بازارهای جهانی فولاد  در هفته‌ای که گذشت
ایفنا: قیمت سنگ‌آهن با گذشت ٢ هفته از تعطیلات سال نو چینی بهبودی نداشت. تولید فولاد در چین کم است و موجودی بازار بالا است، از این رو امید چندانی به بهبود اوضاع بازار سنگ‌آهن در آینده نزدیک نیست. قیمت سنگ‌آهن خلوص٦٢ درصد وارداتی از استرالیا در چین تا ٥ دلار دیگر پایین آمده و به ٥٧ دلار در هر تن رسید که از سال ٢٠٠٨ تاکنون بی‌سابقه بوده است. در سال جاری میلادی قیمت سنگ‌آهن در چین تا ١٩ درصد افت داشته است. فعالان بازار قیمتی زیر ٥٠ دلار را برای آینده نزدیک پیش‌بینی کرده‌اند، همچنین آخرین موجودی سنگ‌آهن وارداتی در چین ٢٠٠ هزار تن افت داشته و به ٩٦ میلیون و ٣٤٠ هزار تن رسیده است.

رشد قیمت قراضه در بازار ترکیه
بازار واردات قراضه ترکیه هفته گذشته با افزایش چشمگیر فعالیت روبه‌رو شد و قیمت قراضه وارداتی تا ١٥ دلار در هر تن رشد داشته به ٢٦٠ دلار هر تی‌سی‌اف‌آر رسید. در بازار داخلی جنوب اروپا قیمت قراضه ثبات داشت و پیش‌بینی شده مشابه فوریه در حدود ٢٥٠ تا ٢٥٥ یورو بماند یا کمی کاهش یابد. در بازار داخلی آمریکا نیز هفته گذشته قراضه خرد شده باثبات قیمت برابر با ٢٦٠ دلار هر تن بود.
قیمت قراضه سنگین کلاس ١ و٢ گرید ۲۰-٨٠ وارداتی در تایوان ٢ دلار در هر تن کاهش داشت. در هند قراضه کانتینری وارداتی ٢ دلار بهبود قیمت داشته و ٢٨٥ دلار در هر تی‌سی‌اف‌آر شنیده شد.
کره‌جنوبی تمایلی به خرید قراضه از ژاپن نداشت و برای خرید قراضه سنگین کلاس ٢ حدود ٢٣٠ دلار در هر تن فوب درخواست می‌داد که از نظر ژاپنی‌ها خیلی پایین بود. در بازار ژاپن قراضه سنگین کلاس ٢ برای صادرات ١٨٧ تا ١٩٢ دلار در هر تن تحویل کشتی و در ثبات بود. در بازار داخلی کره قیمت خرید قراضه کمتر از ٥ دلار افت داشت.

روند صعودی قیمت بیلت
بازار بیلت سی‌آی‌اس هفته گذشته صعودی بود و متوسط قیمت بازار ٨ دلار بالا رفته در ٣٦٠ دلار در هر تن فوب ثبت شد. قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها به ٣٦٥ تا ٣٧٠ دلار در هر تن فوب نیز رسید. رشد چشمگیر قیمت قراضه در ترکیه موجب شده بازار در مقابل افزایش قیمت بیلت سی‌آی‌اس واکنش شدیدی نشان ندهد.
در ایتالیا بیلت روسیه در ٣٦٠ تا ٣٦٣ دلار در هر تی‌سی‌اف‌آر شنیده شده و تونس در ٣٨٠ دلار هر تی‌سی‌اف‌آر خرید کرد. قیمت رایج در بازار مصر ٣٨٠ تا ٣٨٥ دلار در هر تی‌سی‌اف‌آر است. بیلت روسیه در عربستان ٣٩٠ دلار در هر تی‌سی‌اف‌آر بود، ولی خریداری نداشت. بیلت چین نیز ٣٧٠ تا ٣٨٠ دلار در هر تی‌سی‌اف‌آر بود.
در تایوان بیلت روسیه ٣٨٠ دلار در هر تی‌سی‌اف‌آر بود ولی قیمت درخواستی کمتر از ٣٧٠ دلار ثبت شد.

قیمت‌های چندگانه مقاطع تخت و طویل
در هفته‌ای که گذشت در بازار واردات آمریکا خریداران نتوانستند میلگرد ترکیه را در ٤٥٥ دلار در هر تی‌سی‌اف‌آر بخرند و عرضه‌کننده‌های ترکیه کمتر از ٤٦٥ دلار را نمی‌پذیرفتند.
متوسط قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا باثبات و ٦٠٠ تا ٦١٠ دلار در هر تن درب کارخانه بود. بازار مقاطع اروپا باثبات بود و قیمت میلگرد ٤٣٠ تا ٤٣٥ یورو در هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار داخلی میلگرد ترکیه رشد قیمت قراضه و روند نزولی ارزش لیره نسبت به دلار موجب شد قیمت میلگرد به‌رغم کمبود تقاضا بالا برود و ٤٣٦ تا ٤٤٣ دلار بدون ١٨ درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد. میلگرد ترکیه در خاورمیانه ٤٥٠ دلار به ازای هر تن فوب پیشنهاد شد ولی معامله در ٤٣٠ دلار هر تن فوب نهایی شد. در بازار داخلی منطقه قیمت میلگرد ١٠ دلار در هر تن نسبت به فوریه افت داشته و به٤٩٠ تا ٥٠٥ دلار هر تن درب کارخانه رسید.
قیمت میلگرد در بازار داخلی چین حدود ١٠ دلار افت داشته و به ٣٥٣ تا ٣٥٤ دلار به ازای هر تن با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید، ولی فروش بهتر نشد. در بازار صادرات میلگرد چین، قیمت پیشنهادی را ٥ دلار بالا برده‌اند.
از سوی دیگر هفته گذشته قیمت ورق گرم در بازار داخلی شمال غرب اروپا باثبات و ٤١٠ یورو در هر تن درب کارخانه ثبت شد. اغلب پیشنهاد‌ها بین ٤١٠ تا ٤١٥ یورو بود. قیمت پیشنهادی ورق گرم چین ٣٨٠ یورو هر تن سی‌آی‌اف در اروپا ثبت شده که ١٠ یورو افت داشت ولی خریدار نداشت.
قیمت ورق گرم در بازار داخلی آمریکا ٤٨٠ تا ٤٩٠ دلار در هر تن درب کارخانه شنیده شد در حالی که هفته قبل ٥٠٢ دلار در هر تن بود.
ورق گرم سی‌آی‌اس در ترکیه ٥ تا ١٠ دلار هر تن بالا رفته ٤٠٥ تا ٤١٥ دلار هر تی‌سی‌اف‌آر ترکیه بود. ورق گرم در بازار داخلی ترکیه ٤٤٥ تا ٤٦٠ دلار هر تن درب کارخانه بود و بازار منتظر رشد ٥ تا ١٠ دلاری قیمت نشست.
متوسط قیمت بازار داخلی ورق گرم چین ٣٩٧ تا ٤٠١ دلار هر تن با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود که از سال ٢٠٠٢ تاکنون پایین‌ترین قیمت بوده است. بازار صادرات ورق گرم چین در سکوت و ٣٨٠ تا ٣٩٥ دلار در هر تن فوب بود در حالی که اوایل هفته به ٣٩٠ تا ٣٩٥ دلار در در هر تن فوب رسیده بود. معامله‌ای صورت نگرفت و کارخانه‌ها سعی داشتند قیمت را ثابت نگه دارند.