گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: باطله‌برداری از بزرگ‌ترین‌ معدن سرب و روی دنیا با سرمایه‌گذاری بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان آغاز شد. فریال مستوفی در جمع خبرنگاران از آغاز باطله‌برداری و خاکبرداری معدن سرب و روی مهدی‌آباد یزد خبر داد و گفت: باطله‌برداری در این معدن با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است و پس از آن احداث پروژه کنسانتره به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن و کارخانه شمش نیز به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در دستور کار قرار دارد. این عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد افزود: ذخایر معدنی اثبات شده در مهدی‌آباد ۲۰۰ میلیون تن با عیار بیش از ۷ درصد بوده، اما ذخیره این معدن در عیارهای پایین نزدیک به ۴۰۰ میلیون تن است. وی تصریح کرد: با وجود اینکه این ذخیره معدنی بی‌نظیر در دنیا به‌عنوان بزرگترین معدن سرب و روی محسوب می‌شود، هیچ اکتشافی تاکنون روی آن انجام نشده و تلاش داریم تا با استفاده از تکنولوژی روز دنیا بتوانیم صادرات مناسبی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: فعالیت جدید در معدن سرب و روی مهدی‌آباد پس از ۲۰ سال توقف، مجددا آغاز شده و تمامی ماشین‌آلات وارد معدن شود که این طرح کاملا مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی است.

مستوفی ادامه داد: پیش‌بینی‌ وضعیت بخش معدن در سال ۹۴ چندان مناسب نیست در حالی که با پایین آمدن قیمت نفت، معدن می‌تواند جایگزین مناسبی برای کاهش دلارهای نفتی باشد. وی میزان اکتشاف در معادن ایران را بسیار پایین و مربوط به سال‌های گذشته دانست و اظهار کرد: البته به تازگی ایمیدرو اکتشاف در ۲۰۰ هزار کیلومتر پهنه معدنی را آغاز کرده که امیدواریم بتوان با به نتیجه رسیدن این اکتشافات، شرایط را برای ارتقای تولید محصولات معدنی ایران در دنیا فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه معدن سرب و روی مهدی‌آباد در ایران و حتی دنیا بسیار عظیم محسوب می‌شود، افزود: اجرای کامل این پروژه نیاز به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و حجم عملیات اجرایی آن بسیار زیاد است؛ به‌طوری که فقط در حوزه باطله‌برداری بالغ بر ۱۸۰ میلیون تن خاکبرداری باید انجام شود. او با اشاره به اینکه شرکت کارون دز دشت، سهام معدن سرب و روی مهدی‌آباد را از طریق مزایده از ایمیدرو خریداری کرده است، افزود: خوشبختانه استاندار یزد نیز در زمینه اخذ مجوزهای محیط زیست و آب و سایر زیرساخت‌ها کمک زیادی به پروژه کرده است. فریال مستوفی، کاندیدای بخش معدن در هشتمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بوده که در قالب گروه موسوم به ائتلاف برای فردا در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهد کرد. وی رئیس هیات مدیره شرکت کارون دز دشت (KDD) است، این شرکت در حال حاضر پیمانکاری اجرای هفت طرح فولادی استانی را بر عهده دارد و در عین حال مالک ۶۸ درصد سهام معدن سرب و روی مهدی‌آباد است.