گروه بازرگانی: سرنوشت هشتمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سراسر کشور تعیین شد. در تهران نیز نتیجه اولیه انتخابات پارلمان بخش خصوصی، بیانگر حضور تنها ۱۳ نفر از اعضای هیات نمایندگان دوره هفتم در اتاق هشتم است و سایر منتخبان از چهره‌های جدید و برخی جوان هستند. آنچه از نتایج انتخابات اتاق تهران برمی‌آید،‌ رای‌دهندگان این بار به چهره‌ها رای نداده‌اند؛ بلکه رای‌ها به ائتلاف‌ها داده شده است. حضور حداکثری اعضای یکی از ائتلاف‌های فعال انتخاباتی در لیست نتایج اولیه انتخابات،‌ خود گواه این امر است. سکوت گروه‌های وایبر و تلگرام که تا پیش از برگزاری انتخابات اتاق، محلی برای اظهارنظرها و برنامه‌ریزی کاندیداهای هشتمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی بود، پس از اعلام نتایج، خود نکته‌ای جالب به نظر می‌رسد که البته یک سوی این سکوت را می‌توان به معنی قبول نتایج تعبیر کرد. در این میان واکنش برخی رقبای انتخاباتی نیز حاکی از رضایت آنها از نحوه برگزاری انتخابات است. در محل برگزاری هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی که می‌شد اکثر کاندیداها را در محوطه دید، زمزمه‌های رضایت از روند برگزاری انتخابات نیز کم و بیش به گوش می‌رسید. شفاف‌سازی این روند به‌واسطه حضور خبرنگاران در اتاق شیشه‌ای تا ساعات پایانی شمارش آرا هم خود حاکی از کاهش نگرانی‌های برخی از کاندیداها بود.

یکی از اعضای اسبق اتاق و کاندیدای این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی پس از اعلام نتایج گفت: از نظر من نتایج انتخابات بسیار خوب بود و یک دست بودن لیست باعث می‌شود برنامه‌های اتاق به شکل بهتری انجام شود. محمدرضا بهرامن تصریح کرد: نمی‌شود گفت افرادی که در یک دوره بوده‌اند باید در دوره‌های بعدی هم باشند. اما افرادی هم که رای نیاوردند هم نمی‌شود گفت که از اتاق دور شده‌اند. این افراد در جامعه هستند و کارهای صنفی خود را انجام می‌دهند. نتیجه این انتخابات به نفع اتاق تمام شده است.

من پیش از انتخابات هم گفتم امیدوارم نتیجه هرچه به صلاح است‌‌ همان شود، این نتیجه قطعا به صلاح اتاق است. برنده انتخابات بخش خصوصی است و ما همه از بخش خصوصی هستیم و برنده. من برای همه آرزوی موفقیت می‌کنم. وی گفت: ما در کنار اعضای هیات نمایندگان دوره هشتم قرار خواهیم گرفت و به آنها کمک می‌کنیم، زیرا اتاق مربوط به همه آحاد جامعه است.

البته باید این نکته را نیز یادآور شد که نتایج اعلام شده صرفا نتایج اولیه است و انجمن نظارت بر انتخابات زمانی را برای اعتراض کاندیداها و رسیدگی به تخلفات در نظر گرفته و نتیجه نهایی، ۲۸ اسفندماه اعلام می‌شود. انتخابات کم سابقه یا حتی بی‌سابقه پارلمان بخش خصوصی با حضور حداکثری فعالان این بخش روز ۱۸ اسفندماه در حالی برگزار شد که این دوره از انتخابات اتاق، نه تنها در تهران با استقبال روبه‌رو شد، بلکه در شهرستان‌ها نیز این مشارکت به نسبت دوره‌های گذشته کم سابقه بوده است. در کل کشور ۱۴ هزار و ۳۱ رای اخذ شده که از این میزان سه هزار و ۳۵۵ رای در تهران، ۸۰۳ رای در اصفهان، ۵۶۳ رای در تبریز، ۳۴۲ رای در رشت، ۴۰۱ رای در شیراز و ۶۳۱ رای نیز در اتاق مشهد بوده است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» روز گذشته لیست منتخبان انتخابات دو شهر تهران و اصفهان را منتشر کرد. اسامی اعضای منتخب چهار کلان شهر دیگردر این گزارش آمده است.

نتایج انتخابات در استان‌های پیشتاز