گروه بازرگانی: دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با بیان اینکه این انجمن در سال آینده به انجام مسوولیت تنظیم بازار خود ادامه خواهد داد، گفت: طی مذاکراتی که صورت گرفت، احتمال دارد در سال آینده دو وظیفه حمایت از تولید داخل و پرداخت ضرر و زیان کشاورزان از محل روغن وارداتی به مسوولیت‌های این انجمن اضافه شود. محمد قبله روز گذشته تصریح کرد: طی سال گذشته میزان واردات روغن‌خام را کنترل کردیم، واسطه‌گری زاید را حذف و قیمت و مقدار تامین روغن خام را کنترل کردیم. وی با بیان اینکه در سال ۹۲ نسبت واردات روغن خام توسط کارخانه‌‌ها برابر ۳۰درصد، توسط دولت ۳۰ درصد و توسط تجار نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد بود، گفت: در ۱۱ ماه سال ۹۳ هیچ خریدی از روغن خام توسط دولت انجام نشده و همه واردات از ثبت سفارش سال گذشته بوده است. میزان واردات روغن خام توسط تجار نیز در ۱۱ ماه سال جاری به ۱۷ درصد کاهش و میزان واردات توسط کارخانه‌ها نیز به بالای ۷۰ درصد افزایش یافت.

قبله با اشاره به اینکه بعضی از کارخانه‌ها توان واردات روغن‌خام را ندارند، گفت: در سال ۹۲ شرکت بازرگانی دولتی با توزیع این کالا این خلا را برای کارخانه‌ها پر می‌کرد، اما با حذف این شرکت، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران از طریق بازوی اقتصادی توسط شرکتی به نام تعاونی فردا به حمایت از این کارخانه‌ها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه از کل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن واردات روغن، ۳۰ درصد یعنی حدود ۴۲۰ هزار تن آن مربوط به مصرف روغن پالم در صنعت بوده است، گفت: میزان واردات روغن پالم در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری از نظر دلاری حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و از طرفی واردات روغن آفتابگردان نیز با رشد ارزشی ۱۲۸درصدی همراه بوده است. قبله‌ همچنین با اشاره به اینکه تا بهمن سال گذشته صادرات روغن ممنوع بود،گفت: از آنجایی که هزینه تولید در کشورمان بالاست در ۱۱ ماه سال جاری تنها توانستیم صادرات کمی در حدود ۴ تا ۵ هزار تن به کشورهای همسایه داشته باشیم.

او همچنین در ارتباط با قیمت روغن که تا اردیبهشت ماه سال آینده تغییری نخواهد کرد، گفت: با توجه به تک نرخی شدن ارز در سال آینده، پیشنهادی را به سازمان حمایت و تنظیم بازار ارائه می‌دهیم و با حداقل افزایش و حداکثر حمایت از تولید به قیمت پیشنهادی خواهیم رسید.