تحرکات محیط‌زیستی در سینما

گروه فرهنگ و هنر: در چند سال اخیر و به ویژه در چند ماه گذشته، بحث آلودگی هوای شهرهای صنعتی و شهرهای غربی کشور به دو علت ناشی از آلاینده‌های صنعتی کارخانه‌ها و خودروها و همچنین آلاینده‌های طبیعی همچون ریزگردها، از مهم‌ترین موضوع‌های مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده است. توجه به محیط‌زیست و اهمیت آن به‌عنوان یک موضوعی که نیازمند نهادینه شدن در بطن و متن جامعه است، ارتباط بنیادینی با رسانه و به‌ویژه هنرهای اثرگذار دارد. گره خوردن دو صنعت سینما و محیط زیست برای اولین بار در چند سال گذشته به صورت جدی در روز درختکاری سال‌جاری اتفاق افتاد. زمانی که رئیس سازمان محیط زیست با حضور در موزه سینما همراه با جمعی از سینماگران کشور در محوطه موزه، درخت کاشت و در مراسمی به همین مناسبت از کم‌توجهی سینما به محیط‌زیست انتقاد کرد. شاید برای نخستین‌بار در این مراسم بود که سینماگران و مسوولان محیط زیست رودررو با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند و هریک، گلایه‌هایش از دیگری را مطرح کرد. این اتفاق گویا زمینه‌ساز شکل‌گیری یک موج ارتباطی میان مسوولان و فعالان محیط زیست و مسوولان و فعالان سینما شد.

نخستین قدم ابتکار برای آشتی سینما و محیط‌زیست

شامگاه پنج‌شنبه پردیس سینمایی ملت میزبان نمایش «طعم شیرین خیال» با حضور کارگردان و رئیس سازمان محیط‌زیست بود.

معصومه ابتکار پس از تماشای فیلم «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی خبر داد که با توجه به مضمون فیلم، برای اینکه دانش‌آموزان به تماشای آن بنشینند، با آموزش و پرورش رایزنی خواهد کرد. به نظر می‌رسد آشتی سینما و محیط زیست با این اقدام ابتکار، بتواند زمینه‌های آشتی نسل‌های کودک و نوجوان با سینما را نیز در پی داشته باشد. این در حالی است که پیش از این مرضیه برومند، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم و سریال کودک و نوجوان نیز بر لزوم نمایش آثار سینمایی به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست برای کودکان و نوجوانان تاکید کرده بود.

این کارگردان سینما همچنین از معصومه ابتکار خواسته بود با تلویزیون نیز درباره محیط‌زیست همکاری داشته باشد، چرا که افراد فرهنگی خودشان به‌طور ناخودآگاه به این موضوع توجه دارند اما لازم است برای عموم مردم اطلاع‌رسانی گسترده‌تری از طریق تلویزیون صورت بگیرد.

حمایت از فیلم‌های حامی محیط‌زیست

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه فیلم از تاثیرگذارترین جلوه‌های هنر برای بهبود و تغییر نگرش مردم نسبت به طبیعت بهره برده است، گفت: سازمان حفاظت از محیط‌زیست از فیلم‌هایی با رویکرد محیط‌زیست حمایت می‌کند.

ابتکار فیلم «طعم خوش خیال» را فیلمی حاوی پیام‌های رفتاری و اخلاقی مناسب در مورد مسائل محیط‌زیستی توصیف کرد.

وی با تاکید بر اینکه این فیلم توانسته معرفت ویژه‌ای از نحوه زندگی با طبیعت را بیان کند، گفت: طعم شیرین خیال قصه رمانتیکی در فضای دلنشین شهر کرمان با لهجه شیرین مردم این دیار است که به خوبی با موضوع محیط‌زیست درآمیخته است.

اهدای گل لاله سرخ در گلدان‌های سفالی سفید به عوامل فیلم و رئیس حفاظت از محیط‌زیست از رویکرد مثبت برگزارکنندگان مراسم نسبت به محیط‌زیست حکایت دارد.

امیدوارم اولین و آخرین نباشم

کمال تبریزی کارگردان فیلم طعم خوش خیال هم در این مراسم با اظهار تاسف از شیوه نگرش برخی از مردم و حتی روشنفکران که محیط زیست را موضوعی لوکس تلقی می‌کنند، گفت: این تصور اشتباه دلیل بروز بسیاری از مشکلات این روزهای محیط‌زیستی کشور است. تبریزی با اشاره به اینکه هنرمندان می‌توانند توجه عموم را به محیط‌زیست جلب کنند، افزود: سینما محمل مناسبی برای تغییر نگرش مردم است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که طعم خوش خیال اولین و آخرین فیلم ساخته شده در حوزه محیط زیست نباشد. ابتکار در زمان خروج از سالن نمایش فیلم هم از علاقه‌اش به فیلم گفت و افزود که علاقه‌مند است دانش‌آموزان فیلم را تماشا کنند و می‌خواهد با مسوولان وزارت آموزش و پرورش در این باره رایزنی کند.

بازگشت فیلم سبز پس از ۱۰ سال

پیش از این و در مراسم روز درختکاری، ابتکار از بازگشت دوباره جشنواره «فیلم سبز» پس از نزدیک به یک دهه خبر داده بود.

ابتکار با یادآوری برگزاری جشنواره فیلم سبز در دولت اصلاحات، متذکر شده بود که رشدی که جشنواره در آن سال‌ها داشت، باور نکردنی بود هرچند در آغاز این دغدغه را داشتیم که آیا این موضوع اصلا برای کسی جذاب است یا نه؟ اما به سرعت به یک جریان خوب اجتماعی تبدیل شد.