گروه بازار پول: اونس فلز زرد با اعلام مهم‌ترین داده ماه در روز جمعه به کمترین قیمت در ۹هفته اخیر رسید. هر اونس فلز زرد که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های ۱۲۰۰ و ۱۱۹۸ دلار ایستاده بود، روز جمعه را با کاهش قیمت آغاز کرد. اونس تا ساعت ۵ بعدازظهر، زمان انتشار گزارش اشتغال‌زایی آمریکا به بهای۱۱۹۷دلار رسید. با انتشار این گزارش که بسیار بهتر از انتظارات بود، اونس رو به سقوط گذاشت و تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۷۵دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد.

چهارشنبه مقاومت

اونس روز چهارشنبه به زیر مرز ۱۲۰۰ دلار سر زد، اما در نهایت با ۳ دلار افت نسبت به روز سه‌شنبه روی قیمت ۱۲۰۰ دلار متوقف شد. این افت عمدتا ناشی از رسیدن شاخص دلار به بالاترین سطح در ۵/۱۱ سال گذشته بود. قدرت دلار علاوه بر طلا دیگر کالاهای پایه را نیز تحت فشار قرار داد.

دیگر عامل مهم روز رشد قیمت‌های نفت خام

بود که بخشی از اثر تقویت دلار را خنثی کرد. با این همه چشم‌انداز فنی نفت همچنان ضعیف است. اما خبر دیگر سومین روز کاری هفته اعلام داده‌های گزارش اشتغال‌زایی ADP آمریکا مربوط به بخش خصوصی بود. بر اساس این گزارش در ماه فوریه ۲۱۲ هزار شغل در اقتصاد آمریکا ایجاد شده است. این گزارش همسو با انتظارات بود و بیشتر معامله‌گران را چشم انتظار گزارش روز جمعه نگه داشت.

چهارشنبه همچنین اعلام شد که بانک مرکزی هند نیز با کاهش نرخ‌های بهره خود همه را غافلگیر کرده است. تسهیل سیاست پولی هند آخرین مورد از موارد پرشمار انبساطی شدن سیاست‌های بانک‌های مرکزی عمده دنیا است. چین نیز در روزهای گذشته همین کار را کرده بود. چین چهارشنبه نیز هزینه وام گرفتن برای کسب‌و‌کارها را کاهش داد. خبر دیگری که در این روز جلب توجه کرد و بر بازار پنج‌شنبه اثرگذار شد، اعلام کمتر از انتظار بودن تقاضای فیزیکی هند، چین و ترکیه در ماه ژانویه بود.

پنج‌شنبه شکست

اما قیمت نهایی اونس روز پنج‌شنبه بالاخره به زیر مرز روانی افتاد. در چهارمین روز کاری هفته انتظار برای گزارش روز جمعه به کاهش معاملات انجامید و عوامل خارجی کاهشی نیز به افت قیمت طلا کمک کردند. اونس در این روز به قیمت ۱۲۰۹ دلار هم رسید، اما فشار فروش این رشد را خنثی کرد. شاخص دلار در این روز هم نزدیک بالاترین سطح در ۵/۱۱ سال گذشته ماند. نفت خام هم در این روز از اوج روزانه خود افت کرد تا فشار بر فلز زرد تشدید شود.

دیگر خبر روز این بود که نخست وزیر چین در کنگره ملی خلق که هر سال برگزار می‌شود پیش‌بینی رشد سالانه کشورش را در سال ۲۰۱۵ به ۷ درصد کاهش داد. این خبر البته غافلگیرکننده نبود. رشد چین همچنان حدودا دوبرابر رشد اقتصادهای عمده جهان است اما از اوج خود فاصله بسیاری گرفته است. چین بزرگ‌ترین واردکننده طلا است و اخبار اقتصادی آن بر بازار فلزهای گرانبها تاثیر می‌گذارد.

دیگر خبر مهم روز برگزاری نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا بود اما این بانک در نشست پنج‌شنبه هیچ تغییری را در سیاست‌های خود اعلام نکرد. نرخ‌های بهره دست نخورده ماندند و طرح جدیدی نیز در مورد برنامه‌های تسهیل کمی معرفی نشد. طبیعی است که بازارهای مالی تقریبا هیچ واکنشی به این نشست نشان ندادند. بخشی از برنامه‌های تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا از روز دوشنبه اجرایی خواهد شد. پنج‌شنبه بانک انگلستان نیز سیاست پولی خود را مانند سابق نگه داشت، انتظار بازارها نیز همین بود.

جمعه انتظار

اونس روز جمعه را در انتظار گزارش مهم عصر با کاهش قیمت شروع کرد. طلا تا پیش از انتشار گزارش اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به نوسان کاهشی در انتهای کانال ۱۱۰۰ دلار ادامه داد. این گزارش ساعت ۵ منتشر شد که بر اساس آن در ماه فوریه۲۹۵ هزار شغل در اقتصاد آمریکا ایجاد شده است. کارشناسان انتظار ایجاد ۲۴۰ هزار شغل را داشتند. طلا پس از اعلام این گزارش رو به افت شدید گذاشت و تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت۱۱۷۵ دلار رسید. البته آنچه مهم‌تر است قیمت نهایی روز جمعه و در واقع هفته است که برای اطلاع از آن می‌توانید گزارش فردای «دنیای اقتصاد» را بخوانید، گزارشی که روند طلا در کل هفته گذشته را مرور خواهد کرد. طلا هفته کاری گذشته را با قیمت ۱۲۰۳ دلار آغاز کرده بود. رقم نهایی شاخص دلار نیز پس از گزارش روز گذشته جالب توجه است.

در گزارش روز جمعه علاوه بر شاخص دلار، شاخص‌های سهام و بازار کالاها بر تصمیمات فدرال رزرو در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره نیز اثرگذار است.