با بستن منافذ دفاعی مترصد استفاده از توپ‌های سرعتی یا ضربات شروع مجدد باقی بماند، درخشان نیز در برابر بنیادکار از همین شیوه استفاده کرد؛ چنانکه درصد تملک توپ ۳۸ درصدی پرسپولیس در این بازی، چنین مساله‌ای را تایید می‌کند. شاید تنها تفاوت بازی پرسپولیس با نمایش‌هایی که تیم ملی ارائه می‌دهد این باشد که شاگردان درخشان خیلی سنتی‌تر و اتوبوسی‌تر دفاع کردند. در تیم ملی معمولا یک یا دو نفر در زمین حریف مشغول پرس کردن هستند. وظیفه‌ای را که آنجا اشکان دژاگه یا رضا قوچان‌نژاد بر عهده دارند، در پرسپولیس هم به راحتی می‌شد به طارمی و نوروزی محول کرد. با این حال در اغلب دقایق نیمه دوم دیده شد که همه بازیکنان پرسپولیس در زمین خودی حضور دارند و به تمامی بازیکنان بنیادکار اجازه می‌دهند با فراغ بال در فعالیت‌های هجومی شرکت کنند. هرچند پیروزی خارج از خانه برابر بنیادکار آنقدر ارزنده است که بتوان از این اشکالات گذشت و به رفع آنها در آینده امیدوار بود.

از اول به درخشان امیدوار بودم!

طبیعی است که کسب ۲ پیروزی شیرین آسیایی، به ثمر رساندن چهار گل، پشت‌سر گذاشتن چهار بازی بدون گل خورده و پیمودن نیمی از مسیر صعود در لیگ قهرمانان، مدیران پرسپولیس را به وجد بیاورد، با این وجود قرار نیست آنها همه چیز را فراموش کنند! در شرایطی که تا همین سه هفته پیش برانکو و افشین قطبی در یک‌قدمی نیمکت پرسپولیس قرار گرفته بودند، حالا قائم‌مقام این باشگاه ادعا می‌کند از ابتدا به درخشان اعتماد داشته است! محمدحسین نژادفلاح دیروز در این مورد به خبرگزاری تسنیم گفت: «از اول هم به درخشان اعتماد داشتم و نمی‌خواستم در کادرفنی تغییر ایجاد کنم. نظرم این است که با چند هفته نتیجه نگرفتن نباید در کادرفنی تغییرات ایجاد کرد. کادرفنی برای نتیجه گرفتن به زمان و آرامش نیاز دارد که خدا را شکر این آرامش در پرسپولیس وجود دارد. این همان پرسپولیسی است که در لیگ نتیجه نمی‌گرفت و بد بازی می‌کرد، ما در چند وقتی که آمدیم همدلی را زیاد کردیم و مشکلات را سر و سامان دادیم. پرسپولیس نشان داد که پتانسیل بالایی دارد و برای موفقیت فقط باید آرامش داشته باشد.»

انتظارها برای یکشنبه

حالا که پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا نشان داده از ظرفیت‌های فنی بالایی برخوردار است، همه منتظر یکشنبه هستند تا ببینند این تیم چگونه به لیگ برتر بازخواهد گشت؟ شاگردان درخشان که از ۶ بازی آخر لیگی‌شان تنها ۴ امتیاز گرفته‌اند، یکشنبه در تبریز باید با تراکتورسازی مصاف بدهند؛ تیمی که به تازگی کادر فنی‌اش را تغییر داده و مدعی جدی قهرمانی در این مسابقات است. باید دید این همه عطش، میل و کلاس بالای بازی، در لیگ هم در ساق بازیکنان پرسپولیس یافت خواهد شد یا نه؟ هرچند ممکن است درخشان بخواهد در ادامه مسابقات لیگ به بازیکنانی مثل صادقیان، علیپور، دغاغله و عباس‌زاده میدان بدهد که در آسیا به ندرت فرصت بازی یافته‌اند.