اتاقی پویا برای اقتصادی امیدوار

مهندس مسعود خوانساری عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران حضور پرشور فعالان بخش خصوصی در انتخابات اتاق تهران همزمان دو نکته را به برگزیدگان این انتخابات و فعالان بخش خصوصی یادآوری می‌کند. یک: مشارکت بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ فعال بخش خصوصی در انتخابات اتاق این نکته را نمایان می‌کند که نهاد با قدمت ۱۳۰ ساله بخش خصوصی همچنان در نگاه صاحبان کسب‌وکار اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. فعالان بخش خصوصی با وجود تمامی مصائبی که طی سال‌های گذشته از سرگذرانده، همچنان امیدوارند که اتاق به‌عنوان نماینده آنها بتواند، بخش مهمی از موانع کسب‌وکار در اقتصاد ایران را برطرف سازد.

دو: چنین حضوری بار سنگینی از مسوولیت را روی دوش تک‌تک برگزیدگان قرار می‌دهد. ۴۰ نماینده منتخب بخش خصوصی در اتاق تهران اکنون به خوبی می‌دانند که باید مطابق میثاقی که با موکلانشان بسته‌اند، برای تحقیق خواسته‌های آنان گام بردارند. برهمین اساس امروز اتاق تهران، بار مسوولیت سنگین‌تری از گذشته روی دوش خود احساس می‌کند.

اما پرسش کلیدی این است که اتاق چه می‌کند؟ چه برنامه‌هایی برای آینده تدوین کرده است؟ و تا کجا می‌تواند موثر باشد؟

از نظر قانونی اتاق به‌عنوان مشاور سه قوه نقش کلیدی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها ایفا می‌کند. خوشبختانه با تشکیل جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، همچنین اهتمام دولت برای بهره‌گیری از نظرات بخش خصوصی به صراحت می‌توان بیان کرد که هم جایگاه قانونی برای انجام اقدامات مفید و موثر در دسترس است و هم اینکه دولت یازدهم آمادگی پذیرش مشاوره‌ها و برنامه‌های اتاق را دارد. براین اساس امروز همه ما می‌دانیم که بخش خصوصی کشور برخلاف حداقل ۸ سال سپری شده دولت‌های نهم و دهم می‌تواند و باید نقش کلیدی در تدوین قوانین و از آن مهم‌تر اجرای صحیح آنها داشته باشد. احساس می‌شود که دولت آمادگی همراهی با بخش خصوصی را دارد، اما پیش از راستی‌آزمایی این گفته‌ها، نیاز مهم بخش خصوصی این است که بداند اساسا از دولت و دو قوه دیگر چه انتظاری دارد؟

الف: یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های اتاق در دوره تازه فعالیت‌هایش باید توجه هر چه بیشتر به تشکل‌ها باشد. اتاق باید خواسته‌ها، نیازها و گرفتارهای تشکل‌های حرفه‌ای کشور را بشناسد و از همه مهم‌تر آنها را در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهد. امروز همه ما می‌دانیم که حضور پرشور نمایندگان بخش خصوصی پای صندوق‌های رای با یاری همین تشکل‌ها و احساس مسوولیت آنها صورت گرفته است. بنابراین اتاق در دوره تازه فعالیت‌های خود باید بیش از گذشته و البته با برنامه به سمت استفاده از دیدگاه‌های تشکل‌های شناخته شده کشور برود. همین تشکل‌ها و اعضای آنها هستند که بیش از هر کارشناس دیگری با مشکلات و موانع کسب‌وکار در صنف خود آشنایی دارند.

بنابراین باید اتاق این مسوولیت را برعهده بگیرد که با همفکری تشکل‌ها اولا مشکلات را شناسایی و از آن مهم‌تر برای حل آنها برنامه ارائه دهد. برهمین اساس باید امروز اتاق با قدرت نهفته در دل خود به کمک بخش خصوصی برای رفع موانع کسب‌وکار بیاید.

ب: اتاق می‌تواند با توجه به واقعیت‌های تلخی مانند بیکاری، رکود، تورم و موانع بین‌المللی ورود به بازارهای جهانی در همفکری با دولت راهکاری‌هایی برای کسب‌وکار بهتر بخش خصوصی پیدا کند. امروز همه ما می‌دانیم که با وجود رکود و بیکاری نمی‌توان به افق‌های دور چشم دوخت. برهمین اساس مسوولیت اتاق و بخش خصوصی می‌تواند این باشد که با همفکری و همدلی برای کمک به اقتصاد ایران پا پیش بگذارد.

ج: اتاق تهران و هیات نمایندگان دور هشتم خوشبختانه با حضور نخبگان و صاحبان حرفه‌ای کسب‌وکار شکل گرفته است، اما با این وجود اتاق نباید خود را از دریافت و آگاهی از مشاوره‌های دقیق دیگر فعالان بخش خصوصی و به‌خصوص اعضای باسابقه بخش خصوصی بی‌نیاز بداند. امروز در کنار هم و با همفکری هم قرار است که یک پروژه ملی به نام خروج از رکود اقتصادی را به سرانجام برسانیم. برهمین مبنا اتاق نیاز دارد که همگی نخبگان اقتصادی، چهره‌های باسابقه و صاحب‌نظران را به مشاوره و همفکری دعوت کند. درهای اتاق امروز باید به روی همه دلسوزان بخش خصوصی باز باشد.

امروز نباید برنامه‌های اتاق تنها به موضوعات صنفی خلاصه شود. اتاق باید هدف ملی را دنبال کند. وظیفه‌ای روی دوش ما است که برای آینده فرزندان این سرزمین و به دور از موضوعات شخصی در کنار هم برای فردای بهتر اقتصاد ایران تلاش کنیم. به امید آن روز.