ابزار ورود مدیران به سال جدید کاری

سیدمحمد اعظمی‌نژاد رئیس کمیته آموزش و پژوهش-انجمن مدیریت ایران سال جدید، بدون شک یک مقطع مهم زمانی است که می‌تواند برای هریک از مدیران فکر کردن به تغییرات بزرگ و نقطه‌ای برای شروع باشد. بعضی از مدیران برای سال جدید، تمام تمرکز را روی اهداف کسب‌وکار قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند تا اهداف بلندپروازانه‌ای برای آن تعیین کنند، اما سوال اینجا است که شما برای کارکنان خود برای سال جدید چه فکری کرده‌اید و چگونه به آنها کمک می‌کنید؟ اگر اهدافی را که برای کسب‌وکار خود در سال ۱۳۹۴ تعیین کرده‌اید، با شرایط واقعی کارکنان شما سازگاری نداشته باشد، باید در انتظار گردش مالی پایین و عملکرد ضعیف از سازمان خود باشید. البته هیچ کس برای چنین چیزی برنامه ریزی نمی‌کند.

معرفی ابزار

برای اینکه بتوانید سال جدید را به بهترین شکل شروع کنید، اقدامات زیر را در برنامه کاری خود قرار دهید:

۱. مدیریت بر جزئیات را متوقف کنید. یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که در خصوص مدیریت بر جزئیات مطرح است آن است که بسیاری از مدیران فکر می‌کنند اصلا چنین کاری انجام نمی‌دهند، در حالی که غرق در مدیریت بر جزئیات هستند. البته تفویض اختیار و واگذاری مسوولیت‌ها، کار بسیار دشواری است اما کارکنان نیاز دارند به آنها اجازه انجام کار داده شود. هیچ چیز برای کارکنان خسته‌کننده‌تر از مداخله مستمر مدیران در امور محوله آنها نیست.

۲. میزان ارتباطات خود را با کارکنان بیشتر کنید. همیشه کسانی که به بهترین شکل ممکن با افراد ارتباط برقرار می‌کنند، بهترین رهبران هستند. شاید همه ما این موضوع را بدانیم، پس به نظر شما چرا اغلب رهبران در برقراری ارتباط دچار مشکل هستند؟ در سال ۱۳۹۴ به خود قول دهید، برای آنکه بتوانید همیشه کارکنان خود را در جریان اطلاعات سازمان قرار دهید، حداقل یک بار در سال، نشست مشترکی با آنها داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید علاوه بر ارائه اطلاعات کلیدی مورد نیاز به کارکنان، از آنها بازخورد بخواهید و به خوبی از نظرات آنها استفاده کنید.

۳. مربی‌گری را آغاز کنید. وقتی که ذهنیت شما نسبت به خود از جایگاه مدیر به جایگاه یک مربی تغییر کند، اتفاقات بزرگی رقم می‌خورد. کارکنان نسبت به شما اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند، نگرش شما نسبت به نقاط قوت آنها بهتر می‌شود و در نتیجه عملکرد کلی کارکنان بهبود می‌یابد. برای مربی‌گری سعی کنید با هر یک از کارکنان جلسات جداگانه‌ای را تنظیم کنید؛ قبل از شروع این جلسات مهم است که بدانید که برای هر فرد چه چیزی موجب افزایش انگیزه می‌شود. در جلسات مربی گری سعی کنید کارکنان را برای رسیدن به آرمان‌های حرفه‌ای در شغل خود تشویق کنید. سپس در مسیر مربی‌گری به آنها کمک کنید تا این مسیر را با بهترین شکل ممکن طی کنند.

۴. از مرور عملکرد سالانه خلاص شوید. هیچ کس مرور عملکرد سالانه را دوست ندارد. نه شما، نه مدیران و قطعا نه کارکنان به این کار علاقه مند نیستند. راه‌های زیاد دیگری هم برای مدیریت عملکرد وجود دارد. شما می‌توانید با طراحی یک داشبورد مدیریتی که اطلاعات خود را از ارتباطات مستمر با واحدها دریافت می‌کند، مربیگری و دیگر روش‌ها، خود و سازمان را از مرور عملکرد سالانه خلاص کنید.

۵. کارکنان خود را به رسمیت بشناسید. سازمان‌هایی که کارکنان خود را به رسمیت می‌شناسند و برای هویت فردی آنها ارزش قائل هستند، معمولا خروجی‌های بسیار بهتری به‌دست می‌آورند. شاید در نگاه اول، انجام کار بسیار بدیهی باشد اما جالب است بدانید بسیاری از مدیران علاقه‌مند هستند که موفقیت‌های سازمان را به نام خود ثبت کنند و این خود نقطه شروع بی‌انگیزگی و جدایی کارکنان از سازمان است. شاید آسان ترین و اولین گام برای به رسمیت شناختن کارکنان، تشکر و قدردانی از افراد در هنگام به‌دست آمدن دستاوردهای مناسب است.

۶. ارزش‌های سازمان را زنده کنید. به نظر شما چند درصد از کارکنان ارزش‌های سازمانی مورد نظر شما را به‌خوبی درک کرده اند؟ به تجربه ثابت شده است که در اغلب سازمان‌ها کارکنان تقریبا هیچ آشنایی با ارزش‌های سازمانی ندارند، چرا که فکر می‌کنند این موضوع به‌کار آنها ارتباطی ندارد. اقدام خوبی که برای سال جدید باید انجام دهید زنده کردن ارزش‌های سازمانی است. شما می‌توانید در آغاز سال جدید این ارزش‌ها را به‌صورت مکتوب به کارکنان خود یادآوری کنید. یکی دیگر از اقدامات، تشکر، قدردانی و اعطای پاداش به کسانی است که به ارزش‌ها احترام گذاشته و آن را به رسمیت شناخته‌اند. به این ترتیب شما می‌توانید گرد و غبار احتمالی که روی ارزش‌های سازمانی را پوشانده اند، پاک کنید.

۷. به کارکنان خود به‌طور موثر گوش دهید. بسیاری از مدیران گمان می‌کنند باید بیشتر از آنچه گوش می‌کنند، صحبت کنند! غافل از اینکه چگونه کارکنان می‌توانند احساس ارزش، مشارکت در کار و بهره‌وری داشته باشند، وقتی حتی صدای آنها شنیده نمی‌شود؟ برای سال جدید برای شنیدن موثر کارکنان خود برنامه ریزی کنید. شاید بعضی از آنها ایده‌های بزرگی برای بهبود کسب‌وکار داشته باشند که برای دریافت آنها، اولین کار شنیدن موثر صحبت‌هایشان است.

۸. از وضعیت خوب جدا شوید، به عالی فکر کنید. همیشه رضایت به وضعیت خوب، دشمن رسیدن به وضعیت عالی است. سعی کنید تمام ارکان کسب‌وکار شامل فرآیندها، کارکنان و زیرساخت‌ها را برای رسیدن به وضعیت عالی به چالش بکشید و برای عالی شدن برنامه‌ریزی کنید.

شاید هیچ یک از مواردی که در این نوشتار ذکر شد، برای شما شگفت آور نباشد. اما مهم آن است که در سال جدید دست به اقدام عملی بزنید و سال جدید را سال تغییر و بهبود در نظر بگیرید.

www.hrjournalist.com