مولفه‌های کلان موثر بر بخش پتروشیمی

گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حال حاضر ۶ میلیارد یورو پروژه برای اجرا دارد. مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه ۷۰ درصد استراتژی شرکت را توسعه تشکیل می‌دهد و از استراتژی ۲۰ساله عقب هستیم، تصریح کرد: سه استراتژی مشخص در راستای توسعه برای جبران این عقب‌ماندگی در دست داریم. عادل نژاد سلیم با اشاره به توسعه شرکت‌های موجود به‌عنوان یکی از استراتژی‌ها گفت: با پتانسیلی که در NGL بندر امام و اتان اضافه‌ای که داریم، واحد الفین جدید تعریف کرده‌ایم.

وی همچنین افزود: در حال حاضر اتیلن اضافه داریم و برای آن پروژه MEG تعریف کرده‌ایم.

نژادسلیم همچنین با اشاره به اینکه در پروژه اروند EDT اضافه موجود است افزود: قرار است این مازاد را به VCM و PVC تبدیل کنیم که برای آن واحد جدید نیز تعریف کرده‌ایم.مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس اجرای پروژه‌های جدید را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای شرکت دانست و افزود: در این راستا پروژه هرمز و هنگام که هر دو در زمینه آمونیاک و اوره هستند به ظرفیت یک میلیون تن و پروژه «ونیران» در زمینه متانول به ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در عسلویه در حال اجرا است. نژادسلیم همچنین خرید سهام شرکت‌هایی را که توجیه اقتصادی دارند از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ذکر کرد و افزود: با توجه به طلبی که از شرکت بازرگانی پتروشیمی داشتیم ۵۱ درصد از سهام پترول را به پرتفوی خود اضافه کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: سعی داریم منافع هلدینگ‌های مختلف پتروشیمی را با یکدیگر گره بزنیم تا کل صنعت در خارج از محدوده خود یکپارچه به نظر بیاید.

نژادسلیم همچنین ادامه داد: در رابطه با تولیدات سال جاری و اقدامات سال ۹۳ استراتژی ۵ ساله‌ای تدوین شده که در تمام زمینه‌ها مشکلات را شناسایی کرده‌ایم و مهم‌ترین آن را نرسیدن به ظرفیت اسمی دانسته‌ایم که درصدد رفع آن برآمده‌ایم.

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از ابتدای سال ۹۳ برای از بین بردن موانع پیگیری کرده‌ایم، توانسته‌ایم در ۱۰ ماه گذشته نسبت به سال گذشته ۹ درصد و نسبت به ظرفیت اسمی ۷ درصد رشد تولید را شاهد باشیم.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس تصریح کرد: امسال با رسیدن به ۷۷ درصد ظرفیت اسمی توانستیم رکورد تولید را بشکنیم و در نظر داریم تا دو سال دیگر به ۱۰۰ درصد برسیم.

وی همچنین با اشاره به حجم صادرات گفت: امسال بحث ارزش افزوده و صادرات را هم از نظر دور نداشتیم و توانستیم در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر در کل رتبه سوم را کسب کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: در رتبه‌بندی خاورمیانه نیز طبق بررسی‌های ICIS در جایگاه دوم در فروش قرار گرفته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در هلدینگ به‌طور بخشی فکر نمی‌کنیم بلکه اهداف ملی را در نظر داریم، گفت: متاسفانه ارزش سهام شرکت‌های پتروشیمی همانند دیگر صنایع در بورس با کاهش مواجه بوده است که به نظر می‌رسد روال منطقی نباشد.

وی تصریح کرد: ما نباید همه مباحث کشور را به ۱+۵ مرتبط کنیم؛ زیرا این مذاکره می‌تواند یک حرکت طولانی باشد که منافع ملت و کشور را در نظر دارد.

وی با اشاره به عدم تاثیر تصمیمات مجلس در بازار سهام گفت: ماحصل این تصمیمات تنها ایجاد عدم اعتماد مردم به بازار شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر ارتباط افت قیمت نفت و سهام پتروشیمی‌ها گفت: ارتباط نفت با مشتقات پتروشیمی‌ها آنقدر زیاد نیست که بتواند آنچه شاهد آن بودیم را ایجاد کند، اما اثر روانی آن بسیار بیشتر بوده است.

وی با اشاره به پتروشیمی‌هایی که با خوراک مایع فعال هستند، افزود: چون خوراک این شرکت‌ها با نفت هماهنگ است، با کاهش قیمت خوراک، قیمت محصولات پتروشیمی هم کاهش پیدا کرده و در کوتاه‌مدت تاثیر چشمگیری در وضعیت پتروشیمی‌ها ندارد.

وی حمایت دولت، عملکرد مناسب مدیریت بورس، عملکرد دولت و سهامداران عمده و... را از جمله عواملی دانست که می‌تواند از بروز وضعیت فعلی جلوگیری کند.

وی درباره تصمیمات هیجانی سهامداران جزء نیز گفت: باید ارزش شرکت‌ها براساس NAV محاسبه شود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس با اشاره به اینکه NAV شرکت اکنون ۵/ ۷ میلیارد دلار برآورد شده، گفت: این رقم تنها ارزش یک شرکت «مبین» است و به‌طور واقعی ارزش جایگزینی شرکت‌ ما معادل ۲۴ میلیارد دلار است.

نژادسلیم در ادامه صنعت پتروشیمی ایران را از صنایع با مزیت نسبی مطرح کرد و افزود: حتی عربستان و قطر هم نمی‌توانند به اندازه ایران از مزیت برخوردار باشند. وی با اشاره به تمایل کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران گفت: اکنون چند کشور به‌صورت علنی و برخی به‌صورت غیرعلنی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند و اگر ۱+۵ چراغ سبزی نشان دهد ما با ازدحام سرمایه‌گذار در کشور مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه تاکید کرد: موتور توسعه کشور ما صنعت پتروشیمی است و برای خروج از اقتصاد نفتی باید در این صنعت متمرکز شویم.

نژادسلیم با اشاره به اصل ۴۴ و روند خصوصی شدن پتروشیمی‌ها در کشور افزود: باوجود برخی مشکلات پس از خصوصی‌سازی اما بهره‌وری، سودآوری و ارزش افزوده ایجاد شده در پتروشیمی ناشی از حرکت این شرکت‌ها از دولتی به بخش خصوصی است.

وی که نامزد هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی است، گفت: برای برنامه‌ریزی درباره آینده باید سیر تحولات را در نظر بگیریم و بتوانیم با حضور در پارلمان بخش خصوصی کشور مشکلات این صنعت را به گوش مسوولان برسانیم.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی و بازار سرمایه و صنایع مختلف از جمله صنعت پتروشیمی تاکنون به یکدیگر نزدیک نبوده‌اند، گفت: باید بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب سرمایه را به بخش واقعی تولید هدایت کنیم.

نژادسلیم همچنین با تاکید بر نقش اتاق در برقراری ارتباط با کشورهای دیگر تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا صادرات‌محور باشیم و افزایش صادرات را در دستور کار بخش‌های مختلف صنعتی قرار دهیم.

وی همچنین جلوگیری از خام‌فروشی را از مهم‌ترین اهداف صنعتی پتروشیمی دانست.