گروه صنعت و معدن: اشتغال‌زاترین فعالیت‌های صنعتی در ۱۰ ماه منتهی به دی‌ماه امسال در حالی معرفی شدند که یک منبع مالی ۴ هزار میلیارد تومانی برای کمک به برنامه‌های اشتغال در سال ۹۴ پیش‌بینی شده و دولت بنا دارد فرصت‌های شغلی بیشتری را در عرصه فعالیت تولیدی (اعم از صنعت و معدن) در سال آینده ایجاد کند. در این میان، بررسی اشتغال طرح‌های در دست اجرا به تفکیک گروه فعالیت صنعتی نشان می‌دهد که در گروه‌های «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «ساخت فلزات اساسی»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت منسوجات» به ترتیب بالاترین میزان اشتغال در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد پیش‌بینی شده است. پس از آن گروه‌های «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت»، «محصولات فلزی فابریکی»، «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «سایر تجهیزات حمل‌و‌نقل» و «ساخت ماشین‌آلات و تجیهزات» به ترتیب در رتبه‌های ششم تا دهم از لحاظ پیش‌بینی ایجاد اشتغال قرار گرفته‌اند. بر این اساس برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به برنامه دولت برای افزایش اشتغال صنعتی در سال آینده، منابع مالی باید با توجه به اهمیت طرح‌های صنعتی در دست اجرا و روند پیشرفت فیزیکی آنها تزریق شود. بر اساس آمار از میان ۳۳ گروه فعالیت صنعتی، گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» بالاترین سهم را از لحاظ ایجاد فرصت شغل در اختیار دارد. در این گروه در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد برای ۳۰۹ هزار و ۱۳۴ نفر، در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد برای ۴۳ هزار و ۵۳۷ نفر، در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد برای ۲۵ هزار و ۲۴۳ نفر، در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد برای ۲۴ هزار و ۳۰۳ نفر و در نهایت در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد برای ۳۱ هزار و ۳۱۳ نفر فرصت شغلی پیش‌بینی شده است.

آمارها نشان می‌دهد که در مجموع در طرح‌های در دست اجرا در ۳۳ گروه صنعتی با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد برای حدود یک میلیون و ۸۴۱ هزار نفر فرصت شغلی پیش‌بینی شده است. این سهم از اشتغال به تدریج با پیشرفت فیزیکی طرح‌ها کاهش می‌یابد. در این میان، در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد، کارگاه‌های با ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر سهم بالاتری از میزان اشتغال را در اختیار دارند؛ به طوری که برای ۷۰۴ هزار و ۳۲۶ نفر در این گارگاه‌ها فرصت شغلی قرار است ایجاد شود. سهم کارگاه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ نفر از فرصت‌های شغلی در طرح‌هایی که کمترین پیشرفت فیزیکی را دارند ۱۸۰ هزار و ۷۳۳ نفر است. کارگاه‌های کوچک (۱۰ تا ۵۰ نفر) بالاترین سهم از فرصت‌های شغلی به میزان ۷۴۰ هزار و ۷۵ نفر در اختیار دارند. سهم کارگاه‌های ۱۰ نفر کارکن و کمتر نیز از مجموع اشتغال پیش‌بینی شده برای طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد معادل

۲۱۵ هزار و ۷۴۴ نفر است.

در طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی

۲۰ تا ۴۰ درصد برای بیش از ۲۶۴ هزار نفر فرصت شغلی پیش‌بینی شده است. این میزان اشتغال برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد به حدود ۱۹۸ هزار نفر کاهش یافته است. در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد برای بیش از ۱۳۷ هزار و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد برای بیش از ۱۴۰ هزار نفر شغل پیش‌بینی شده است. بر اساس جدول اشتغال، گروه‌های «استخراج زغال سنگ ولینیت»، «جمع‌آوری، تصفیه و توزیع آب»، «کامپیوتر و فعالیت‌های مربوطه» و «تحقیق و توسعه» سهمی از اشتغال صنعتی ندارند.

رتبه‌بندی صنایع اشتغال‌زا در 10ماه